1275 GT -74
Re: 1275 GT -74
Jag har ett instrument till Clubman liggandes som jag troligtvis bara kommer använda hastighetsmätaren från!
BMC Mini 1000 -70
Re: 1275 GT -74
Lödde om kortet, det ser verkligen inte mycket ut för världen men jag tvättade med saltsyra och det är inga kallödningar så jag räknar med att det kommer hålla:



Fungerar!

Idag ska jag försöka få hjälp att sätta dit stripesen, vi får se vad som hinns med!



Fungerar!

Idag ska jag försöka få hjälp att sätta dit stripesen, vi får se vad som hinns med!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: 1275 GT -74

Lite autosol gör underverk.
Återställde interiören igår och borrade och skruvade fast konsolen till lykttorkarna och tog upp ett av tre kvadratiska hål i frontplåten för grillen.
Får se vad som hinns med idag!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: 1275 GT -74
Höjden för stripsen satt (1").
Väntar fortfarande på nålarna från SU, nu börjar det bli stressigt!!

Väntar fortfarande på nålarna från SU, nu börjar det bli stressigt!!

------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: 1275 GT -74
Schysst lyft! Var köper man en sån och för hur mycket?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: 1275 GT -74
Det är föregångaren till den här:
https://verktygsboden.se/servicelyftar/ ... elspaerrar
Lyfter 1 m och är enkelt flyttbar vilket är mycket praktiskt.
https://verktygsboden.se/servicelyftar/ ... elspaerrar
Lyfter 1 m och är enkelt flyttbar vilket är mycket praktiskt.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: 1275 GT -74

Fortfarande inga nålar. Ska se om jag kan slipa till befintlig nål så att bilen går bättre.
På agendan idag är popnitar till kantlisterna, fettkåpor till baknaven och lite annat smått.
Förhoppnigsvis kan jag provköra lite längre än runt kvaretet. Besiktning i morgon är planen.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: 1275 GT -74
Besiktningen gick som en dans, justerade lamporna vid ljusinställningsapparaten, allt annat var bra.
CO på 2.8 var ju kanon, ska kolla hur stiften ser ut. Har skruvat ut munstycket massor och trodde CO skulle rusa men så blev det alltså inte. Inga nålar än från SU men nu är det uppenbarligen inte så bråttom längre..!


Från bilprovningen kom jag dock bara 20m innan mittre avgasfästet lossade. Klipp nytt, Kinaskit!..
Lagade med buntband och körde hem.


Nu är avgaseriet ordentligt upphängt igen, gaswiren omdragen för mindre tröghet och om en stund är det dags för ny provtur.
I morgon bär det av till NMM!
CO på 2.8 var ju kanon, ska kolla hur stiften ser ut. Har skruvat ut munstycket massor och trodde CO skulle rusa men så blev det alltså inte. Inga nålar än från SU men nu är det uppenbarligen inte så bråttom längre..!


Från bilprovningen kom jag dock bara 20m innan mittre avgasfästet lossade. Klipp nytt, Kinaskit!..
Lagade med buntband och körde hem.


Nu är avgaseriet ordentligt upphängt igen, gaswiren omdragen för mindre tröghet och om en stund är det dags för ny provtur.
I morgon bär det av till NMM!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: 1275 GT -74
Vilken grym bil, och vilken grym träff NMM var! Kanonfin bilorientering á 10 mil på vindlande roslagsvägar, trevliga människor och fina bilar. Kanon helt enkelt!
Totalt har bilen rullat exakt 30 mil sen besiktningen, går som en klocka. Har justerat upp fjädringen något, inte rört något annat.
Gjorde ett andra oljebyte sen uppstarten nu när jag kom hem. Inget onormalt i oljan och motorn är tät på både olja och vatten.
Swiftune SW5 kammen är verkligen en fantastisk kam, drar snällt och fint från 1500 rpm och upp genom hela registret! Motorn känns väldigt stark och fin, verkligen kul!



Totalt har bilen rullat exakt 30 mil sen besiktningen, går som en klocka. Har justerat upp fjädringen något, inte rört något annat.
Gjorde ett andra oljebyte sen uppstarten nu när jag kom hem. Inget onormalt i oljan och motorn är tät på både olja och vatten.
Swiftune SW5 kammen är verkligen en fantastisk kam, drar snällt och fint från 1500 rpm och upp genom hela registret! Motorn känns väldigt stark och fin, verkligen kul!



------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: 1275 GT -74
Oj vad fin bilen blev 

Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Re: 1275 GT -74
Mycket roligt att se en GT i toppskick!
Jag har själv för länge sedan haft en likadan, fast 1975. Bracken och allt, men det blev kulörbyte till Fords peppermint green.
Gick igenom hela bilen i detalj, dock var det då aldrig fråga om strikt originalrenovering så det blev lite snälla mods. Jag slopade bla. de vertikala utvändiga skarvarna längs A- och C-stolpen.
En rejält genomarbetad 1380 gjorde ett bra jobb, det var många som fick se bakdelen på en grön Mini försvinna framför sig...
Den första långresan gjordes till 30årsjubileet på Silverstone (jag sa ju att det var länge sedan..)
Det finns säkert nån annan gammal uv här som var med på den resan, vi var ganska många från Sverige. Läckert att vara en av 5061 Mini inne på Silverstones racerbana.
Det var en upplevelse för en Miniot att se och höra John Cooper och prata med David Vizard.
2009 hade jag plötsligt Mini än vad som fanns plats till, så jag satte ut den på blocket. Till slut blev det en trevlig norsk kille, Jack, som köpte den. Jag hittade den omnämnd på Hundkoja.com... Dock verkar bilden vara omöjlig att se. Sök på "mintgrön 1275 GT" så syns den ivf.
http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... 2&start=15

Jag har själv för länge sedan haft en likadan, fast 1975. Bracken och allt, men det blev kulörbyte till Fords peppermint green.
Gick igenom hela bilen i detalj, dock var det då aldrig fråga om strikt originalrenovering så det blev lite snälla mods. Jag slopade bla. de vertikala utvändiga skarvarna längs A- och C-stolpen.
En rejält genomarbetad 1380 gjorde ett bra jobb, det var många som fick se bakdelen på en grön Mini försvinna framför sig...
Den första långresan gjordes till 30årsjubileet på Silverstone (jag sa ju att det var länge sedan..)

Det finns säkert nån annan gammal uv här som var med på den resan, vi var ganska många från Sverige. Läckert att vara en av 5061 Mini inne på Silverstones racerbana.
Det var en upplevelse för en Miniot att se och höra John Cooper och prata med David Vizard.
2009 hade jag plötsligt Mini än vad som fanns plats till, så jag satte ut den på blocket. Till slut blev det en trevlig norsk kille, Jack, som köpte den. Jag hittade den omnämnd på Hundkoja.com... Dock verkar bilden vara omöjlig att se. Sök på "mintgrön 1275 GT" så syns den ivf.
http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... 2&start=15
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98