Mini cabriolet
Re: Mini cabriolet
Fotar ikväll
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
Grattis, bra jobbat!
Re: Mini cabriolet
På begäran:

Tidigare satt bältet i hålet precis vid fykantsröret, idag sitter det runt fykantsröret. Egentligen ska det sitta i en svetsmutter i innertröskeln, men den finns inte kvar efter att man har breddat tröskeln inåt vid förstyvningen.
Fult kan man sammanfatta med men jag har inte prioriterat att göra om det där...

Tidigare satt bältet i hålet precis vid fykantsröret, idag sitter det runt fykantsröret. Egentligen ska det sitta i en svetsmutter i innertröskeln, men den finns inte kvar efter att man har breddat tröskeln inåt vid förstyvningen.
Fult kan man sammanfatta med men jag har inte prioriterat att göra om det där...
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
Men är den reggad så eller?
Är den reggad med två punktsbälte?
Enligt besiktningsmannen så var jag tvungen till 3-p bälte, så jag måste göra en lite b-stolpe vilket suger lite...
Är den reggad med två punktsbälte?
Enligt besiktningsmannen så var jag tvungen till 3-p bälte, så jag måste göra en lite b-stolpe vilket suger lite...
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Mini cabriolet
Bra fråga. Ingen har ifrågasatt 2 eller 3p. Vad har du för årsmodell?
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Mini cabriolet
Om jag inte minns fel så finns det ett undantag fram till en viss årsmodell för bilar där B stolpe saknas, typ cab.
Ska se om jag hittar det.
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Ska se om jag hittar det.
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Re: Mini cabriolet
min är en 72:a från början.
Nu var det så länge sedan jag kollade med SFRO, så jag kommer inte ihåg om man är tvungen att nyregga bilen eller bara omregga den. Måste man nyregga den så får man blir ju årtalet samma som när man reggar den, med alla nya regler.
Får ta och börja läsa på mig igen känner jag.
Men intressant om du hittar den där infon Jocke!
Nu var det så länge sedan jag kollade med SFRO, så jag kommer inte ihåg om man är tvungen att nyregga bilen eller bara omregga den. Måste man nyregga den så får man blir ju årtalet samma som när man reggar den, med alla nya regler.
Får ta och börja läsa på mig igen känner jag.
Men intressant om du hittar den där infon Jocke!
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Mini cabriolet
Du behåller årsmodellen när du reggar som ombyggt fordon, kraven är då 3punkts rullbälten.
Jag lyckades inge hitta undantaget igår men mitt tips är att ringa någon av besintningsmännen på sfro.
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Jag lyckades inge hitta undantaget igår men mitt tips är att ringa någon av besintningsmännen på sfro.
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Re: Mini cabriolet
Fram till för sådär 15 år sedan kunde man få igenom både amatörbyggen och ombyggda fordon med bara midjebälten. Sen skärptes reglerna och nu ska det nog till riktigt omöjliga fall för att få igenom en bil utan 3-punkt. Dock verkar det inte stå inskrivet i några papper med vilken typ av bälten bilen är reggad så det finns tyvärr alltid en risk att oerfarna bilprovare krånglar med bilar som är godkända enligt gamla regler.
Nu är detta ju iofs dr Kasslers tråd om hans bil som redan är godkänd men ändå; går det att få till en lösning med bälte monterat i stolen, eller via i en omlänkare i stolen? Man får ju givetvis ha en rejält förstärkt stol men ändå. Midjebälte är trots allt livsfarligt så det är ingen bra lösning i alla fall.
Nu är detta ju iofs dr Kasslers tråd om hans bil som redan är godkänd men ändå; går det att få till en lösning med bälte monterat i stolen, eller via i en omlänkare i stolen? Man får ju givetvis ha en rejält förstärkt stol men ändå. Midjebälte är trots allt livsfarligt så det är ingen bra lösning i alla fall.
Austin Countryman 1968
Re: Mini cabriolet
Planen höll, om nu vintern får gälla fram till 27 Juli då bilen ställdes på igen.
Framvagn, motor och växellåda renoverat i vinter. Elsystemet upprensat och funkar nu som det ska.


Shimsade naven fram utan fett i lagren, det visade sig att höger fram gått med för tunn spacer mellan hjullagren. Kände inte det med fett i lagren!


Rensning av elsystem






Täthetskoll med WD40 och dammsugare


Hemtillverkad slitbricka i övermått.







Bilen går utmärkt, läge att ta tag i det där med suflett nu..

Framvagn, motor och växellåda renoverat i vinter. Elsystemet upprensat och funkar nu som det ska.


Shimsade naven fram utan fett i lagren, det visade sig att höger fram gått med för tunn spacer mellan hjullagren. Kände inte det med fett i lagren!


Rensning av elsystem






Täthetskoll med WD40 och dammsugare


Hemtillverkad slitbricka i övermått.







Bilen går utmärkt, läge att ta tag i det där med suflett nu..

------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
Snyggt jobbat.
Vilken cc var motorn på? Var det mesta tokslut... slipat vev... borrat eller honat? Härligt med en frisk motor i vilket fall!!!
Mvh Mikael
Vilken cc var motorn på? Var det mesta tokslut... slipat vev... borrat eller honat? Härligt med en frisk motor i vilket fall!!!
Mvh Mikael
Re: Mini cabriolet
1275cc
Borrat 0,20", slipat ram och vev 0,10"
Nya gjutjärnsstyrningar (behövde ej brotschas), nya ventiler, MIRA-frästa säten.
Kamlager slut men kam ok.
Diffen tvärslut.
2:ans drev dåligt
Växelgafflarna krokiga/slitna men gick att rikta
Sidoaxel dålig (Layshaft)
etc etc
Ja, det känns verkligen bra att ha gått igenom motorn, hade typ 2 kg oljetryck på varv förra hösten!
Borrat 0,20", slipat ram och vev 0,10"
Nya gjutjärnsstyrningar (behövde ej brotschas), nya ventiler, MIRA-frästa säten.
Kamlager slut men kam ok.
Diffen tvärslut.
2:ans drev dåligt
Växelgafflarna krokiga/slitna men gick att rikta
Sidoaxel dålig (Layshaft)
etc etc
Ja, det känns verkligen bra att ha gått igenom motorn, hade typ 2 kg oljetryck på varv förra hösten!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Mini cabriolet
avundsjuk som bara den, snyggt jobbat!
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"