Det är förjävla kul att bo i Sverige och vara bilintresserad

vad har du för förgasare och nålar?Misse skrev:Bara att tanka. Använt e85 sen 89-90 nånting.
Sommar volvon med k jetronic insprut blir först ut som försökskanin inga problem att dränka dom men soppaCrona skrev:Jag håller med det är mycket förrädiskt beslut som ingen riktigt har förstått vad det innebär på längre sikt.
Jag gjorde en lite räkneövning när lagen antogs för något år sedan som ni kan läsa på denna länken http://www.pudenitroz.se/blogg/?p=5165
Om du kan köra på Etanol, ja det kan du och kör du på 95 oktan så kör du redan idag på 10% Etanol![]()
Men tänk på att Etanol innehåller ca 30% mindre energi så förbrukningen blir alltså 30% mer än på bensin, så det är viktigt att se till att motorn inte går för magert då kan motorn skadas.
Men har du en förgasar bil så är det bara att skruva ner munstycket men att montera en Lambda sond och se hur mycket bränsle motorn får är aldrig fel.
//Thomas
K-jetronic eller som Volvo och SAAB valde att kalla det CI system man blir nostalgisk detta har man jobbat an hel del med, som du skriver enkelt att dränka med soppa bara att ändra styrtrycket men du måste ändå ha koll på bränslet så även här är det bra med en lambda sondmowog85 skrev:Sommar volvon med k jetronic insprut blir först ut som försökskanin inga problem att dränka dom men soppasen ska jag läsa på vetenskapen om su nålar......
242 riktig kultbil är det sen en 242 GT så är det så bra det kan blimowog85 skrev:En 242a ,ja en lambda mätare känns som en vettig pryl,apropå Saab så hade de väl lambdasond på sina sena 900 med k jet insprut... fan funkade det tro.
Nja här delar jag inte din uppfattningMisse skrev:Före lh2.2 och 2.4 så hade vlovlo Reginasystem