Nu har jag satt på en ny HIF44-förgasare som jag ytterst noga gjort rent på insidan och justerade in enligt manual.
Problemet jag har är att när jag håller jämn gas på lite högre varv så varvar den upp som den ska i ett par sekunder, sen sjunker den farligt låg för att eventuellt varva upp igen och ner igen och upp igen osv.
Jag har skippat soppafiltret, som var fullt hela tiden. Testat att ändra flottörnivån men det hjälper fasen inte heller. Någon som har några idéer?
Ojämn på högre varv
Ojämn på högre varv
BMC Mini 1000 -70
Re: Ojämn på högre varv
Nu funderar jag lite själv och jag tror inte flottörnivån har med saken att göra. Den kan knappast tömma hela flottörhuset på en uppvarvning, förutsatt att flottörhuset är fullt från första början.
Därför tror jag att det är något tjall med huset/kolven.
Därför tror jag att det är något tjall med huset/kolven.
BMC Mini 1000 -70
Re: Ojämn på högre varv
Skruv loss svarta locket (som håller dämparen), så att den ligger löst på huset.
Varva upp som du gjorde förut och se om det blir nån skillnad.
Du vet att CO-skruven på en HIF förgasare funkar exakt tvärtom jämfört med en HS?
Att öka CO skruvar man IN skruven.
Som basinstälning kan du mäta hur djup jetten ligger under ytan (ta bort övre delen av förgasaren). Om choken är av, då skulle jetten ligga ungefär 1mm under ytan. Använd en skjutmått med djupmätare.
Varva upp som du gjorde förut och se om det blir nån skillnad.
Du vet att CO-skruven på en HIF förgasare funkar exakt tvärtom jämfört med en HS?
Att öka CO skruvar man IN skruven.
Som basinstälning kan du mäta hur djup jetten ligger under ytan (ta bort övre delen av förgasaren). Om choken är av, då skulle jetten ligga ungefär 1mm under ytan. Använd en skjutmått med djupmätare.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Ojämn på högre varv
Tack Rainier!
Det fick sin lösning idag. Hålet som går upp till vacuumklockan från sugsidan var täckt av luftfiltret. Missade att ta upp ett nytt hål när jag bytte från en västerförgasare till en höger, vilken då är totalt spegelvänd. Så nu går hon fint och startar på ett kick!
Däremot är hon trött iväg på lägre varv och går lite orent, så förgasaren måste justeras in. Frågan är om den får för mycket eller för lite soppa? Den varvar fint när den står still, men inte under belastning.
Sen tycker jag överlag att det är lite ryckig körning.
Det fick sin lösning idag. Hålet som går upp till vacuumklockan från sugsidan var täckt av luftfiltret. Missade att ta upp ett nytt hål när jag bytte från en västerförgasare till en höger, vilken då är totalt spegelvänd. Så nu går hon fint och startar på ett kick!
Däremot är hon trött iväg på lägre varv och går lite orent, så förgasaren måste justeras in. Frågan är om den får för mycket eller för lite soppa? Den varvar fint när den står still, men inte under belastning.
Sen tycker jag överlag att det är lite ryckig körning.
BMC Mini 1000 -70
Re: Ojämn på högre varv
När du kör och motorn känns ryckig, dra ut choken lite och kollar om den går mycket bättre. Då får den för lite bensin.
Dålig kraft under belastning kan också vara problem med tändkablar, fördelarlocket eller rotorn (svag gnista).
Dålig kraft under belastning kan också vara problem med tändkablar, fördelarlocket eller rotorn (svag gnista).
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Ojämn på högre varv
Jag justerade tillbaks flottörnivån till vad den ska vara idag och vips gick bilen som en raket!
Pappas raggarkamrat som stövlade in i garaget häromdagen när jag klurade tjatade på mig om att det var flottörnivån tills jag gav upp och ändrade den. Han hade fel och jag hade rätt.
Nu är det bara lite finlir med blandningen så håller bilen alldeles säkert en hel sommar utan meck
Pappas raggarkamrat som stövlade in i garaget häromdagen när jag klurade tjatade på mig om att det var flottörnivån tills jag gav upp och ändrade den. Han hade fel och jag hade rätt.
Nu är det bara lite finlir med blandningen så håller bilen alldeles säkert en hel sommar utan meck

BMC Mini 1000 -70