Tänkte kontrollera tändinställningarna med stroboskoplampa i helgen och funderar över en praktisk fråga..
Hur jag bäst ansluter den till batteriet?
Brukar ni använda separat batteri, skarvsladd till bakluckan, eller ansluter ni helt enkelt plus till inkommande batterikabel på solenoiden och den andra till jord?
Tror jag har resten av proceduren rätt klart för mig...
- Andreas
Använda stroboskoplampa
Använda stroboskoplampa
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Använda stroboskoplampa
Vi körde sista alternativet igår.
Funkade fint, förutom att vi inte såg sträcket på ettans cylinder. Tvåan funkade däremot fint...
Funkade fint, förutom att vi inte såg sträcket på ettans cylinder. Tvåan funkade däremot fint...
BMC Mini 1000 -70
Re: Använda stroboskoplampa
Fint att få det bekräftat, hur stämde tändningen för dig då?Sundblad skrev:Vi körde sista alternativet igår.
Funkade fint, förutom att vi inte såg sträcket på ettans cylinder. Tvåan funkade däremot fint...
Jag hann bara med att byta kylarslangar till värmepaketet idag, så tändningen ska testas imorgon istället..
Märkte du upp nått på svänghjulet först, ell syns det ändå?
Mvh Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Använda stroboskoplampa
Vi började med att kolla tdc på första cylindern med ventilkåpan av och då såg vi ett streck. När vi sedan började rota med det så lyckades vi på något vis tappa bort strecket och nu vet vi inte riktigt vad vi håller på med. Vi har hittat två stycken av vad vi tror är strecket och enligt det ena sträcket, med givaren på tändkabeln på cylinder två går hon hyfsat bra. Då ställd på tredje taggen eller 8 grader. Ska ta av ventilkåpan och göra om och göra rätt någon dag.
Kan det kanske vara så att det finns fler sträck?
Kan det kanske vara så att det finns fler sträck?
BMC Mini 1000 -70
Använda stroboskoplampa
Är det strecket vid graderna, det ni siktar mot, som gömmer sig?Sundblad skrev:Vi började med att kolla tdc på första cylindern med ventilkåpan av och då såg vi ett streck. När vi sedan började rota med det så lyckades vi på något vis tappa bort strecket och nu vet vi inte riktigt vad vi håller på med. Vi har hittat två stycken av vad vi tror är strecket och enligt det ena sträcket, med givaren på tändkabeln på cylinder två går hon hyfsat bra. Då ställd på tredje taggen eller 8 grader. Ska ta av ventilkåpan och göra om och göra rätt någon dag.
Kan det kanske vara så att det finns fler sträck?
Hoppas snart själv kunna börja bråka med det här...

Jag kom tyvärr aldrig så långt som till att faktiskt börja med tändinställningen..

Efter byte till ny fläktrem och en runda (första på 2 veckor) för att testa gasa på och värma upp henne, så gled jag belåten in på vår parkering igen..
Frikopplade och släppte gasen när det small till och började ryka..
I min iver att komma ut hade jag missat att spänna fast min på tok för långa gaswire, den fick för sig att hoppa in i fläkten som girigt slet med sig den..
Resultatet av dagens mödor blev alltså inte justerad tändning utan nybytt men sönderbränd fläktrem, avslitna fläktblad & kvaddad gaswire...
-Andreas
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Använda stroboskoplampa
Du har inte turen på din sida alltså
Det stämmer att det är strecket vid graderna som gömmer sig. Hittar jag det inte vid TDC på ettan tillverkar jag ett nytt streck!

Det stämmer att det är strecket vid graderna som gömmer sig. Hittar jag det inte vid TDC på ettan tillverkar jag ett nytt streck!
BMC Mini 1000 -70