Kombi som fylls med stål och bilstereo.
Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.
Ja det var väl på tiden att det hände något igen 

Blev ytterligare ett stag ner till golvet.

Hade någon tanke när jag tog detta kortet, men kommer inte ihåg vad det var.. :rolleyes:

Svetsade fast resten av plattjärnet.

Detta är starten på "loadingwall/portvägg". Då jag var osäker på om det gick att få i baffeln med dem på plats så ville jag inte svetsa dem utan skruva dem på plats.

I slutänden så visade det sig att mina bra skruvar var för korta och de som var tillräckligt långa var för dåliga så det funkade inte. Jag valde därför att punkta fast dem istället.

Baffeln gick in även med fyrkantsprofilerna på plats.

Här syns fyrkantsprofilerna bättre.

Kapade till ett stag som ska sitta i "loadingwall:en".

Eftersom att baffeln inte sitter fast så kunde jag inte svetsa staget.

Det blir inte direkt mycket yta kvar i kupén när väl "loadingwall:en" och "instrumentbrädan" är på plats.

Anledningen till att jag inte kapad till ett stag till andra sidan (jag skall ha porten i mitten) är enkel, jag har slut på stål.. Det finns ytterligare 6m plattjärn utöver det ni ser på bilden, det har gått åt en del

En tvätt hade inte suttit fel... Men det får bli när den är klar.
Ett litet klipp från de första veckorna som jag ägde bilen.

Stena hade inga 40*20 profiler så jag åkte till Kalmar Tank och Smide, de hade inte heller några så då fick det bli 6 meter med 40*40 istället. Skulle egentligen ha behövt mer stål men jag kan inte använda mig av 40*40 överallt så det blev bara 6 meter denna gången.
Som ni ser så har jag inte haft tid att fixa med lådan i Volvon, men det kommer någon gång i framtiden

Ett litet klipp från idag, blev rätt hackigt då jag filmade med en actionkamera och samtidigt försökte kolla i telefonen på vad jag filmade.
Idag blev det en sån där dag när inte ett skit vettigt blev gjort, dammsög bilen och dammade av den. Mätte upp hur mycket volym jag får i de olika kammarna, skall skicka uppgifterna till Finland så hoppas jag på att få lite tips om hur stor porten skall vara. Skruvade fast sista bakdörren, glömde att ta kort på det men det syns i videoklippet.

Kapade i alla fall till två stag till loadingwallen, vet dock inte vart de skall sitta än så de är inte svetsade.

Kapade i alla fall till två stag till loadingwallen, vet dock inte vart de skall sitta än så de är inte svetsade.

Hann ta ETT kort idag innan kameran tyckte att det var dax att ladda batteriet.

Efter att ha fått hjälp från Mikko "dBWarrior" Virta med att räkna ut portstorleken så blev det en ram till det som skall blir porten.

Portramen är färdig.

Testmontage i bilen.

Även om baffeln har varit klar i över ett år så hade jag inte limmat den.
Notera den exklusiva "spackelspaden".

Det funkade med en kartongbit även denna gången.

Lite rostskyddsfärg.

Vissa områden som var svåra att komma åt (som t.ex hörnen) tog jag med sprayburk.

Lite sättlim.

Portramen svetsad på plats och baffeln skruvad.

Men att enbart svetsa ramen kändes klent, dessutom så behöver jag något att skruva MDF-skivorna i.

Blir troligtvis lite mer stål innan jag skruvar dit MDF.

Efter att ha fått hjälp från Mikko "dBWarrior" Virta med att räkna ut portstorleken så blev det en ram till det som skall blir porten.

Portramen är färdig.

Testmontage i bilen.

Även om baffeln har varit klar i över ett år så hade jag inte limmat den.
Notera den exklusiva "spackelspaden".

Det funkade med en kartongbit även denna gången.

Lite rostskyddsfärg.

Vissa områden som var svåra att komma åt (som t.ex hörnen) tog jag med sprayburk.

Lite sättlim.

Portramen svetsad på plats och baffeln skruvad.

Men att enbart svetsa ramen kändes klent, dessutom så behöver jag något att skruva MDF-skivorna i.

Blir troligtvis lite mer stål innan jag skruvar dit MDF.

Satte ett stag mellan sidoväggen och loadingwall:en, dels för att staga upp loadingwall:en men även för att staga upp sidoväggen.

För att kunna sätta MDF på baksidan så måste jag dela på skivan, det innebär en skarv. För att skarven inte skall bli en svag punkt så svetsade jag plattjärn som jag kan skruva MDF-skivorna mot.

Tog ett par bitar som blivit över när jag har kapat fyrkantsprofiler. Detta för lite extra stadga.

Blev ett tredje plattjärn.
Rensade upp lite bland en massa kablar och kapade bort en del rostiga plåtar som satt i golvet och tröskeln.

