Började den här gången med växellådan innan motorbygget. Målet var en 4-synk remotelåda som skulle klara 115hk och ha lite behagligare slutväxel än 3,765:1 som jag har nu.
Då fick det bli rakskuret. Hade en sats rakskurna från BL ST för 4-synk. Fick tag på en gammal 4-synk remotelåda och åkte över till Rainier. Han satte igång och upptäckte vad jag inte tänkt på. Lådan var till en ADO16, 1100/1300, och dom har en skum sandwich mellan lådan och limpan.
Då var det bara att jaga tag i ett lådhus från en hundkoja. Till slut fanns ett på ebay.uk men han ville inte skicka utanför uk.
Fick skicka via en vän i Yorkshire istället. Dubbla frakten men 1200:- totalt är ok ändå.
Sen beställde jag en stor kartong med 3 nya drev, 3,2:1 slutväxel och massa annat.
Bilen ska ju ha Cooper S-status på motor, bromsar, lager o drivning m Hardy Spicer.
Valde MED:s lösning med adaptors för utgående potjoint. Då passar vanliga diff sidokåpor men måste byta till potjointaxlar i diffen.
Nu återstår bara att byta bussningarna i diffkåporna o svarva till dom, sätta i packboxar o att sätta i ett nytillverkat 16 speedodrev från Guessworks.
Rainier har gjort ett fantastiskt fint jobb. Han har kunskapen, erfarenheten o verktygen som behövs.
Snart dags att börja ned motorn på riktigt. Håller på och skaffar lite grejor.

Skickat från min iPhone med Tapatalk