Någon som provat E85?
Fan va jag älskar att lära mig nya saker. Grr ge mig mer kunnskaper. =)
Jag har läst om oljor och olika förbränningsmedel osv förr i skolan, men minns inte allt så klart. Men att friska upp minnet med lite nyttiga vetskaper är alltid trevligt.
Fan, jag har inte lagt märke till att bensinpriset är så jävla högt. Trodde det låg runt 10kr. Skatter, skatter och åter skatter.
Jag har läst om oljor och olika förbränningsmedel osv förr i skolan, men minns inte allt så klart. Men att friska upp minnet med lite nyttiga vetskaper är alltid trevligt.
Fan, jag har inte lagt märke till att bensinpriset är så jävla högt. Trodde det låg runt 10kr. Skatter, skatter och åter skatter.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
- Per_cooper
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Ställa upp trycket gäller om du kör med bränsleinsprutning. Har du vanlig förgasare så gäller byte av bränslenål, kanske även byte av munstycke.johnson skrev:kanske lite dum fråga men hur ställer man upp trycket lättast? byter man nål oxå?
Se ovan vad gäller "ställ upp mer soppa"Per_cooper skrev:Ställ tändningen lite tidigare, och ställ upp mer soppa sen är det bara tanka å köra hade tänkt att göra det själv.
Det är över hela förgasarregistret som du måste få mer bränsle. Dett går alltså inte att bara sänka munstycket, då kommer bilen att gå alldeles för magert på högre varvtal, inte bra. Att höja bränsletrycket på en förgasare är ett effektivt sätt att få den att flöda med oanade konsekvenser som följd. En SU skall inte ha högre tryck på flottörventilen än ca 0.3 kg. Det finns en del som föreslår att man skall borra upp munstycket, det hjälper till viss del på låga varv, men räcker inte för högre register. Du kan heller inte gå tillbaka till bensin utan att byta till ett nytt munstycke. Det gamla är förstört.
Besiktigade kojan igår, blankt papper. CO 1,8. 100% etanolkonverterad (E85). Filar lite på en startanordning för kallt väder. Det behövs när temperaturen kryper neråt.
Dock har jag problem med att justera tändningen. Fördelaren sitter som berget i motorblocket. Är det någon som har ett bra tips att få loss den utan att aluminiumhuset blir skadat?
Dock har jag problem med att justera tändningen. Fördelaren sitter som berget i motorblocket. Är det någon som har ett bra tips att få loss den utan att aluminiumhuset blir skadat?
Det har jag redan försökt utan att lyckas rubba den. Får nog plocka bort grillen och ta fram stora blåslampan. inget brukar gå upp mot värme för att få bort envisa detaljer.palman skrev:om du har den med klämman som håller fast den så brukar jag ta en stor skruvmejsel och bända ut den..brukar lossna då
Tjena alla etanoler.
Jag har hört att Etanol/E85 ska vara ganska frätande på aluminum.
någon som har hört något liknande?
det jag har hört ät att nyare bilar klarar det bättre men på förgasar bilar så kan det vara ganska så förödande för förgasaren som ofta är av aluminium.
jag tänker dock nog oxå att köra på E85.
för alla er som tänker börja köra på E85 eller bara testa, så börja försiktigt med en liten skvätt och öka lite efter varje tank just därför att etanolen löser upp eventuella avlagtingar i bränsle tank och rör vilket medför att förgasare och filter sätter igen. hellst ska man rengöra hela systemet innan!
trevlig helg.
Jag har hört att Etanol/E85 ska vara ganska frätande på aluminum.
någon som har hört något liknande?
det jag har hört ät att nyare bilar klarar det bättre men på förgasar bilar så kan det vara ganska så förödande för förgasaren som ofta är av aluminium.
jag tänker dock nog oxå att köra på E85.
för alla er som tänker börja köra på E85 eller bara testa, så börja försiktigt med en liten skvätt och öka lite efter varje tank just därför att etanolen löser upp eventuella avlagtingar i bränsle tank och rör vilket medför att förgasare och filter sätter igen. hellst ska man rengöra hela systemet innan!
trevlig helg.
Hej,
Så det funkar alltså att köra på etanol i de äldre kojorna, eller kör ni med etanol och blytillsats?
Apropå oktan så har väl E85 ca 108 oktan.
I de nyare kojorna med insprutning kanske man kan använda en flextek? Har en sån installerad i min Fiesta-97 och den funkar, kör dock på bensin tills det blir varmare för den drog så mkt med etanol i kylan. Vet dock inte om den passar i kojan...
//Anton
Så det funkar alltså att köra på etanol i de äldre kojorna, eller kör ni med etanol och blytillsats?
Apropå oktan så har väl E85 ca 108 oktan.
I de nyare kojorna med insprutning kanske man kan använda en flextek? Har en sån installerad i min Fiesta-97 och den funkar, kör dock på bensin tills det blir varmare för den drog så mkt med etanol i kylan. Vet dock inte om den passar i kojan...
//Anton
Här har ni lite länkar som kanske kan hjälpa er i ämnet etanolbil, allt är inte relevant för hundkojeägare, men en hel del
http://www.etanol.nu/
http://www.etanolexperten.se/
http://www.etanolbil.com/
http://www.cbmma.net/etanol/index.html
http://www.etanolkraft.se/
http://www.etanolkonvertera.nu/
http://www.bilsport.se/artikel_bild_top ... vdelning=8
http://www.okq8.se/okq8_2/drivmedel/pro ... ol_E85.pdf
http://www.okq8.se/okq8_2/drivmedel/sak ... ol_E85.pdf

http://www.etanol.nu/
http://www.etanolexperten.se/
http://www.etanolbil.com/
http://www.cbmma.net/etanol/index.html
http://www.etanolkraft.se/
http://www.etanolkonvertera.nu/
http://www.bilsport.se/artikel_bild_top ... vdelning=8
http://www.okq8.se/okq8_2/drivmedel/pro ... ol_E85.pdf
http://www.okq8.se/okq8_2/drivmedel/sak ... ol_E85.pdf