Tennspackling?

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Goopher

Tennspackling?

Inlägg av Goopher »

Jga har fått för mig att om man ska stoppa rost som uppkommit så är den enda metoden som funkar att man slipar bort ytrosten och sen tennspacklar en tunn hinna över ytan, för om man bara slipar bort rosten spacklar och grundar som vanligt så kommer rosten tillbaka snabbare. Stämmer det? :?

Om det nu stämmer. Är det svårt att tennspackla? Någon som vet hur man gör?
Har en del ytrost som borde behandlas innan bilen får färg. :roll:

mvh goopher
Iooor

Inlägg av Iooor »

Du kan ju även änvända någon form av rustremover, finns några som funkar fint. Man häller över ett medel som tar bort rosten och sen spacklar över.
Annars funkar det fint för mig iaf att blästra och sedan grunda och spackla.
Men om du ska tenn/bly-spackla så får du köpa stavar av tenn/bly och sedan använder du gassvets och smälter det och har någon form av verktyg och drar ut det över bilen. Jag har lagat småskador med lödkolv och vanligt tenn.
Goopher

Inlägg av Goopher »

okej.. då kan de vara lite småbökigt att tenna då..
Var hittar man sån där rustremover. De verkar lite intressant
Iooor

Inlägg av Iooor »

Brukar finnas på välsorterade bilaffärer, kommer inte ihåg vart jag köpt den. Kanske mekonomen, meca eller liknande
Machnow

Inlägg av Machnow »

Jag köpte min på MICRO där fanns det både en sort som tar bort rost och en som reagerar med rosten så att det blir en hård beläggning av rosten.
Hur svårt kan det va?
EricO

Re: Tennspackling?

Inlägg av EricO »

Goopher skrev:
Om det nu stämmer. Är det svårt att tennspackla? Någon som vet hur man gör?
Har en del ytrost som borde behandlas innan bilen får färg. :roll:

mvh goopher
En enklare guide hur man tennspacklar!

http://www.algonet.se/~lero/tennspackling.htm
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

Avrekommenderar tennspackling omedelbart. Det är som ett helt eget handverk och kräver sin man för att kunna utnyttjas på ett effektivt sätt. Och att tennspackla tunnt utan att få kratrar och luftbubblor osv kräver mycket träning, mycket sniffande av gifiga ånger, många brännda fingrar och jävla massa tålamod. Dessutom så är det svårt att smälta lagom mycket, det ska vara som smör, men vämer man lite för mycket så smälterman sönder, och lite för lite så stelnar karrosseritennet fort.. Och under tiden man ska värma och dona så riskerar man att krympa plåten om man värmer för mycket.

Enkel guide kanske, men en jävligt svårt uppgift.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Matrix

Inlägg av Matrix »

glasfiberspackel slipa och sen finspackel är mitt tips
Skriv svar