Hej.
Efter isättningen av en nyrenoverad MG 1300 motor med nya lameller och tryckplatta så har kopplingen vibrerat och skakat vid krypkörning.
Nu har motorns körts i ca 200 mil och samma problem finns. Trodde att detta var för kopplingen var ny.
Har inte läckage från packningen som sitter på axeln där lamellern sitter.
Någon som kan ge mig tips om detta ?
Kanske nån har haft samma problem och kommit på felet ?
Går detta att justera eller är nått galet med kopplingen eller tryckplattan ?
Kopplingen hackar ?
Kopplingen hackar ?
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Re: Kopplingen hackar ?
Är det bara när du slirar på kopplingen?minicab skrev:Efter isättningen av en nyrenoverad MG 1300 motor med nya lameller och tryckplatta så har kopplingen vibrerat och skakat vid krypkörning.
Känner du det även i pedalen?
Om det bara är olja eller något annat på lamellen så kan du slira/bränna bort det genom att gasa på lite extra och slira lite på kopplingen men om det är en vibration som känns även i pedalen så låt motorn gå på tomgång och kolla på kopplingsarmen om den rör sig när man har foten lätt på kopplingen.
//Thomas
Re: Kopplingen hackar ?
Hej Thomas.Crona skrev:Är det bara när du slirar på kopplingen?minicab skrev:Efter isättningen av en nyrenoverad MG 1300 motor med nya lameller och tryckplatta så har kopplingen vibrerat och skakat vid krypkörning.
Känner du det även i pedalen?
Om det bara är olja eller något annat på lamellen så kan du slira/bränna bort det genom att gasa på lite extra och slira lite på kopplingen men om det är en vibration som känns även i pedalen så låt motorn gå på tomgång och kolla på kopplingsarmen om den rör sig när man har foten lätt på kopplingen.
//Thomas
Hur ska jag förklara detta nu

Brukar gasa upp och slira på kopplingen när detta händer för att vibrationerna minskar vid högre varv känns det som.
Vid högre hastighet så märker jag inte av det. detta sker bara vid krypkörning under 5-10 km.
Det är inte lätt att ligga på krypfart med denna kopplingen eftersom det skakar mycket i hela bilen.
Jag får ta det försiktigt så jag inte skadar bilen känns det som i det läget.
Både växellådan och drivaxalar är ny och hela framramen är renoverad.
Jo jag ska kolla hur kopplingsarmen rör sig när man rör den lätt med pedalen.
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Re: Kopplingen hackar ?
OK så du krypkör med kopplingen lite nere, om du släpper upp kopplingen helt så försvinner det?
Känner du vibb/skakningarna även i pedalen?
Kolla om armen rör sig då är det något mekaniskt som är fel, annars så finns det bara lamellen men den borde du kunna bränna ren och sen skulle det fungerat tills ny olja kom ut på den och då borde du även se om det läcker.
//Thomas
Känner du vibb/skakningarna även i pedalen?
Kolla om armen rör sig då är det något mekaniskt som är fel, annars så finns det bara lamellen men den borde du kunna bränna ren och sen skulle det fungerat tills ny olja kom ut på den och då borde du även se om det läcker.
//Thomas
Re: Kopplingen hackar ?
Jag har sett det en gång tidigare. Då verkade att kopplingen var ok, men att det nedre motorfästet på kopplingshuslocket var helt löst. Kolla om den är ok.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Kopplingen hackar ?
Hej
Jag var inne på samma sak som Rainier.
Har samma fenomen och jag började med att byta bussningarna i övre motorstaget, blev det mycket bättre, påtagligt mindre vibrationen under 2100 varv.
Kunde inte se/känna att de bussningarna var slut när jag stod med dem i handen...
Har inte haft tid att byta de undre motorbussningarna och jag har inte riktigt listat ut hur jag skall göra momentet. Gissar på att man lossar de yttremuttrana mot ramen för att sedan höja motorn lite för komma åt de tre bultarna mot motorn(Har en MPI så det är mängder med skit i vägen från ovansidan.
http://www.minispares.com/product/Class ... |Back%20to
http://www.minispares.com/catalogues/cl ... x?2~12~119
Jag var inne på samma sak som Rainier.
Har samma fenomen och jag började med att byta bussningarna i övre motorstaget, blev det mycket bättre, påtagligt mindre vibrationen under 2100 varv.
Kunde inte se/känna att de bussningarna var slut när jag stod med dem i handen...
Har inte haft tid att byta de undre motorbussningarna och jag har inte riktigt listat ut hur jag skall göra momentet. Gissar på att man lossar de yttremuttrana mot ramen för att sedan höja motorn lite för komma åt de tre bultarna mot motorn(Har en MPI så det är mängder med skit i vägen från ovansidan.
http://www.minispares.com/product/Class ... |Back%20to
http://www.minispares.com/catalogues/cl ... x?2~12~119
Re: Kopplingen hackar ?
Det stämmer.
Sen får man böja en 7/16" blocknyckel (1/2" på äldre Minis) att komma åt vissa nedersta bultar på kopplingslocket.
Sen får man böja en 7/16" blocknyckel (1/2" på äldre Minis) att komma åt vissa nedersta bultar på kopplingslocket.
Modern cars are nothing but visual pollution !