Byta hjullager....

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Andykidden

Byta hjullager....

Inlägg av Andykidden »

Jag behöver byta hjullager på minin fram. Bara vänster fram.

Skulle ni kunna hjälpa mig att hitta de delar som jag behöver?

Helst från Minisport.com, jag gillar dem och har lite andra saker jag skall beställa därifrån.

Mekonomen tar ca 1500 för att byta, exkl delar. Vad tycker ni om det?

Borde man byta båda samtidigt?
mongoose

Inlägg av mongoose »

Har inte Minisport nån typ "campaign-price" på koniska hjullager förtillfället?
1500 spänn låter ganska hyfsat, för att slippa grotta med det själv!
/Mongoose
Andykidden

Inlägg av Andykidden »

Hmm.. jo det kanske de har :) Men hur hittar jag dem? :)

Vad heter det på engelska?
palman

Inlägg av palman »

wheel bearings typ heter det på engelska
Andykidden

Inlägg av Andykidden »

Är det svårt att byta själv? En kompis säger att han gjorde allt själv på en Opel Calibra, förutom att "pressa" och då tog de 200 kr för att pressa.
Om han kan hjälpa mig kanske jag kan göra det själv?

Är detta det jag söker? :

http://www.minisport.com/classic-mini-s ... oduct.html
pickupkalle
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

jajjemen det e det du söker och du kan göra det själv,behövs ingen press bara ett dorn,helst koppar,sen en hammare,ta lös bromsoket och skivan,demontera muttern till knuten innan du tar bort oket,skruva lös spindellederna och styrleden(kan behöva en avdragare)sen ska hubben vara lös,pillabort lagren då ser du lagerbanorna,dom ska du slå ut med donet,sen när du gjort det så rengör noga alla detaljer,knacka dit dom nya lagerbanorna,fetta in lagrena montera,sen ska du dit med packboxarna och montera ihop alltihopa i omvändordning,muttern till knuten ska dras moment på,vet ej vilket nu men det kanske nån annan kan svara på sen e du klar för sommarens strapatser,lycka till
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
palman

Inlägg av palman »

måste bara tilläga att du får INTE (lr ja det kan inte jag bestämma;) ) slå med en hammare lr dorn när du ska knacka ditt lagerbanorna igen.

man ska helst använda en dorn i koppar lr en metallbit. hammare och dylikt är så satans härdat så det händer rätt lätt att man spräcker lagorbanorna.
pickupkalle
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

skrev jag inte det i mitt inlägg?

Mini pickup -67
Användarens profilbild
minitokig
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

Jag tror nog att man skall ha en dorn i koppar ! :wink:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
palman

Inlägg av palman »

jo det gjorde u kalle;) men ville bara säga det ändå så att han inte misuppfattar dig och tror att man kan knacka ditt det med en hammare!
Peca

Inlägg av Peca »

Håller också på att byta framhjulslager. Det är en -68 så det är trumbromsar även fram på min koja. Nu till problemet: Hur får jag ut lagren när jag tagit lös drivaxeln? Har försökt läsa i verkstadshandboken men där verkar det som att lagren ska sitta kvar på drivaxeln? Kan nån hjälpa mig... :?
pickupkalle
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

lagren sitter ej kvar på drivknuten utan dom sitter kvar i hubben,har du äldre sortens lager så slår man ur hela lagren på en gång om dom håller ihop,har du nyare sorten så tar man först bort lagren sen slår man bort lager banorna med ett dorn,kan sitta några p-boxar i vägen med,lättast e ju om du har hubben lös från bilen men det går men det blir krångligare om den sitter kvar,

lycka till

Mini pickup -67
Peca

Inlägg av Peca »

Tack för hjälpen pickuppkalle! Nu går den som ett skott igen :D
Skriv svar