Austin Mini de Luxe 1959
Austin Mini de Luxe 1959
Jag tänkte det var en bra dag att starta en tråd om min bil.
Det är nämligen på dagen 55 år sedan den rullade ut ur fabriken i England!
24 september 1959 rullade den av produktionslinan i England.
Nästan en månad efter lanseringen av Mini den 26 augusti och bara några dagar innan den svenska lanseringen 26 september.
Bilen skeppades från fabriken 27 september till Sverige.
Körs i det skick som den är, bruksskick alltså...
Fast jag medger att den används inte så ofta, senast var för fem år sedan då den rullade till Skottland och England på semester.
Nu framtagen för att köras lite på höstkanten.
Inga större planer på renovering i dagsläget, bara att hålla vid liv, och komplettera en del småsaker som inte är original.
Det är nämligen på dagen 55 år sedan den rullade ut ur fabriken i England!
24 september 1959 rullade den av produktionslinan i England.
Nästan en månad efter lanseringen av Mini den 26 augusti och bara några dagar innan den svenska lanseringen 26 september.
Bilen skeppades från fabriken 27 september till Sverige.
Körs i det skick som den är, bruksskick alltså...
Fast jag medger att den används inte så ofta, senast var för fem år sedan då den rullade till Skottland och England på semester.
Nu framtagen för att köras lite på höstkanten.
Inga större planer på renovering i dagsläget, bara att hålla vid liv, och komplettera en del småsaker som inte är original.
Re: Austin Mini de Luxe 1959
Grattis på födelsedagen lilla bil! 

Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Austin Mini de Luxe 1959
Extremt läckert med en så tidig bil, och skicket är fantastiskt!
Kan bara gratulera.
Kan bara gratulera.

------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Austin Mini de Luxe 1959
Efter att ha bytt ena bakljusglaset och en glödlampa, fixat till en tillfällig tutknapp inne i kupén och lagt i en varningstriangeln så åkte jag in på besiktning i torsdags. Jag var ju tvungen att ha en körklar och laglig bil till lördagens Mini Memorial i Uppsala!
Jag anmälde min ankomst via SMS och fick ett SMS tillbaka när det var min tur att åka in. De gick omkring med nya handdatorer och skulle kontrollera en 55 år gammal bil, kanske lite osäkert i början men jag fick en bra besiktningsman. Jag varnade om att heljusknappen sitter på golvet till vänster om pedalerna och att nyckel är bara för att få igång tändningen, startar gör man med andra knappen på golvet mellan sätena. Sedan höll jag mig passiv och gick bredvid. Han var noggrann och hänsynsfull. "Trasig damask på ena drivknuten fram är bra att byta", sade han," Lite glapp i ena framhjulslagret men ingen fara än". En sväng runt huset och provade tutan sedan in och bromsade. "Ja, det gick ju bra", sa han, "har du betalt? Vi har ingen kontakt mellan systemen men säger du att du har betalt så litar jag på dig".
Blankt papper och nu kan man köra två år!
.
Jag anmälde min ankomst via SMS och fick ett SMS tillbaka när det var min tur att åka in. De gick omkring med nya handdatorer och skulle kontrollera en 55 år gammal bil, kanske lite osäkert i början men jag fick en bra besiktningsman. Jag varnade om att heljusknappen sitter på golvet till vänster om pedalerna och att nyckel är bara för att få igång tändningen, startar gör man med andra knappen på golvet mellan sätena. Sedan höll jag mig passiv och gick bredvid. Han var noggrann och hänsynsfull. "Trasig damask på ena drivknuten fram är bra att byta", sade han," Lite glapp i ena framhjulslagret men ingen fara än". En sväng runt huset och provade tutan sedan in och bromsade. "Ja, det gick ju bra", sa han, "har du betalt? Vi har ingen kontakt mellan systemen men säger du att du har betalt så litar jag på dig".
Blankt papper och nu kan man köra två år!
.
Re: Austin Mini de Luxe 1959
Sonen körde med den ut i skogarna norr om Uppsala för lite nattfotografering.
Dock fick jag åka ut och dra igång bilen då batteriet var lite klent.
Sedan kördes den hem och jag skulle justera tändningen och på den vägen är det...
Nytt tändsystem sitter monterat, helt ny fördelare med brytarlöst i från Accuspark.
Nu ska bara batteriet laddas, tändningen ställas och ny bensin i så att den kan komma igång.
Tror besiktning krävs också...
Ska försöka ta mig tid någon dag, synd att den bara står.
Mer bilder på hundkojor, andra bilar och annat fint som sonen tagit finns på Flickr:
https://www.flickr.com/photos/126095547@N04/
Re: Austin Mini de Luxe 1959
Nu kam jag fortsätta med planerna som jag skrev om i förra inlägget, "för ett tag sedan".
Jösses , det var ju i december!
Oj, oj, skynda skynda, snart sommar ju!
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 11 mars 2015 kl. 11:26
- Ort: 74011 Länna
Re: Austin Mini de Luxe 1959
Fantastiska bilder som Torkel har tagit.
// Björn

