Jag fick en idé om att göra ett rörbygge med en gokartram och använda min överblivna hundkoja 1000 motor. Och jag ska ha den monterad bakom sätet och låta drivaxlarna gå direkt från drivknutarna på motorn. Men jag behöver lite tips på hur jag ska göra bakaxelupphängningen. Ska jag köpa såna där lagerhus och kullager till och låta axeln vara genomgående eller hur fan gör man? Bygget blir ju som alla gokarts ett "stelben"bygge. Ingen fjädring. Men jag skulle vilja använda Hundkojahjul och hjullager med och låta ramen och sittytan gå under hjulcentrum. så jag ska alltså göra ramen lägre än centum av hjulen för att få en låg tyngdpunkt. Men som sagt, hur ska jag göra dom 2 bakre drivaxlarna så dom sitter dikt och kan rotera hjulen? Helst skulle jag vilja adoptera bromsarna och sånt med som sitter på bakre svingarmarna, men det går ju inte eftersom det inte finns någon drivlänk där, så jag har funderat på att ha bromsar och det från en hundkoja framvagn, på så sätt borde jag kunna konvertera så att dom funkar på drivaxlarna.
Jävligt svårt att bara förklara såhär. Ska försöka rita upp en skiss på hur jag har tänkt mig och visa.
Någon som är intresserad av att ge tips över huvud taget? Kommer nog att bli ett snabbbygge när jag väl kommer igång. Ska ju inte tävla med den eller nåt, bara bygga och se vad fan resultatet blir. Men givetvis så ska jag vara noggrann och värna om min säkerhet med.. =)
Sidoprojekt, Gokart
Sidoprojekt, Gokart
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Ja en kul idé.Jag tror att du kommer få lite problem med att bilen blir väldigt understyrd,bubblafenomenet typ,eftersom att du har vädigt mycket tyngdpunkt bak men inte fram så kommer du antagligen få problem med att den stegrar över,,dvs understyrd.Du måste ju även göra den lika bred som en koja om drivaxlarna ska passa,om du inte känner någon som kan korta och balansera dom.Men jag har inte en aning,,det är bara vad jag tror iallafall.Nu fick du ju en kommentar iallafall ... 

Korta dom gör jag själv i såfall, så länge dom blir raka så är det knappast någon stor deal med balansering.. Och ingen tyngd fram? Motorn kanske väger 130 kilo eller nåt och det inget som sitter framför väger 86.. och motorn sitter framför drivaxlarna. Och om den stegrar så är det bara jävligt tufft, nästan lite det jag är ute efter. Får bygga wheeliebars bara...
Har å andra sidan funderat på att bygga den så bred som en koja med så den sitter som ett frimärke på vägen. =)
Kolla bara denna som säljs på blocket för 30 000..
http://videos.streetfire.net/video/E44C ... 6FC956.htm
Har å andra sidan funderat på att bygga den så bred som en koja med så den sitter som ett frimärke på vägen. =)
Kolla bara denna som säljs på blocket för 30 000..
http://videos.streetfire.net/video/E44C ... 6FC956.htm
Tjena Helipop!
Jag har en video på datorn där de kör med en gokart med Mini motor, tror jag.
Går så utav bara F*n. Ser så galet roligt ut, men jag tror det är blandet med en viss nära döden upplevelse att köra runt med den.
har tyvärr ingenstans att lägga upp den. men om nån som har webbplats så kan skicka upp den!
MVH
Eric
Jag har en video på datorn där de kör med en gokart med Mini motor, tror jag.
Går så utav bara F*n. Ser så galet roligt ut, men jag tror det är blandet med en viss nära döden upplevelse att köra runt med den.
har tyvärr ingenstans att lägga upp den. men om nån som har webbplats så kan skicka upp den!
MVH
Eric
ErikO jag la till dig på msn.. =) du måste bara skicka det där klippet. Det lät jävligt tufft.. =) Jag vill att det ska vara farligt.. Ska kännas som att det kan gå åt helvete.. Adrenalin.. sen ska det ju köras på gata med.. =)