byta ventiltätning
byta ventiltätning
Min koja ryker varje gång jag startar den, har hört att det beror på ventiltätningarna.
Är det svårt att byta om man inte har jättebra koll på motorer?
Är det svårt att byta om man inte har jättebra koll på motorer?
Re: byta ventiltätning
Det kan vara lite lurigt, men borde kunna gå ganska smärtfritt.
Du måste ta av vippbryggan, sen är det smidigt att tillverka ett verktyg av ett rejält plattjärn som du borrar 2 hål i, ett som är ca 10 mm och ett som är ca 15 mm. Du fäster plattärnet i bulten till vipparmsbryggan och trycker ner fjädern med det stora hålet som uttag för ventilskaftet. Håll emot ventilen genom tändstiftshålet med en kraftig ståltråd som du har bockat till. Sen tar du en magnet och fiskar upp de 2 metallbitarna som håller emot brickan som håller fjädern.
Bort med fjädern, byt ventlitätningen och montera ihop igen.
Låter kanske krångligt, men jag tror att du fattar om du kollar lite under ventilkåpan.
Såg att du bodde ganska nära, så om du har lust att svänga förbi Flyinge, så har jag verktyg och kan hjälpa dig få ordning på det.
Du måste ta av vippbryggan, sen är det smidigt att tillverka ett verktyg av ett rejält plattjärn som du borrar 2 hål i, ett som är ca 10 mm och ett som är ca 15 mm. Du fäster plattärnet i bulten till vipparmsbryggan och trycker ner fjädern med det stora hålet som uttag för ventilskaftet. Håll emot ventilen genom tändstiftshålet med en kraftig ståltråd som du har bockat till. Sen tar du en magnet och fiskar upp de 2 metallbitarna som håller emot brickan som håller fjädern.
Bort med fjädern, byt ventlitätningen och montera ihop igen.
Låter kanske krångligt, men jag tror att du fattar om du kollar lite under ventilkåpan.
Såg att du bodde ganska nära, så om du har lust att svänga förbi Flyinge, så har jag verktyg och kan hjälpa dig få ordning på det.
clubman 1330
Re: byta ventiltätning
Man kan hålla upp ventilerna med tryckluft oxå, bara man fixar en slangnippel som passar i gängan till tändstiftshålet.
/ m
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: byta ventiltätning
Varning bara, kör inte med för högt lufttryck bara, jag blåste på med 10 bar och då lyfte toppen. Man har ju släppt på de bakre topplockbultarna när man tar bort vipparmsbryggan.
Eller så kan man sätta tillbaka de topplockmuttrarna när man har tagit bort vipparmsbryggan så borde det funka.
Jag har en nippel som passar om du vill prova med tryckluft....
Eller så kan man sätta tillbaka de topplockmuttrarna när man har tagit bort vipparmsbryggan så borde det funka.
Jag har en nippel som passar om du vill prova med tryckluft....
clubman 1330
Re: byta ventiltätning
Varför inte plocka bort hela toppen? alla bultar måste väl lossas ändå? köp en ventilpress (heter det så?) för mindre motor på Biltema. Funkar på både kojatopp och mc. Bara en tanke från mig...
/Robban
/Robban
Re: byta ventiltätning
Kan nog hålla med dig där, på en stötstångsmotor är det ju nästan enklare att ta loss hela toppen....Fekkeman skrev:Varför inte plocka bort hela toppen? alla bultar måste väl lossas ändå? köp en ventilpress (heter det så?) för mindre motor på Biltema. Funkar på både kojatopp och mc. Bara en tanke från mig...
/Robban
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: byta ventiltätning
Jag har tagit bort hela toppen nu, skaffade en ventilfjäderbåge på biltema, mindre variant, fungerade kanon. Hoppas man får ihop allt igen bara... 

Re: byta ventiltätning
Det är klart det enklaste sättet, det slutade med att jag fick göra detsamma...
Men det ska gå att göra med toppen kvar
men sen om det är snabbare, det vette fasen....
Men det ska gå att göra med toppen kvar

clubman 1330
Re: byta ventiltätning
Råkade blanda ihop 2 set med ventiler, fjäder osv. Spelar det någon roll eller det är viktigt att de kommer på samma plats som innan? 

Re: byta ventiltätning
ja det spelar roll för ventilerna är inslipade efter sätet så om du tar en annan ventil så blir det nog inte tätt mellan ventil och säte så du får nog slipa om ventiler om du inte vet vilka som är vilka.
/marcus
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Re: byta ventiltätning
Jag har samma funderingar. Jag har problem med ett par av tätningarna som vill "klättra upp" på ventilskaftet, med blårök som följd. Drar mig för att lyfta toppen, bökigt och trångt.
Jag såg att biltema säljer en adapter för tryckluft till tändstiftshålet, smidigt!
Om jag lossar vipparmsbryggan, behöver jag oroa mig för läckage av kylarvatten i motorn när trycket över packningen minskar? Finns det risk att den inte tätar ordentligt när man drar åt igen?
Går det inte att vika enstaka vippor åt sidan på något sätt för att komma åt enskilda ventiler, eller något annat knep?
/K
Jag såg att biltema säljer en adapter för tryckluft till tändstiftshålet, smidigt!
Om jag lossar vipparmsbryggan, behöver jag oroa mig för läckage av kylarvatten i motorn när trycket över packningen minskar? Finns det risk att den inte tätar ordentligt när man drar åt igen?
Går det inte att vika enstaka vippor åt sidan på något sätt för att komma åt enskilda ventiler, eller något annat knep?
/K
Morris 850 '65