topplock?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Per_cooper
Inlägg: 301
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
Ort: Sundsvall
Kontakt:

topplock?

Inlägg av Per_cooper »

Går det att använda ett 12G940 topplock på en 1098cc om man vill ha ha större ventiler än orginal. Eller passar det inte / blir helt fel? Någon som vet?

//Per
Användarens profilbild
Per_cooper
Inlägg: 301
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Per_cooper »

Ingen som vet?
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

det ska nog gå bra,vad hadde du för topplock innan? är det inte bara insugs ventilen som är lite större på en 12g940 ?,på en 1100 topp har du större bränn kammare också än på 12g940 toppen,lättast är väl att montera toppen och dra runt motorn för hand, vad vet jag??? konstigt att det inte är nån som kan svara på detta
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

Hmm, här kommer en vedbodtrimmare och amatör med lite påstående.

Det finns risk för att (avgas)ventilerna slår i motorblocket och att man måste göra "fickor" (pockets) (dvs fräsa ur) i blocket för att att inte riskera att detta händer. Gäller om man har höglyftande kam och/eller annan utväxling på vipporna? Man skall väl alltid kolla så att de inte slår i och att man har lite marginaler.

Läs mer på :
http://www.minimania.com/web/SCatagory/ ... ticleV.cfm
eller

http://www.miniresource.com/forums/inde ... entry65978
(med bild)
eller
http://www.ime.org.uk


8)
Användarens profilbild
Per_cooper
Inlägg: 301
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Per_cooper »

Tackar för svaren, får ta och göra lite mätningar och undersökningar.
Skriv svar