Jag planerar att lägga hel- och halvljuset över relä, tänker jag rätt? Detta för att undvika risk för kabelbrand vid rattstången.
Idag finns ett relä för själva ljuset innan det går upp till hel/halvljusomkopplaren. Detta är överflödigt om jag lägger hel- och halvljuset på relä eller hur? Då blir det bara styrström som går upp och vänder i rattstången?
Ungefär så har jag dragit mitt nu. Enda skillnaden är väl att halvljusen och positionsljus samt panelbelysning går igång så fort man vrider om nyckeln till läge 2(ACC). Har hoppat över ljusknappen tills vidare, men lämnat såpass lång kabel att jag kan koppla dit en brytare utifall man vill ha det senare(halvljus på/av). Sen har jag säkring på + kabeln till båda reläna.
Ljusrelät före spaken är helt överflödig som du skriver, det är bara signalström som går där, alternativt kan du köra både halvljus och helljus strömmen genom det relät och skippa de 2 andra reläna. Förutsatt att du har grova kablar. Jobbigt om relät brinner och det är mörkt ute för då har du varken hel eller halvljus
Har själv valt att köra med 2 relän, en till halv och en till hel för att i framtiden kommer jag koppla in extra ljus i fram och relät för helljus klarar 30A så 4st lampor för helljuset klarar den.