
Spänna handbroms ... Hur ?
På de äldre (70-tal) sitter det två spännmuttrar vid handbromsspaken, det kanske är likadant på din? Ifall det är det så, om jag minns rätt, är det en låsmutter respektive en justermutter på varje gängad stav. Man får lossa lås muttern och sen spänna åt (alltså skruva längre in) justermuttern lika mycket på båda sidor, sedan dra fast låsmuttern.
Om jag minns rätt,
men så är iallafall principen på många bilar.
Ha det ..
Om jag minns rätt,

Ha det ..
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
bromsbeläggen kanske e slut eller glasade(glasade=överhettade så dom är för hårda)eller så har det kärvat ihop nånstans,kan även va dom små halvmånarna som sitter på svängarmarna som har rostat fast eller går trögt,följ viren under och kolla hur den löper
Bilar utan Turbo suger........
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
-
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
- Ort: Krokom
man justerar INTE handbromsen med vajrarna!
justerenheten är där för att spänna vajern vid byte av vajern.
däremot finns det en 4kantig justerklack "klockan 12" bak på
bromsskjölden. vänster sida skruvar du inn den medsols tills hjulet börjar
ta och sedan backar du klacken tills hjulet börjar gå lätt,men känner en
viss motstånd från bromsbackarna.likadant höger sida.
även leden som vajern är fäst vid(den som går igenom skölden)
kan kärva kopiöst. då måste du av med bromstrumman och ta loss för
lite smörjning. har också hänt att leden är så sliten att dom inte tar i
brombackshålet före handbromsen är långt upp!
har nyss fyllt i svets på min led pga av slitage.
även den butterfly som sitter under svängarmen kan rosta fast.
då händer det inte så mycket.oturen är att du drar sönder vajern isåfall
justerenheten är där för att spänna vajern vid byte av vajern.
däremot finns det en 4kantig justerklack "klockan 12" bak på
bromsskjölden. vänster sida skruvar du inn den medsols tills hjulet börjar
ta och sedan backar du klacken tills hjulet börjar gå lätt,men känner en
viss motstånd från bromsbackarna.likadant höger sida.
även leden som vajern är fäst vid(den som går igenom skölden)
kan kärva kopiöst. då måste du av med bromstrumman och ta loss för
lite smörjning. har också hänt att leden är så sliten att dom inte tar i
brombackshålet före handbromsen är långt upp!
har nyss fyllt i svets på min led pga av slitage.
även den butterfly som sitter under svängarmen kan rosta fast.
då händer det inte så mycket.oturen är att du drar sönder vajern isåfall
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Som sagt var det kan va vad som helst
lättast e å ta av hjulet och kolla om allt rör sig när du drar i spaken,men om du tar av trummorna,kom ihåg då å ge faan i fotbromspedalen,annars så får du problem med att kolvarna till bromscylindrarna ploppar ur

Bilar utan Turbo suger........
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Handbroms krongel
på min kojja var felet att wiern satt klämnd i första "böjjen" till bakvagnen..
Austen Mini 1000 -73
Austen Mini 1000 -73