Hejsan
Jag har en remdriven klump ovanför generatorn på min koja. Karossen är en Mini 1000 MkII från 69 men motorn måste vara mycket yngre. Jag har spanat runt på nätet för att hitta bilar med en likadan motor men jag har inte hittat en enda. Motorn skall lyftas ur för att gås igenom så så småningom kan jag komma med ett motornr då, hittar ingen plåt som är synlig nu. Jag har frågat runt och meningarna går isär om vad den egentligen sysslar med, nån säger vakum, en annan olja och en tredje vatten.
Från klumpen (Ursäkta uttrycket men jag vet inte vad jag ska kalla den) går det en koppling till en T-koppling där det fortsätter i ett rör ner till toppen och vidare i fyra mindre rör som går till varje cylinder. Åt andra hållet går det via en... nånting och sen till insuget. Från detta nånting går det en till slang som också slutar på insuget.
Tjena!
Klumpen är en luftpump till avgasreningen den hör inte hemma i din bil det fanns från 75-76 nångång tror jag? Ska du fixa motorn så släng bort allt som har med avgasrening att göra det behöver du inte på din bil från -69
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc