Fortfarande ingen sufflett!
Däremot var jag till Besikta häromdagen.
Planen är att renovera framvagn, motor och växellåda i vinter. Har därför tänkt att det var klokt att besiktiga bilen nu i höst och bara kunna köra till våren utan att krångla med besiktning när mycket varit isär. Jag tycker att det brukar vara enklare att sortera ut genom körning än i garaget och på bilprovningen.
Hur som, en oväntad vabdag gjorde att jag tog tillfället i akt. Bokade en tid några km bort (tack för avregleringen för både närhet till station och lediga tider) och gick ut i garaget.
Hissade upp bilen och kikade igenom den, såg bra ut tyckte jag. Bilen har haft ett missljud från höger fram vid bromsning ett tag så jag tog av den trumman. Såg att trumman skavt i bromsskölden. Kände inget glapp men kände ändå på drivknutsmuttern. Den gick att dra åt. Drog föreskrivna 83 Nm och lite till. Det låste hjulet. Backade av och drog 83 Nm. Nu rullade hjulet.
Jag bytte hjullager när jag satte igång bilen 2015 och hubbarna fram var ordentligt slitna då tidigare brukare kört med för löst åtdragna drivknutsmuttrar. Lagren hade alltså ätit sig in i hubben. Jag satte i nya lager och hoppades på det bästa. Det gick uppenbarligen sådär men det var en chansning så okej. Satte dit trumman och justerade bromsarna runt om.
Kollade all belysning och drog iväg.
På vägen till Besikta insåg jag att bilen drog åt vänster vid inbromsning. Det är lugnt tänkte jag, jag kan fixa det medan jag väntar på att komma in i hallen. Det gick inte så bra för verktygspåsen (ja, ICA faktiskt) låg i GT'n och inte i caben...
Det blev min tur och besiktningsmannen satte igång. Bilbältena fram sitter inte i orginalinfästning utan i fyrkanströr (25x25x2) helsvetsade i båda ändar i karossen. Rynkad panna och mycket hummande. Sen provtur. Inga problem där.
När han kom tillbaka visade jag var tutan satt och han rullade ner i bromsprovaren. Bra fram men ojämt bak, vänster bak bättre än höger bak.
Han gjorde 4 försök med bromsprovaren så all eloge för det!
Upp på lyften.
Anliggning broms höger fram. Jag lånade snabbt en PU-nyckel från deras verktygstavla och backade båda justeringarna något. Godkänt.
Oljeläckage motor. Ja, jag sa att planen är renovering i vinter...
Misstänkt bromsvätskeläckage bak, här var jag tveksam, han torkade rent och provade att trycka ordentligt på bromsen, ingen fukt där det tidigare varit något. Godkänt. Kan det kanske varit kondens?
Passade på att spänna justeringen på höger bakhjul när han kollade glapp i framvagnen.
Så hissade han ner bilen och satte återigen igång med att grymta om bältena, att dom skulle kunna flexa vid en krock och hit och dit. Jag gjorde vad jag kunde för att övertyga om att det inte var någon fara och tillslut släppte han det. Så rullade han ut igen och ner i bromsprovaren och provade igen. Nu var värdena bra även bak, kanon!
Sen ville han kontrollera vindrutespolningen, gick som en dans förutom att det inte bara kom vatten på rutan utan också på hans skor!!
Jag kände mig som Marve Fleksnes i den där sketchen där han kör hundkoja och råkar ut för en flygande besiktning, fungerer, fungerer icke osv. Någon som minns den? Rolig är den i alla fall.

Helt sjukt att bilen funkat hur bra som helst i två år men uppenbarligen inte varit särskilt kry! Dock har jag bara kört 200 mil sen förra gången. Säger en hel del om dålig åtminstone hubben höger fram var, redan problem med hjullagret även om den inte glappar ännu.
Kontentan blev i alla fall att jag fick en villkors-etta på oljeläckage och inget mer. Riktigt schysst att han körde bromsprovet igen måste jag säga.
Nu blir det kanske lite mer körning innan jag ställer av den och så får det bli en ordentlig genomgång i vinter med bl.a. renovering av motor och växellåda samt byte av hubbar. Kanske till skivbromsar t.om!