Oljefråga!

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
kerguelair

Mineral skall det vara !

Inlägg av kerguelair »

i instruktionsboken från Rover , till min 98, står det att oljan skall möta
ACEA:A2-96 specifikationernan.

Så jag kollade på Texacos hemsida ;
http://www.v4motors.lv/texaco/cenu_lapa_en.htm

ACEA:A2-96 = Mineral oil for gasoline and diesel engines.

Classification: ACEA:A2-96 / B2-96; API: SJ / CF
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Niobium

Hmm

Inlägg av Niobium »

Med andra ord blir det ngn av castrols mineraloljor nästa gång... ;)
tallefjanten

Inlägg av tallefjanten »

niobium! varför tror du då att många som äger
rover cooper har råkad ut för att diffpinnen har havarerat?
även på lågmilare. delsynt eller helsynt ge fan in d.
kojamotorn och lådan är inte konstruerat för moderna synt oljor.
har råkad ut för diffpinhaveri 1 gång på 20 år.
och har alldrig kört på delsynt eller helsynt
och jag kör året runt
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Niobium

tror

Inlägg av Niobium »

Jag tror pga att min kojja var levererad från fabrik med delsyntetolja enligt papprena, sen har de authorizrade verkstäderna som servat ROVER / ROVER MINI fortsatt använda delsyntet, men jag ska göra nu som jag livit lärd och införskaffa de rekomenderade oljetyperna som är av mineralolja som jag skrev i mitt sista inlägg... ;)

Förresten hur märker man att diffpinnen är fucked?

Hundkoja.com lär en massa nytt och man går från okunnighet till klarhet! :P
mickef

Re: tror

Inlägg av mickef »

Niobium skrev:
Förresten hur märker man att diffpinnen är fucked?
Det smäller till och sen är den av .
Har du riktigt otur så blir det som på min att den följer med ner och slår hål på diffhuset och oljetråget .
sappy

Inlägg av sappy »

Jag tänkte låna den här tråden för en idiotfråga; Hur i helvete tömmer motorn på Olja? Vart fan hittar man Oljepluggen? Bilen ifråga är en -98. Det enda jag kan tänka mig vara pluggen är den runda SLÄTA Mitt på så att säga... Och ifall det är den, hur i h*lvete ska man få bort den? [/i]
Mangan

Inlägg av Mangan »

om du böjer dig å kollar höger sdian av motorn under till så borde du hitta den ungefär där extra lampan!! där sitter den. lycka till
sappy

Inlägg av sappy »

ooh! Tack! Ska springa ner på direkten! Tack för så snabbt svar!!

Mvh!

Edit: Nej du! En självklar grej som en oljeplugg borde man väl hitta med lätthet? Kan det vara så att oljepluggen är kombinerad med Oljenivå-givaren, och den sitter ju på vänster sida? :?
sappy

Inlägg av sappy »

:evil: Är det på riktigt?
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=33219

ÄR det den där man ser underifrån sett? en plan rund plugg!? Hur i hela friden ska jag få bort denna?

mvh
Mangan

Inlägg av Mangan »

nej det ska vara en 24mm bult om jag inte minns helt fel... om du har oletråget framför dig så är det på ditt vänster där ska den vara, där satt min å jag byte olja för en vecka sen å då har jag en likadan bil som dig!!!
Niobium

Inlägg av Niobium »

Knäböj framför främre nummerplåten, kolla kylflänsarna på växellådsbotten på vänstra sidan, du kan inte missa den instucken från vänstra sidan.
sappy

Inlägg av sappy »

Niobium skrev:Knäböj framför främre nummerplåten, kolla kylflänsarna på växellådsbotten på vänstra sidan, du kan inte missa den instucken från vänstra sidan.

Det är nu fastslaget!
Kan inte vara annat! däremot vet jag inte om det är en vad jag i det inlägget förklarade som: "oljenivå-givare"

sappy skrev:Edit: Nej du! En självklar grej som en oljeplugg borde man väl hitta med lätthet? Kan det vara så att oljepluggen är kombinerad med Oljenivå-givaren, och den sitter ju på vänster sida? :?
Niobium

Inlägg av Niobium »

Oljenivågivare sitter mest på MC, även kallat dräneringsplugg/nivåplugg.

4.8L olja går lite högre upp i motorn än nederkanten av sumpen.
Bytte själv i förrgår på min bil då jag ska köra från Borås till Dalarna idag och vill ha lite fräsch olja i bilen... ;)
Skriv svar