Motorn går varmt vid långsam körning
Motorn går varmt vid långsam körning
Upptäckte att tempmätaren skjuter i höjden om jag ligger och rullar i 20-30 km/h när jag fastnade i en kö idag. Så länge jag kör 50 eller snabbare så ligger den normalt eller lite högre men ingenting allvarligt. Så fort jag stannar till och börja köra långsammare går den upp relativt fort till nästan max men går ner lika fort när jag börjar köra snabbare igen.
Kan det vara vattenpumpen som strular eller något annat?
Kan det vara vattenpumpen som strular eller något annat?
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Motorn går varmt vid långsam körning
Kan också vara: För lite vatten i kylsystemet.
Termostatet kanske tjurar. Tändinställningen felaktig.
Allmänt taskig kondition på kylarvattnet i systemet.
En tillsvidarelösning innan du ser över problematiken, är att slå på full värme när du krypkör! Lite värme i värmen gör inget ont! [WINKING FACE]
Apple Departement
Termostatet kanske tjurar. Tändinställningen felaktig.
Allmänt taskig kondition på kylarvattnet i systemet.
En tillsvidarelösning innan du ser över problematiken, är att slå på full värme när du krypkör! Lite värme i värmen gör inget ont! [WINKING FACE]
Apple Departement
Re: Motorn går varmt vid långsam körning
Tackar, ska försöka se över de där grejerna.Hollywood Vampire skrev:Kan också vara: För lite vatten i kylsystemet.
Termostatet kanske tjurar. Tändinställningen felaktig.
Allmänt taskig kondition på kylarvattnet i systemet.
En tillsvidarelösning innan du ser över problematiken, är att slå på full värme när du krypkör! Lite värme i värmen gör inget ont! [WINKING FACE]
Apple Departement
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Motorn går varmt vid långsam körning
Ser ut att vara väldigt låg nivå! Fylla på vatten och köra en sväng och se ifall den beter sig likadant på tempmätaren.
Kolla för säkerhets skull oljan på oljestickan så den inte är Oboy-färgad. Är den ljusbrun jämn ton, tillika nästan luktar lite glykol-aktigt, så kan troligtvis topplocks-packningen gått! (inte ovanligt på BMC A motorer)
Om inte annat så fick jag ett tips av en polare angående göra rent kylsystemet på gamla bilar.
-Ta en tablett maskindiskmedel och pulvrisera.
-Skicka ner pulvret i kylaren, fyll upp vatten och ut å kör 1 timme!
-Öppna sedan bakre/nedre avtappningsbult på blocket och spola med trädgårdsslang från kylaren.
-När det kommer rent vatten; Skruva igen bakre/nedre pluggen, i med nytt vatten och ut en sväng till på ca 20min
-Upprepa proceduren med spolning, kommer det sunkigt vatten så kan du upprepa proceduren med vatten+20min åktur..
-Avslutningsvis fylla på systemet med vatten/glykol...
Kolla för säkerhets skull oljan på oljestickan så den inte är Oboy-färgad. Är den ljusbrun jämn ton, tillika nästan luktar lite glykol-aktigt, så kan troligtvis topplocks-packningen gått! (inte ovanligt på BMC A motorer)
Om inte annat så fick jag ett tips av en polare angående göra rent kylsystemet på gamla bilar.
-Ta en tablett maskindiskmedel och pulvrisera.
-Skicka ner pulvret i kylaren, fyll upp vatten och ut å kör 1 timme!
-Öppna sedan bakre/nedre avtappningsbult på blocket och spola med trädgårdsslang från kylaren.
-När det kommer rent vatten; Skruva igen bakre/nedre pluggen, i med nytt vatten och ut en sväng till på ca 20min
-Upprepa proceduren med spolning, kommer det sunkigt vatten så kan du upprepa proceduren med vatten+20min åktur..
-Avslutningsvis fylla på systemet med vatten/glykol...
Re: Motorn går varmt vid långsam körning
Tackar för tipsen. Ska prova. Vad gör man om topplockspackningen är paj? (förutom att byta ut den då?)
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Motorn går varmt vid långsam körning
Om nu packningen skulle ha sagt mors & goodbye, kan vara värt att kolla att inte toppen är slagen. Vidare investera i Minispares topplocksbult C-AHT280 som du kan dra toppen lite mer än original.
Stryka (den nya) topplockspackningen med kvistlack, eller Schellack innan montering! Ett varv "dagen innan" och andra strykningen 10-15min innan montering!
Börja med att kolla oljestickan, så att du inte målar fan på väggen!
Stryka (den nya) topplockspackningen med kvistlack, eller Schellack innan montering! Ett varv "dagen innan" och andra strykningen 10-15min innan montering!
Börja med att kolla oljestickan, så att du inte målar fan på väggen!

Re: Motorn går varmt vid långsam körning
Verkar lugnt. Ingen oboy i oljan, dock lite lite olja i så det blir o fylla på. Vattnet som jag fyllt på i kylaren försvinner inte heller så den verkar inte läcka. Måste dock tömma ut lite så jag kan få ner lite glykol.
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: Motorn går varmt vid långsam körning
Hej.
Troligen så har du själv hittat svaret på frågan.
Vatten och olja hjälps åt att hålla en jämn temperatur på motorn, för lite av det ena och det blir problem.
Fyll på och ut och kör. Skulle förvåna mig om problemet är kvar. Svårigheten är att köra sakta med en koja, går det
Hälsningar
Patrik
Troligen så har du själv hittat svaret på frågan.
Vatten och olja hjälps åt att hålla en jämn temperatur på motorn, för lite av det ena och det blir problem.
Fyll på och ut och kör. Skulle förvåna mig om problemet är kvar. Svårigheten är att köra sakta med en koja, går det

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.