Ska plana en 295 topp å decka ett block 0.4 för å få kolvhöjd jäms med å detta för å få komp i en 998 me vanliga kolvar med 8cc grop i. Toppen är 69.2mm hög å planad 0.8 sen innan. Är tänkt å hyvla bort 2mm minst för å få 9.2 i kompförhållande. Men! Oljekanalen som går mäter uppefrån 65mm. Nerifrån 8 mm å pluggen på sidan sitter nerefrån på 3mm. Är de nån som vet på ett hum vad som är max innan man kommer in i kanalen. Skulle ju gärna ta 1mm till för å få förhållande 10.2 som låter trevligt.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Kan man decka blocket så kolv sticker upp jäms me packning? Dvs 0.4+1mm som är packningstjocklek.. vad är minsta gapet innan kolv börjar hamra i toppen?
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Jag har 4 st bättre begagnade Cooper 998 kolvar med plan topp. Det löser ditt problem ganska enkelt. Om du inte har ett borrat block vill säga.
En sats nya kolvringar är naturligtvis det bästa. Men du kanske inte har motorn ur.
200 för alla fyra är väl lagom. Kan försöka mäta lite imorgon. Kollade lite snabbt på Somerfordminis hemsida och det verkar vara samma nummer på 998 och 998 Cooper -ringar om du inte har A+ kolvar. Cooperkolvarna ska original ge 9:1 så med lite planing landar du enkelt på 10-10,5:1.
2 av dom övre ringarna saknas på 2 kolvar och oljeringarna ser ledsna ut så ett nytt set ringar behövs. Tror att jag använde ringarna till någon jämförelse med nya ringar någon gång. Sen tror jag att det är pressfit på kolvbultsrna. Det jag undrar över är om det är likadana vevstakar på vanliga 998 och 998 À+. Annars vet nog någon här på forumet det. Är det lika så fungerar det.
Nya ringar och lite honing med en pelarborr eller en vanlig borrmaskin i cylinderloppen gör underverk.
Är inte hundra säker men tror att det finns teflon "proppar" man trycker i som ska hålla kolvbulten på plats http://www.minimania.com/part/C-AEG701/ ... 8-Set-Of-8
Tittar på samma lösning själv men ej kommit så långt än....
Hej.
Jag har haft teflon proppar på en motor som jag byggde för väldigt länge sedan. Jag hade inte isär motorn efter renoveringen så jag vet inte hur det fungerade. Men det lät inget konstigt och motorn gick bra.
Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
LennieM skrev:Är inte hundra säker men tror att det finns teflon "proppar" man trycker i som ska hålla kolvbulten på plats http://www.minimania.com/part/C-AEG701/ ... 8-Set-Of-8
Tittar på samma lösning själv men ej kommit så långt än....
Jag har med hjälp av en polare tagit fram en prototyp för Teflon-låsning av kolvbult Pre A+
Vi ska bara jaga rätt på material för "produktion"
Återkommer här på forumet när de finns till försäljning!