Rekommendera vax?

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Andykidden

Rekommendera vax?

Inlägg av Andykidden »

Ja.. har ni något vax som ni kan rekommendera?

Hur brukar ni gå tillväga? Hur ofta vaxar ni?

Finns ju tydligen någon form av sprayvax nu också har jag hört... (eller något likande?) Hur fungerar det?
palman

Inlägg av palman »

det finns en firma som heter smartab (om jag inte är helt ute och reser nu). dom säljer alla möjliga vaxer och jag rekommenderar deras produkter starkt.
Användarens profilbild
Mazze

Inlägg av Mazze »

Den längst till höger på denna bild är väldigt lättjobbad, rekommenderas! Finns hos Clas Ohlson.
Bild
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Per Eklund

Inlägg av Per Eklund »

Turtel Orginal vax funnkar ju alltid bra. o så en redig polermaskin så blir det kanon.. jag brukar vaxa min bil i början av varje sommar, när jag tar fram bilen ur vinterdvalan :D

//Mvh Per
Anders Bohman

Inlägg av Anders Bohman »

Smartab`s Oxidlösare först med en enkelocillerande maskin, när all oxid är borta så blås bort damm eller lägg på Smartab `s mirror för att rengöra och bygga upp glans. Helst då med en dubbelocillerande maskin. Först därefter är lacken så ren att man kan börja tänka på att vaxa. Glöm inte att maskera lister odl. Det låter högtravande, men till en fin finish finns inga genvägar.
Har man ett bra utgångsläge dvs. en ren och skapligt blank lack så använd Smartab`s mirror. Blaska på med en svamp eller för bästa resultat en polermaskin. Torka därefter med en mycket uttvättad frottehanduk.

Det är så att vax gör ingen bil blank, utan skyddar endast!
Sedan finns det vaxer med polermedel i, men jag tycker att det är nödlösningar. Skall man ha ett bra resultat så finns inga genvägar utan steg ett börjar med att tvätta bilen på ett RÄTT sätt, fast det var det väl inte tråden gällde..........

Lycka till.
Anders
Andykidden

Inlägg av Andykidden »

Även tvätt är väl iofs intressant.. omöjligt att vaxa en smutsig bil .. :)

Hmm jag är nog trög.. men vad är en enkelocillerande maskin och en dubbel?

Var hittar man smartab´s produkter?
Anders Bohman

Ja, se till att bilen är absolut ren innan.
En enkelocillerande är en maskin med endast en ocillerande skiva och den andra har som det hörs två, fast mindre.
Om man skall köpa en maskin så satsa på en dubbelocillerande. Den som Biltema säljer för ett par hundra kronor duger faktiskt riktigt bra. Personligen använder jag en enkelmaskin, dock en proffsmaskin som kostar multum.
Fast jag extraknäckar med bilrekond så då är det befogat med lite bättre grejor, men för vanligt bilvård så duger en sådan som Biltema säljer alldeles utmärkt.

Sedan är det ju så att det finns inte två bilar som är lika i hur man förfar utan varje jobb blir unikt.

Smartabs produkter köper jag direkt på en större rekondfirma i storförpackning så jag vet inte hur man får tag i mindre förpackningar........kanske på nätet?

Vill du ha en genväg så gör så här..
1, se till att bilen är duktigt ren= avfettning, varmvatten, spola nerifrån och massor med vatten när du svampar, sedan skinnar du bilen och låter torka.
2. Köp Sonax extreme 3 på Mekonomen och lägg på och jobba in med en maskin. torka sedan bilen blank med en toksliten(vältvättad) frottehanduk.

Detta bör funka om inte bilen är mycket lacksliten eller har massor med oxid i lacken.
Fast skall man få den där sista glansen så är det ett hästjobb, fast skoj.

Lycka till
Anders

PS. Kojan är ju lite egendomlig att polera för den är ju ut och in som felvänd tröja, he he
palman

Inlägg av palman »

jag brukar lägga handduken runt om maskinen när jag ska ta bort poler medlet. då får man en riktigt fin yta efteråt.
Anders Bohman

Ja, här finns ytrymme för fantasi. Om man anväder en lammullsskiva så är den till för att torrputsa, använder man till att påföra rubbing eller polish så skall man tänka på att lammullskivorna i samband med polermedel är MYCKET avverkande. Skumgummirondeller är det som är enklast att använda. Men till syvende och sist är det så att var och en blir salig på sin tro. Det jag säger är ju vad jag har lärt genom ibland jobbiga upplevelser.

T.ex. Jag skulle polera en rätt så ny bil som var maskintvättad (smårepor i massor). Jag tog fram min nya värstingmaskin med stort självförtroende och körde på med kraft. Det är ju så att man skall få upp en viss tempratur i lacken för att den skall börja "flyta". Sedan när jag kom fram till fronten där plåt övergick till plast (tviii) så blev det så varmt att färgen försvann på en yta som en handflata. Så det jobbet gick duktigt minus..........jäkligt sura läropengar.

Men, inga sura miner utan kör på !!!!!
Anders
Andykidden

Inlägg av Andykidden »

Hmm..

Det ni har skrivit nu gäller det om bilen är dålig lack? För min bil har inte det, i slutet av förra året lackades huven om och för att det tog väldigt lång tid så gick firman med på att polera upp hela bilen. Den är i princip mjuk och "len" överallt. Så jag vill bara på ett bra sätt bevara den sådan. Jag tror inte att det krävs några jätteingrepp, och jag vill ju absolut inte få andra "fel" i lacken.

Borde jag köra på något snällare än det ni har tipsat om ?
Anders Bohman

Är inte bilen vinterkörd så har du kanske inte några dots efter dubbdäck eller annan skit, så du menar att du vill skydda den fina glans du redan har?

Fast jag rekomenderar iaf att lägga på polish( eller polish som även innehåller vax) med en polermaskin, för då är risken mycket mindre för flammigheter. Din bil är väl en mörkgrön solid lack och den är ju lite känslig för minirepor som brukar uppträda snabbt. Har den klarlack så är det lättare för då är risken mindre för att den blir flammig.

Anders
Skriv svar