// Björn
Re: Austin Mini de Luxe 1959
Tog en paus i huggningen/trädfällningen så att kroppen får vila lite och vad får man se på forumet. Helt fantastisk bild.
Påminner mig om när jag på 80-talet hade en Volvo Duett 1960 dom bruksbil. Samma känsla även om 6-volt var en sport i sig.
Den där bilen måste bevaras till eftervärlden. Att köra med gamla bilar lite då och då brukar vara det bästa sättet att hålla igång dom.
2 dagars huggning till sen blir det fokus på bilarna.
Påminner mig om när jag på 80-talet hade en Volvo Duett 1960 dom bruksbil. Samma känsla även om 6-volt var en sport i sig.
Den där bilen måste bevaras till eftervärlden. Att köra med gamla bilar lite då och då brukar vara det bästa sättet att hålla igång dom.
2 dagars huggning till sen blir det fokus på bilarna.
Re: Austin Mini de Luxe 1959
Gjorde ett startförsök med 59:an i torsdags, utan framgång.
Mätning av kompression gav:9,5,6,6 kg.
Nu är toppen avtagen och ligger på bänken.
Det är väldigt soligt och ventilerna ser inte ut att ha tätat.
Jag ska sota av och slipa in ventilerna, hoppas det räcker.
Siktar på att ha igång den till påsken.
Sedan ska den besiktigas.
Hur går det för er andra?
Mätning av kompression gav:9,5,6,6 kg.
Nu är toppen avtagen och ligger på bänken.
Det är väldigt soligt och ventilerna ser inte ut att ha tätat.
Jag ska sota av och slipa in ventilerna, hoppas det räcker.
Siktar på att ha igång den till påsken.
Sedan ska den besiktigas.
Hur går det för er andra?
Re: Austin Mini de Luxe 1959
Tvätta, putsa och slipa in ventiler sedan ska den på igen.
Re: Austin Mini de Luxe 1959
Kanske skulle plockat ut motorn och honat cylindrar och kollat lager men men.
Det får bli nästa gång.
Re: Austin Mini de Luxe 1959
Lite avfettning och tvätt på utsidan sedan klar för montering.
Bara att leta reda på topplockspackning och ventiltätningar som jag lagt på något bra ställe sedan sätta ihop igen.
Är ju bra väder (just nu) och sugen på att ut och köra med gamla bilen!

Re: Austin Mini de Luxe 1959
härligt!
Bara att justera lite ventiler då
//Micke
Bara att justera lite ventiler då

//Micke
Re: Austin Mini de Luxe 1959
Toppen är nu återmonterad och ventiler injusterade.
Kompressionsprov taget på nytt, viss förbättring men inte helt ok.
Mätning av kompression gav ca: 9 + 5.5 + 6.5 + 7 kg.
Fick förslag av Rainier på vidare test:
-koppla in tryckluft i cylindrarna och hör var det väser: i insug så insugsventiler, i utblås så avgasventiler eller oljetråget så är det kolvringar
eller
-häll lite olja i cylindrarna och ta nytt kompprov, blir det bättre så är det kolvringarna som behöver bytas
Bästa verkar just nu att ta ur motorn , dela och byta kolvringar och hona cylindrarna. men det tar ju tid och risk är att man hittar mer som behöver bytas..
Man kan ju även gilla läget, slå ihop resten, försöka få start på den och köra över sommnaren, ska ju ändå inga längre sträckor i sommar.

Fortsättning följer!

Kompressionsprov taget på nytt, viss förbättring men inte helt ok.
Mätning av kompression gav ca: 9 + 5.5 + 6.5 + 7 kg.
Fick förslag av Rainier på vidare test:
-koppla in tryckluft i cylindrarna och hör var det väser: i insug så insugsventiler, i utblås så avgasventiler eller oljetråget så är det kolvringar
eller
-häll lite olja i cylindrarna och ta nytt kompprov, blir det bättre så är det kolvringarna som behöver bytas
Bästa verkar just nu att ta ur motorn , dela och byta kolvringar och hona cylindrarna. men det tar ju tid och risk är att man hittar mer som behöver bytas..
Man kan ju även gilla läget, slå ihop resten, försöka få start på den och köra över sommnaren, ska ju ändå inga längre sträckor i sommar.

Fortsättning följer!
