Låg temperatur 1275 A+
Låg temperatur 1275 A+
Nu har jag börjat gasa runt i kojan massor och har stött på följande huvudbry:
Det började med att den var riktigt seg på att komma upp i temperatur, den nådde N vid långsam stadskörning eller i köer varma dagar. Däremot när jag gasar iväg och kör fortare, så motorn ligger på minst 2000rpm, så dalade mätaren ner till 1/4 av N.
Så, jag bytte idag min 82° termostat mot en 92° som jag hade på hyllan. Provkokade den innan den åkte i bilen med önskat resultat. Bilen kommer snabbare upp i temperatur när man puttrar runt långsamt, men så fort det ska till att gasas så sjunker den till 1/2 till N på 8-10 sekunder (uppskattningsvis).
Jag tror absolut inte att min motor har någon form av ultrakylning utan att det är något elektriskt debakel. Jag har fått en guide av Crona här för hur jag ska undersöka det närmare, vilket jag imorgon med min elektroniske far ska göra.
Men, finns det något annat jag möjligtvis kan söka efter om det nu inte skulle vara kaputt med elen?
Det började med att den var riktigt seg på att komma upp i temperatur, den nådde N vid långsam stadskörning eller i köer varma dagar. Däremot när jag gasar iväg och kör fortare, så motorn ligger på minst 2000rpm, så dalade mätaren ner till 1/4 av N.
Så, jag bytte idag min 82° termostat mot en 92° som jag hade på hyllan. Provkokade den innan den åkte i bilen med önskat resultat. Bilen kommer snabbare upp i temperatur när man puttrar runt långsamt, men så fort det ska till att gasas så sjunker den till 1/2 till N på 8-10 sekunder (uppskattningsvis).
Jag tror absolut inte att min motor har någon form av ultrakylning utan att det är något elektriskt debakel. Jag har fått en guide av Crona här för hur jag ska undersöka det närmare, vilket jag imorgon med min elektroniske far ska göra.
Men, finns det något annat jag möjligtvis kan söka efter om det nu inte skulle vara kaputt med elen?
BMC Mini 1000 -70
Re: Låg temperatur 1275 A+
Var ute och tokgasade idag. Bilen kommer snabbt upp i normaltemp, men vid rödljusrace så faller den återigen ner till halvnormal, dock rätt kvickt upp till N igen när foten lättar lite.
Men det sjuka i alltihop är att när jag står på gården och tokgasar i 15 sekunder så händer absolut ingenting med nålen, den bara står stadigt på N.
Jag har nu valt att helt enkelt acceptera detta och leva med det.
Men hur i hela världen kan detta vara!? Om det är voltregulatorn som stökar så borde den väl stöka oavsett om jag kör eller bara står still och gasar?
Men det sjuka i alltihop är att när jag står på gården och tokgasar i 15 sekunder så händer absolut ingenting med nålen, den bara står stadigt på N.
Jag har nu valt att helt enkelt acceptera detta och leva med det.
Men hur i hela världen kan detta vara!? Om det är voltregulatorn som stökar så borde den väl stöka oavsett om jag kör eller bara står still och gasar?
BMC Mini 1000 -70
Re: Låg temperatur 1275 A+
Jo men jag tog med det då du skrev att både tank och tempmätaren sjönk samtidigt och den ända gemensamma nämnaren är spänningsstabilisatorn där skulle du mäta spänningen ut var det ok?Sundblad skrev:Om det är voltregulatorn som stökar så borde den väl stöka oavsett om jag kör eller bara står still och gasar?
Men om vi håller oss till tempen så är symtomen att den går varm på tomgång och sen sjunker när du kör mycket vanligt och det handlar oftast om igensatt kylare, på tomgång kyler den inte tillräckligt men när fartvinden hjälper till så sjunker tempen till normal temp
Vad har du för verklig temperatur på motorn? Mät med extern tempmätare, bästa är en Fluke med mätsond som du spänner mellan övre kylarslangen och stussen på kylaren.
Men detta förklarar ju inte att tankmätaren sjunker samtidigt men man måste börja någonstans och som jag skrev börja med att mäta den verkliga motortemperaturen.
//Thomas
Re: Låg temperatur 1275 A+
Jag har nu bytt termostat (92grader) och tempgivare och det enda som händer är att den går upp högre i temp och sjunker något mindre när det gasas.
Väntar ivrigt på en ny termostat (88 grader) samt en spänningsstabilisator.
Jag är rätt säker på att det här är elfel då dels tutan har lagt av och varje gång jag stoppar in kontakten till spolarpumpen så går en säkring.
Anledningen till att jag inte tror på igensatt kylare är att den dels bör gå varmare på tomgång än den gör samt att den inte bör droppa så snabbt.
Jag har ännu inte kommit mig för att mäta något med multimetern eller mäta tempen externt...
Väntar ivrigt på en ny termostat (88 grader) samt en spänningsstabilisator.
Jag är rätt säker på att det här är elfel då dels tutan har lagt av och varje gång jag stoppar in kontakten till spolarpumpen så går en säkring.
Anledningen till att jag inte tror på igensatt kylare är att den dels bör gå varmare på tomgång än den gör samt att den inte bör droppa så snabbt.
Jag har ännu inte kommit mig för att mäta något med multimetern eller mäta tempen externt...
BMC Mini 1000 -70
Re: Låg temperatur 1275 A+
Sparar denna åt mig själv, och kanske andra, här.
http://www.minimania.com/Smiths_Voltage_Stabilizers
http://www.minimania.com/Smiths_Voltage_Stabilizers
BMC Mini 1000 -70
Re: Låg temperatur 1275 A+
Sååå tempmätaren visar fel, men motorn har hyfsat rätt arbetstemperatur?
"Om kontrollen blinkar blå, då är allt som det ska"

"Om kontrollen blinkar blå, då är allt som det ska"


Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Låg temperatur 1275 A+
Nu har jag bytt voltstabilisator, termostat och tempgivare. Mätaren har nu slutat trilla halvvägs till noll, men hon går rätt varmt i köer och håller inte riktigt tempen när det går fort. Detta med en 88graders termostat. Antar att nästa steg är att byta kylare till en ny och fräsch.
BMC Mini 1000 -70
Re: Låg temperatur 1275 A+
En fläkt flödar ju sämre på lågvarv så kylningen blir sämre i t.ex. köer. Om den går för varmt så kan kanske elfläkt vara ett alternativ? Finns passande till hundkoja att köpa hos mini-butikerna.
Sundblad skrev:...hon går rätt varmt i köer och håller inte riktigt tempen när det går fort.
Re: Låg temperatur 1275 A+
Jag har också haft den tanken. Men det får gå i sommar och sen får kylaren bli utbytt under vinterns genomgång. Men skumt är det...
BMC Mini 1000 -70