Läste lite i Tuningboken, eller egentligen rätt mycket. Och han säger där att man helst ska undvika allt baksug, men att extraktorgrenröret måste vara rätt utfört för att ge rätt motstånd på alla 3 kanalerna.
Så min fråga och och fundering grundar sig på att utgå från min 1,3/4" (1,75") och forsätta med ett 2" rör som jag kommit över, som är rätt typ för ändamålet, och sen köpa standard dämpare 2" av denna typen http://www.rakaror.o.se/ljuddampare.htm Det jag vil uppnå är ett maffigt ljud men lagom dämpat för att gå igenom besiktning och inte för jävla skrikigt heller. Så jag undrar om någon vet vilken kombination man bör ha för att dämpa tillräckligt och samtidigt få rätt fritt blås osv?
Jag kommer försöka på nåt sätt och jag kommer göra ett avgasrör med egna ljuddämpare på 2"pipor, men vill ha lite enkla grundtips om någon är kunnig?
Bygga avgassystem.
Bygga avgassystem.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Jag har funderat kring det här förut och kommit fram till att det i princip
inte är värt det.
1. Det finns så sjukt många "extra" små vetenskaper kring bygget.
T.ex: För att få rätt "självdrag" i röret ska de ljudvågor som går
genom avgaserna i röret harmonisera med dimensionerna både längd och grovlek. Lycka till att räkna på det!
2. Det är ju så billigt med schyssta effektsystem med bra ljud.
Betyder ju inte att man inte kan bondbygga lite hemma, men man ska nog
inte utgå ifrån att man kommer ha ett optimalt system när man är klar.
Som jämförelse. Vid ett besiktningstillfälle när jag inte hade råd med schyssta grejer tog jag bort min maskätna bakersta dämpare, och ersatte
med rakt 2" hela vägen bak från första dämparen. Lät inte coolt, utan
snarare som en trött gammal volvo 740..
inte är värt det.
1. Det finns så sjukt många "extra" små vetenskaper kring bygget.
T.ex: För att få rätt "självdrag" i röret ska de ljudvågor som går
genom avgaserna i röret harmonisera med dimensionerna både längd och grovlek. Lycka till att räkna på det!
2. Det är ju så billigt med schyssta effektsystem med bra ljud.
Betyder ju inte att man inte kan bondbygga lite hemma, men man ska nog
inte utgå ifrån att man kommer ha ett optimalt system när man är klar.
Som jämförelse. Vid ett besiktningstillfälle när jag inte hade råd med schyssta grejer tog jag bort min maskätna bakersta dämpare, och ersatte
med rakt 2" hela vägen bak från första dämparen. Lät inte coolt, utan
snarare som en trött gammal volvo 740..
Hehe okay, men det blir ju lite en chansning och det får man ju räkna med. Anledningen är inte för att jag vill göra det på tight budget, utan för att jag vill ha gjort så mycket jag kan själv med bilen. Och det vore lärorikt experiment att få utöva sina tekniska kunnskaper på. Men det kanske bara är waste of time och slöseri med pengar på dämpare då eller?!
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak