Hallå!
Jag har en mk2 från 1969 som bränslepumpen gett upp på när den nu stått 5-år sedan den kördes senast.
Det sitter en SU pump på originalplacering under bilen strax nedanför tanken.
Min fråga är följande.
Vilka bränslepumpar kan man köra med förutom samma modell av tryckande SU?
Vilka tryck klarar originalförgasaren av och vilka tryck ska man satsa på?
Skulle denna nedan funka från Biltema?
Elektrisk bränslepump
523232
Max. kap. 130 l/h. Max. tryck 0,38 bar. 249 SEK
Tanken är lite längre fram ett steg 1 kit med insug och grenrör och enkel förgasare för att få lite mer fart i grejerna, kan vara läge att tänka till
när jag ändå behöver köpa en ny pump.
Är inte intresserad av att renovera den gamla befintliga utan sparar gärna tid och köper en ny.
Tacksam för svar!
johan
Bränslepump mk2
Bränslepump mk2
BMC Mini mk2 1969
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Bränslepump mk2
Hugget som stucket! Jag hade själv en snarlik som Biltemas 523232 som jag både hade till trimmad motor såväl otrimmad motor. Monterad i bagage likväl i motorrum! Fast min var av fabrikat Bugpack 

Re: Bränslepump mk2
Tack för ditt svar!
Körde du med bränsletrycksregulator eller körde du endast med pumpen?
För tillfället skulle det vara mycket roligare att köpa en Biltema, skiljer ju 1000:-
, och köra med under sensommar/höst för att under vintern bygga om till lite mer raceinriktat.
Körde du med bränsletrycksregulator eller körde du endast med pumpen?
För tillfället skulle det vara mycket roligare att köpa en Biltema, skiljer ju 1000:-

BMC Mini mk2 1969
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Bränslepump mk2
Jag hade en olika förgasare såväl trimmat som otrimmat! Nikki, Weber DCOE & S.U!
Min 1293 kubikare med Weber 45 DCOE hade jag tryckregulator!
Jag kan inte svara för S.U fuggarna om de behöver någon tryckregulator med 0,38 bar som Biltemapumpen erhåller?
S.U folket här på forumet får nog svara på det!
Min 1293 kubikare med Weber 45 DCOE hade jag tryckregulator!
Jag kan inte svara för S.U fuggarna om de behöver någon tryckregulator med 0,38 bar som Biltemapumpen erhåller?
S.U folket här på forumet får nog svara på det!
Re: Bränslepump mk2
Tack igen för ditt svar!
Efter lite funderande så beställde jag en ny SU pump. Jag slipper en massa krångel med att lösa fastsättning, tryckregulator mm.
Bilen står 45mil från mig och jag har inte så mycket tid när jag är där så förhoppningsvis vill den vara med och sladda när pumpen är bytt.
Pumpen ska enligt uppgift också funka när man kör med dubbla SU vilket jag siktar på att göra framöver men först ska den lättas...mycket!
Efter lite funderande så beställde jag en ny SU pump. Jag slipper en massa krångel med att lösa fastsättning, tryckregulator mm.
Bilen står 45mil från mig och jag har inte så mycket tid när jag är där så förhoppningsvis vill den vara med och sladda när pumpen är bytt.
Pumpen ska enligt uppgift också funka när man kör med dubbla SU vilket jag siktar på att göra framöver men först ska den lättas...mycket!
BMC Mini mk2 1969