Nån som åker med Honda motor?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Jimbo
Kontakt:

Inlägg av Jimbo »

Kalle_l skrev:Det jag oroar mig mest för är nog framramen det blir nog till att tillverka nytt ända från torpedväggen eller hur har ni andra löst det??

eller räcker det med att göra nya motorfästen....

sen kanske man ska byta upp sig vad det gäller bromsar!??! Tips??

det är mycket att klura på innan man börjar meka...

Alltså allt står på http://www.16vminiclub.com gå dit o kolla, du kan beställa färdiga framvagnar där om du inte vill göra själv...
Kalle_l

Inlägg av Kalle_l »

vilka årsmodeller på motorer är lämpligast???
Morris

C16se

Inlägg av Morris »

Hej!
Opel C16se är ej en 16v utan 8v på 100hk (Astra -92 till -94/95)
Ska vara ett enkelt allternativ att montera med orginal insprut utan att behöva förlänga fronten eller montera separata gasspjäll.
Drivaxlar måste kapas och skarvas ihop med kojans.
Bilen måste besiktas som ombyggdfordon hos SFRO innan bilprovningen släpper igenom den!
Lycka till!
Jimbo
Kontakt:

Re: C16se

Inlägg av Jimbo »

Morris skrev:Hej!
Opel C16se är ej en 16v utan 8v på 100hk (Astra -92 till -94/95)
Ska vara ett enkelt allternativ att montera med orginal insprut utan att behöva förlänga fronten eller montera separata gasspjäll.
Drivaxlar måste kapas och skarvas ihop med kojans.
Bilen måste besiktas som ombyggdfordon hos SFRO innan bilprovningen släpper igenom den!
Lycka till!
sorry klämde jag me c16se som 16v 8) den som e 16v heter c16xe men den har jag inte sett nån montera än...

Suzukins motor passar också utan förlängning under den vanliga kojjan...med insprutning...den e med på 100 hk och är helt i alu...(16v)
Kalle_l

Inlägg av Kalle_l »

vilken är trimmvänligast då?? har ingen erfarenhet av varken suzukins eller hondan... har bara skruvat volvo, golf gti och audi... och de motorerna är nog lite för stora... rent måttmässigt....
Iooor

Inlägg av Iooor »

Honda B16A1 och B16A2 klarar av ca 300hk innan dom börjar trilla sönder
Jimbo
Kontakt:

Inlägg av Jimbo »

Kalle_l skrev:vilken är trimmvänligast då?? har ingen erfarenhet av varken suzukins eller hondan... har bara skruvat volvo, golf gti och audi... och de motorerna är nog lite för stora... rent måttmässigt....
det finns en kille på zatzy.com som heter runbag där...han matar sin lilla 1,3:a suzuki en bra bit över 350 hk men så mycke kommer du aldrig behöva trimma en motor i en hundkoja...tänk på att du ska få ner kraften i backen också...hade lagt mig på runt 150 hk för framhjulsdrivet...sen ska du juh besiktiga den me men de blir en annan historia....
Kalle_l

Inlägg av Kalle_l »

350Hp Lär ju inte behövas...

frågan är hur långt man kommer för en ganska vettig peng...

ja, besiktningen blir nog inte så lätt.... (tips???)
Jimbo
Kontakt:

Inlägg av Jimbo »

Kalle_l skrev:350Hp Lär ju inte behövas...

frågan är hur långt man kommer för en ganska vettig peng...

ja, besiktningen blir nog inte så lätt.... (tips???)
vi vänder på de...va vill du göra??? för hur mycke
pengar?
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

däcktjut
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Kalle_l

Inlägg av Kalle_l »

Ja vad ska jag säga....

Någonstans mellan 180-220 hp kanske, har även tänkt tankem med quattro... dumt kanske men är man lite auditokig så är man...

Men vad kan det i hp gå åt för se en och annan m3, aero, imprezia... i backspeglen???

Jag har räknat ut att det nog går åt en bur, rejäla bromsar och en omgong riktiga fjädrar och dämpare... och det kostar ju en hacka bara det...

vad ligger gränsen för orginalmotorn då??? Jag har en 100cc som är borrad till 1275....

pengar, ja vad sägerman, har ett hus att betalapå och en sambo som tjatar om solsemester!???!

och sen besiktning, hur lurar man dem???
Jimbo
Kontakt:

Inlägg av Jimbo »

Kalle_l skrev:Ja vad ska jag säga....

Någonstans mellan 180-220 hp kanske, har även tänkt tankem med quattro... dumt kanske men är man lite auditokig så är man...

Men vad kan det i hp gå åt för se en och annan m3, aero, imprezia... i backspeglen???

Jag har räknat ut att det nog går åt en bur, rejäla bromsar och en omgong riktiga fjädrar och dämpare... och det kostar ju en hacka bara det...

vad ligger gränsen för orginalmotorn då??? Jag har en 100cc som är borrad till 1275....

pengar, ja vad sägerman, har ett hus att betalapå och en sambo som tjatar om solsemester!???!

och sen besiktning, hur lurar man dem???
hör med den här killen

http://home.no.net/schoone/henriks.htm

tror det finns nån kille här från norge som vet vem han e, men den e 4wd och har bra krut i sig...(suzuki-motor, antagligen subaru trendy låda o drivpaket) till en hyffsat vettig peng.

hur mycke man kan få ut ur en 1000cc eller en 1275cc får nån annan svara på, kan inte mycke om dom motorerna.

Du kommer nog aldrig få igenom den lagligt med 200 hk genom besiktningen, skulle tippa på att du får besiktiga först o trimma sen...

Lycka till
Morris

SFRO

Inlägg av Morris »

Om du besiktar den som ombyggtfordon ( krav: 2kretsbromsar, förstärkt kaross(bur), skivor fram.)
Då får du ha 15kw/100kg (700kg =140hk) Tips extravikter i bilen vid bes.
Du behöver ej montera kat. Turbo mm slinker också igenom även om motorn inte har turbo orginal. Ta kontakt med din SFRO besiktningsman så kan du bolla ideer med han så det blir rätt från början!
Det finns olika krav beroende på hur gammal bilen är och jag tror detta gäller upp till -75? sen blir det hårdare att få igenom den!
pickupkalle
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

http://www.miniboost.no här har ni turbovans mfl hemsidor och bilar
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
turbovan

Inlägg av turbovan »

Jeg bruker en standard swift 1,3 gti motor (G13B) dobbel toppakning, turbo fra audi A4, kjører ladetrykk på 0,6 resultat på rulle var 159,6 hk på motor. (vekt på min bil 740 kg)

I henriks bil (4wd pickupen) bestilte vi lavkompstempler fra suzisport i australia, han har kjørt helt opp i 1,2 i ladetrykk, teoretisk over 200hk.
det rekker til å parkere det meste.
Skriv svar