Sen stagade jag upp golvet lite.

Satte ett stag mellan golvet och vinkeljärnet.

Sen hittade jag en stump som tidigare var en del av den första rutramen och den verkade passa rätt bra så jag bestämde mig för att svetsa dit den. Den passade inte alls, så jag fick kapa och slippa hur länge som helst innan jag fick dit den.

Blev även ett stag mellan den andra sidoväggen och loadingwall:en.

Kommer bli plattjärn även på denna sidan, men de tar rätt länge att göra och få på rätt plats så jag hoppade det ikväll.

Utöver det som ni sett på bilderna så svetsade jag rätt mycket på ställen som tidigare bara var punktat eller lite sömmat. Jag satte även en 40x40mm profil vid tröskeln på förarsidan, men jag glömde tydligen ta kort på den.
Det kommer bli en "bra" totalvikt på det h'r ekipaget 

Får hoppas att det inte sticker iväg för mycket...

Köpte lite MDF häromdagen och detta är vad jag skulle ha det till.

Tänkte inte på att bilen smalnar av upptill så jag fick kapa till rätt längd. Är fortfarande inte säker på att den skall vara så här lång, beror på hur jag bygger ut dörrarna.

Gjorde en miss idag som kunde ha varit ett stort problem. När jag hade kapat till skivan så hoppade jag in i bilen och slog igen dörrarna för att kolla så att passformen var rätt. Det var inte direkt smart med tanke på att jag inte har några handtag på insidan, lägg där till att jag hade mobilen utanför bilen. Som tur är så kunde jag klättra ut genom ramen till framrutan och på så sätt öppna dörren.

Någon som har en gissning på vad detta kan vara till för?

Urkapningen är till för rattstången.

Här syns det tydligt att karossen smalnar av upptill.

Efter att ha kapat lite, försökt stänga dörren, kapat lite till o.s.v så fick jag till slut till rätt form på skivan.

På andra sidan så mätte jag upp avståndet som jag hade på snedsågningen på förarsidan för att slippa en massa småjusterande. Visade sig att det inte var samma, men skillnaden är så pass liten att det går att lösa rätt lätt.

Loading wallen börjar ta form. Samma sak här, en massa justerande innan den passade.

Satte spillbitar inne i loading wallen för att kunna dra ihop skivorna även där man inte kommer åt att skruva i stålet. Skall in mer trä innan allt limmas och skruvas ihop.

Var tvungen att göra hålet runt staget så här stort för att kunna vinkla in skivan på plats, skall åtgärdas senare.

Inte direkt jättemycket plats kvar i kupén.

Börjar även bli trångt att sitta inne i lådan.

Vad som kommer möta ljudet som kommer genom blivande porten, hoppas att det kan spela den del utan att allt i kupén går sönder som det gjorde i Expressen.
Idag så blev det inte så mycket tid i garaget, dök upp viktigare saker så jag fick åka hem.

Glömde ta kort på staget längs med tröskellådan sist jag var i garaget.
Röjde upp lite bland kablarna på passagerarsidan och städade ur golvet framför balken.

Blev lite stål i alla fall. Ett stag längs med tröskellådan, ett plattjärn i golvet samt ett lodrätt stag som binder ihop instrumentbrädan, tröskellådan och golvet. Skall i mer plattjärn i golvet då det inte är jättefräscht på alla ställen.

Glömde ta kort på staget längs med tröskellådan sist jag var i garaget.
Röjde upp lite bland kablarna på passagerarsidan och städade ur golvet framför balken.

Blev lite stål i alla fall. Ett stag längs med tröskellådan, ett plattjärn i golvet samt ett lodrätt stag som binder ihop instrumentbrädan, tröskellådan och golvet. Skall i mer plattjärn i golvet då det inte är jättefräscht på alla ställen.

Blev lite mer plattjärn i golvet på passagerarsidan. Det finns givetvis en anledning till varför jag gjorde detta, men jag håller lite på den.

Två stag mellan fyrkantsprofilen och plattjärnen i golvet.

Satte även plattjärn från "instrumentbrädan".

Kändes inte så smidigt att ha ett stort hål in i kupén, så det fick åtgärdas.

Så här blev det. Fyrkantsprofilen hittade jag inne i bilen och den visade sig ha perfekt passform mellan de lodräta stagen. Blir nog att jag svetsar dit den när jag har köpt ny gas då den tog slut idag.

Förborrade stålet för att det skulle bli lättare att skruva fast MDF-skivan.

Tog tydligen inte samma lim som sist.

Hoppas verkligen att det inte innehåller något som man inte kan måla på.

Pressade ihop det med tvingar under tiden som jag skruvade.

Satte även dit halva bakväggen. Det sitter MDF-skivor mellan stålet, så väggen är inte ihålig.