Ska byta packningar/packbox och gummibälg på växelspaksaxeln som löper in i motorn, denna sitter fast med ett "spännstift" som är C format.
Någon som har pejl på dess dimensioner, tänkte att det är bättre att köpa en innan än att lossa och sedan försöka ta sig iväg och inhandla en sådan.
Fjädersprint
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
spännstift
Ingen som har pejl på dimensionerna på detta spännstift eller har orginalnummret så jag kan söka upp dimansionerna på det?
Mitt stift är som sagt deformerat...
Mitt stift är som sagt deformerat...
Sprint
Sådär, sprintdjäveln är utknackad, bussning och "styrbrickan" med o-ring är bytt = växlarna går i exakt och distinkt, hade mina misstankar mot detta håll väldigt länge.
Fick göra såhär:
Borra med ett 3mm borr rakt i packboxen som ska bytas, stick in en självgängande skruv och fäst den, ta denna med en plattång och dra rakt ut.
Styrbrickan är gjuten i ett ganska mjukt material (Aluminium?) och överdjävlig att få ut, löstes på samma sätt som tidigare packbox, borra ett 3mm hål i ytterkant, för in en liten självgängande skruv, ta spjärn mot godset och sakta vicka på skruven så kommer brickan ut snabbt och lätt.
Ev spån är av aluminium och är inte vasst och torkas bort lätt då lite olja kommer rinnande inneifrån motorn och pressar ut detta.
kolla NOGA växelspaksaxeln så det inte är några vassa grader på den, ev polera skarpa kanter med stålull/smärgelduk.
Använd rikligt med fett på axel och själva godset där styrbrickan ska knackas in, ta gärna ett don av mjukmetall eller en hylsa från en hylsnyckel och knacka försiktig.
Samma procedur på packboxen, extremt viktigt att denna fettas in rejält och aktas från ev vassa kanter.
Fetta in den skyddande dragspelsbälgen och kläm på plats, knacka i fjäderstiftet.
Kittet heter "GEARBOX ROD CHANGE ANTI OIL LEAK SEAL KIT" hos minispares.
Njut sedan av en växelspak som inte klånkar och känns sladdrig!
Fick göra såhär:
Borra med ett 3mm borr rakt i packboxen som ska bytas, stick in en självgängande skruv och fäst den, ta denna med en plattång och dra rakt ut.
Styrbrickan är gjuten i ett ganska mjukt material (Aluminium?) och överdjävlig att få ut, löstes på samma sätt som tidigare packbox, borra ett 3mm hål i ytterkant, för in en liten självgängande skruv, ta spjärn mot godset och sakta vicka på skruven så kommer brickan ut snabbt och lätt.
Ev spån är av aluminium och är inte vasst och torkas bort lätt då lite olja kommer rinnande inneifrån motorn och pressar ut detta.
kolla NOGA växelspaksaxeln så det inte är några vassa grader på den, ev polera skarpa kanter med stålull/smärgelduk.
Använd rikligt med fett på axel och själva godset där styrbrickan ska knackas in, ta gärna ett don av mjukmetall eller en hylsa från en hylsnyckel och knacka försiktig.
Samma procedur på packboxen, extremt viktigt att denna fettas in rejält och aktas från ev vassa kanter.
Fetta in den skyddande dragspelsbälgen och kläm på plats, knacka i fjäderstiftet.
Kittet heter "GEARBOX ROD CHANGE ANTI OIL LEAK SEAL KIT" hos minispares.
Njut sedan av en växelspak som inte klånkar och känns sladdrig!