Har kikat runt på nätet och googlat om detta med motorfästen på en koja. Hur många fästen är det från fabrik ? Har hittat på nätet att det kan finnas upp till 6 fästen på motorn
2 x Kuddar som ligger mot framvagnsbryggan
2 x stag nere vid växellådan mot framvagnsbryggan
2 x stag från toppen till torpedväggen
Behöver man alla dessa verkligen eller är det bara "uppgraderingar"
Hur många motorfästen ?
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Hur många motorfästen ?
Motor med Rodchange-låda rekommenderas att uppgradera med minst 1 fäste! (Termostathus-torped) fler skadar ju inte, kräver inte så mycket ingrepp (undre)!
Re: Hur många motorfästen ?
Eftersom du planerar köra med remote-låda behövs inte mer är orginal d.v.s. två undre, det vid växelspaken och staget ovanför svänghjulskåpan.
Koja med rodchange däremot..... där har du anledningen till alla dom andra "uppgraderingarna"
Koja med rodchange däremot..... där har du anledningen till alla dom andra "uppgraderingarna"
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Hur många motorfästen ?
kanoners då kör jag med de 4 original fästerna och uppdaterar senare om det behövs
Re: Hur många motorfästen ?
Bump!
Undrar över samma sak, ska till att beställa nya bussningar till övre fästet och passade på att kika på övriga (2st undre) i morse..
Verkar inte ha några extra, varken övre eller undre stag för rod-change på min -74.
Är det överkurs för en liten 998 motor ell är det lika bra att smaska dit något extra? och i så fall vilket (vilka) är att föredra?
Mvh
Andreas
Sent from my iPhone using Tapatalk
Undrar över samma sak, ska till att beställa nya bussningar till övre fästet och passade på att kika på övriga (2st undre) i morse..
Verkar inte ha några extra, varken övre eller undre stag för rod-change på min -74.
Är det överkurs för en liten 998 motor ell är det lika bra att smaska dit något extra? och i så fall vilket (vilka) är att föredra?
Mvh
Andreas
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Hur många motorfästen ?
Jag har rodchange-låda och har kompletterat med ett extra undre - nedanför kopplingskåpan. Ser likadant ut som det övre mot torpedväggen men fäster mot framvagnen. Hål var dessutom redan förborrat i framvagnen!
Däremot fick jag fila lite på monteringsblecket som följde med - inte hundra passform från början...
http://minispares.com/product/classic/MSSK.aspx
Instruktionsvideo...
https://www.youtube.com/watch?v=PU5Hy6D_uKo
Så totalt = dom 2 motorkuddarna, övre originalstaget mot torpedvägg + det extra undertill.
Räcker absolut... och då har jag mycket vrid i motorn

Däremot fick jag fila lite på monteringsblecket som följde med - inte hundra passform från början...
http://minispares.com/product/classic/MSSK.aspx
Instruktionsvideo...
https://www.youtube.com/watch?v=PU5Hy6D_uKo
Så totalt = dom 2 motorkuddarna, övre originalstaget mot torpedvägg + det extra undertill.
Räcker absolut... och då har jag mycket vrid i motorn

/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: Hur många motorfästen ?
Finemang.. Och toppenlänk till video..
Då blir det förhoppningsvis till att byta ut gamla bussningar och montera nya i helgen..

Apropå kuddarna, kommer man åt att byta dem med motor i?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Då blir det förhoppningsvis till att byta ut gamla bussningar och montera nya i helgen..

Apropå kuddarna, kommer man åt att byta dem med motor i?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Hur många motorfästen ?
Det går. Dock är det lite trångt - så se till att använda dom små och långa fingrarna och lite tålamodClain skrev:Apropå kuddarna, kommer man åt att byta dem med motor i?

Den på kylarsidan är lättare än kopplingssidan... Jag gav upp på kopplingssidan och bytte senare när jag hade lyft ur motorn...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75