Växellådan tjärvar

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
austin65

Växellådan tjärvar

Inlägg av austin65 »

Jag söker visdom, på min 97:a har växellådan börjat jävlas.
har svårt att lägga i ettan och tvåan, ja till och med trean ibland under
färd. När jag ska peta i backen kan man "svarva" drev om man skulle
vilja, måste vänta en stund så att lådan får lugna ner sig. Kan tillägga
att när man står still med bilen och ska lägga i ettan så är det riktigt trögt.
Vad kan felet vara, är det koplingen som tar för dåligt eller vad kan det vara???
palman

Inlägg av palman »

jo kan vara kopplingen men när byte du olja senast? kan vara oljan som busar lite nu när det är lite kallt oxxå.
Niobium

VXL låda

Inlägg av Niobium »

Har med en 97:a med liknande problem, jag fick lufta kopplingen och har på senare tid även märkt att bussningen och metallringen som sitter runt växelspaksaxeln som går in i motorn verkar glappa, går inte den rakt pga slitage kan tydligen växellägena balla ur enligt expertis, ska byta dessa grejjor då jag köpt en renoveringsats, behöver bara en ny fjädersprint så kan jag meddela senare.
austin65

Inlägg av austin65 »

Ja jag ska kolla alla oljor och vätskor som kan ha ett finger med i spelet. bör nog lufta systemet oxå. Föresten, en dum fråga! vad kör man med för olja till den? till min 65:a ska det tydligen vara mineralolja, gäller det även dom nyare bilarna?
Niobium

olja

Inlägg av Niobium »

Den nyare har från rover har castrol GTX eller GRX kommer inte ihåg riktigt halvsyntet olja, allt enligt mina "tags" som sitter fast vid slangarna under huven samt enligt rover orginalservice när jag lämnade in min på 4000 mils service förra året.

Kittet jag pratade om innan heter: GEARBOX ROD CHANGE ANTI OIL LEAK SEAL KIT.

Består av en gummibälg, packbox, "styrdistans", samt packning till denna.
Enligt tidigare info så slits "styrdistansen" och kan bli oval i hålet då ligger inte växelaxeln i rätt läge, men det är bara vad jag har hört, har ej fått det bekräftat än eller bytt på min egen bil men jag har alla sakerna hemma.
austin65

Inlägg av austin65 »

En fråga till, hur luftar man kopplingen enklast då? har ingen större erfarenhet av sånt här vilket kanske framgår. :D
Niobium

lufta kopplingen

Inlägg av Niobium »

På de modeller med insprutning (sitter säkert likadant på de äldre med en styrenheten sitter mittimot) så sitter luftningsnippeln på vänster sida av motorn sett framifrån, man måste montera loss själva elektronikstyrenheten för att komma åt om man inte har riktigt små händer.

För att lufta koppling/bromsar så använder jag backventiler från biltema.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82487

tryck på slangen på nippeln och öppna upp nippeln, pumpa tills det inte kommer några bubblor i den genomskinliga slangen.

Det finns minst 50 olika sätt att lufta system men jag finner detta enklast.
pickupkalle
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

ring när du behöver hjälp så kan jag hjälpa dig!!!!
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
austin65

Inlägg av austin65 »

det låter riktigt bra det kalle. jag hör av mig till helgen, får väl se om du är hemma och nykter :D
pickupkalle
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

jag blir nog lugn ska pröva att skruva lite pickup så den blir klar i sommar så att man kan åka lite :)
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Skriv svar