Dels för att jag ska minnas vad jag gjort & för att andra ska slippa göra samma dumheter så kommer jag att lägga upp en del blandat här.
Lite bakgrund..
Jag har en ganska tråkig kojja som används när hela familjen ska ut på utflykt = Det har tidigare blivit MCS-sommarträff / NMM.
Det är en Mini 1000 från 1977 som aldrig riktigt får den uppmärksamhet som den skulle behöva. T.ex. så rev jag ur inredningen för många år sen, men har inte köpt någon ny eftersom jag inte kunnat bestämma vilken färg som det ska va.
Innan NMM i Norge hade kopplingen börjat slita ordentligt + att motorn dog när man svängde skarpt till vänster (så man fick ta ordentligt med fart in i rodellerna

Det blev istället ett par nätter med att dubbelkolla & kontrollmäta om och om igen innan jag satte sticksågen i taket på hundkojan, sen hade vi soltak. Det är nog det bästa jag gjort, för det är ju sååå skönt att kunna öppna upp taket när solen skiner.
Dagen innan vi skulle köra till Norge tag jag isär förgasaren & sprayade rikligt med brake kleen, sen kunde vi även svänga vänster utan problem :o.
Vi tog även med ett par extra flaskor för att kunna spraya ner på svänghjul/kopplingen ibland, men bäst fungerade det att Johanna körde. Hon hade bättre känsla för att minimera slirandet.
Efter det har jag bytt motor från 1000cc till en 1275. Här hade jag lite blandade delar liggande, så jag satte ihop 2 motorer samtidigt och den ena hann bli klar till NMM i Stockholm. Tyvärr hade den motorn vevhuskompression så man kunde pumpa badbollar med den, så den behövdes ersättas.
Det tog ett tag att bygga upp motivationen efter allt stressmeck, så den andra motorn blev inte klar..
..eller joo till slut blev den komplett, men när jag väl bytte så gick den så tungt att startmotorn inte orkade med. Suck.
Nu fick jag riva båda motorerna igen & flyttade över kam & vev (och flyttade allt flera gånger, så nu vet jag inte vad som suttit var).
När allt var ihop igen så fick jag problem med kopplingen.. flera kvällars felsökning & testade olika alternativ så fick jag ordning på den, för att i nästa stund höra ett slammer från motorn (på kylar-sidan). Där tröttnade jag och plockade ur motorn innan bilen åkte in på vinterförvaring igen (utan att ens varit ute på vägen).

Så när jag fick lite ork så började jag riva ner motorn och hittade att muttern till kamdrevet hade lossnat. Börjar misstänka att det inte är det optimala att alltid skruva på nätterna, för det blir tydligen ganska mycket slarv..
Nu är motorn i igen & problemet med kopplingen kom tillbaka i år igen. Här fick jag många bra tips i facebook-gruppen!
Framför allt är det skönt att få lite pepp när det strular som mest.
Tillslut hade jag testat det jag kunde, så då fick MiniSpares skicka typ allt som kunde bli slitet mellan kopplingspedalen & svänghjulet.
en ordentlig luftning på det, sen fungerar kopplingen. Undrar just vilken del som va fel?? Förmodligen lamellen, även om den var nästan ny.
Nu fungerar bilen....när den startar.
Problemet är att startmotorn inte riktigt orkar med, OM jag inte vrider fördelaren lite moturs.

När den sen är igång kan jag vrida tillbaka till där den borde vara.. eller iaf där jag tror att den ska vara.
Nu återstår att testa med ett annan batteri / starthjälp eller hitta en bättre startmotor..
[Bilder kommer]