Sida 2 av 8
Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 11 oktober 2013 kl. 21:33
av mojoman
Tyvärr så blir de ingen skruvande i helgen för tantens 30 årsdag ska firas med paspa och ståt, samtidigt firar vi lill grabbens 3 årsdag med och slår ihop allt till en stor fest......lika med inga pengar till minimojo denna månad
Nu är precis allt isärskruvat och ligger i pallar och kartonger för puts och polering samt målning så småningom om. Men oj va grisigt det va i framvagnen eftersom man trycker in fett i vissa ställen, innan jag va klar med den hade jag nog förbrukat 3 par arbetshandskar och händer luktar fortfarande fett. Ner i en balja med avfettning sen och tvättas. Allt ska fixas ner till sista skruven. Sen om det blir restaurering till original eller lite mer åt bushållet har jag inte bestämt mig än. Färgen har man inte heller lyckats bestämma sig för än. Färgvalet står mellan 4 olika i dagsläget.
1. Metallic blå (samma som familje bilen A4 avant, santorini blau)
2. Nån rödmetallic
3. Brittisk racing grön metallic
4. Svart metallic (som S2:an man ägde)
Färgvalet borde nog komma snart eftersom lackeringen närmar sig för varje varje dag som går.....ja blästra vidare på små prylarna under tiden

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 15 oktober 2013 kl. 07:50
av mojoman
Kaross snurran snart klar och då kan man sätta igång med karossen på riktigt. Först det tråkiga, rensa bort färg och underredsmassa. Kommer väl gå åt en hel helg på bara det och 10 liter konc. avfettning. Men sen börjar det roliga
Har kikat runt lite och räknat på vad det skulle gå på om man skulle trimma upp kojan lite. För att få ut runt 70-80Hp ur motor måsta man lägga minst 10.000kr. Så jag funderar verkligen på att ha motorn i orginal skick och prutta runt med 36Hp. Och använda den andra framvagnsbryggan och bygga en ersättnings motor på. Då blir det en modernare motor med mera klös från första början 80-100Hp. Då får man en bättre växellåda, koppling, bränslesnålare bil och i min mening lättare att ta ur lite extra hästar vid behov. Men detta blir ett projekt efter att bilen är helt klar och besiktad
Eller är det som att svära i kyrkan när man slänger in en annan motor i en koja, en MK3 från -70 är ingen direkt raritet så
BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 15 oktober 2013 kl. 08:06
av minijanne
På TMF finns det en hel kategori om detta
http://www.theminiforum.co.uk/forums/fo ... nversions/
Sent from my iPhone using Tapatalk -
now Free
Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 15 oktober 2013 kl. 12:41
av mojoman
Tackar för den länken. Ett till forum att läsa på

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 21 oktober 2013 kl. 23:17
av mojoman
Vax och rostskyddsmassa väck från fronten......oj oj oj

. För att få fronten snygg på bilen behöver jag byta ut allt framtill. Så valet blir ganska enkelt för mig nu, fram med vinkelslipen och kapa loss det helt enkelt, sätta dit en flippfront, varken tiden eller ekonomin räcker till för att bygga om allt till original. Inte med senaste räkningen från tandläkarn....ROTFYLLNING och urdragning av 2 visdomständer I LÖVE IT
Men ser det hela bara positivt, blir enklare och billigare så. Samt att det blir betydligt lättare att placera kylaren i fronten med elfläkt och det blir betydligt lättare att skruva med motorn när huven står rakt upp mot vindrutan
EDIT
Glömde tilläga att färgen på bilen kommer bli dess orgial färg men inte i samma nyans, misanoröd med eller utan pearl vet jag inte än

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 24 oktober 2013 kl. 11:22
av mojoman
Bara för att man hade några timmar att döda igår så satt jag och gjorde en shoppinglista på minispares för att att se ungefär hur mycke allt som allt går på för att få en bil som rullar och kan köras in till besiktning.
Kalaset landade bara på 14.000kr, kollade igenom listan 3 gånger för jag tänkte att jag måste ha missat nån del av slitage delarna, men inte. Nu har jag visserligen tagit bara delar så att den återställs till orginal så gott som det går förutom fronten som blir en flippfront. Kanske saknas nån enstaka packning och skruv men de större delarna och flesta packningarna finns med.
En riktigt glad överraskning måste man säga hade räknat med det dubbla
I helgen blir det en heldag med chassiet igen, dags att vända bilen till sidoläge och börja med det roliga putsen av underredsmassa som finns överallt på denna bil. Men det är nog tackvare den som den är så bevarad som den är.
Snart kommer det ploppa upp en heldel "köpes" trådar från mig på forumet det som inte går att hitta begagnat blir nytt (vissa delar vill man ha nya oavsett)
Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 25 oktober 2013 kl. 22:26
av mojoman
Ja då var det dags att rensa underedsmassan. Halva botten fixat på drygt 1,5 timmar, gick betydligt snabbare än vad jag hade räknat med. Tur att massan är så gammal att den flagnar loss. Imon tar vi resten och sen kan man beställa lite plåt och laga det som skall lagas.
Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 26 oktober 2013 kl. 18:31
av mojoman
Då har det hänt lite till idag då......fortsatte och skrapa underredet på bilen. Plåten ser fantastisk ut på undersidan och orginal färgen sitter kvar, Vissa ställen har rostskyddet eller hjulhus massan släppt och plåten har fått ytlig rost. Inga som helst problem. Men sen kom man till skuffen, plåten har rostat sönder innifrån och ut. Ja ja bara o byta ut

Plåten ser bra ut under massan som sagt

Men inte lika fin när man tittar inne i skuffen, inte det vanligaste att rosten äter sig utåt

Passade på att måla framvagnsbrygga när armen tröttnade efter 3 timmars huggande av underredsmassa
Nu beställa hem lite plåt eftersom man vet vilka plåtar som skall bytas ut

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 3 november 2013 kl. 22:54
av mojoman
Då har man vart o pulat med bilen igen. Påbörja lite lätt med hållagning och reparera gamla svetsarna, som behöver lite mer jobb än jag trodde. I veckan som kommer borde mitt paket från minispares landa på jobbet, Lite plåt och diverse prylar för att få ordning på chassiet.

Satte igen extrahålen för vindrutetorkarna, de kommer inte behövas och känns som ett mindre hål att oroa sig för när det regnar
Tur att man fick 2 bilar, kunde laga revan i plåten med en bit från den andra bilen (vet inte om jag lagt upp bild på revan här)

Svetsade igen 9st hål idag, Måste ha varit hål för extra ljus, antenner och annat onödigt krimskrams

Så till de roliga, oj oj många lager färg vart på denna bil, men å andra sidan så är den 43år gammal. Ska försöka sanda ner ett parti så man ser alla lager med färg. Testade med vanlig slipmaskin, men de tog evigheter innan man kom ner till plåten och pappret klibba igen ganska fort. Så tog fram vinkelslipen och en flappdisk, Då började de hända grejer. Visst inte det optimala men man får ta det försiktigt. Testade blästra en yta men färgen är så mjuk och gummiaktig att blästern hade svårt att bita på det. De partier jag inte kommer åt blir med värmepistol och spackel helt enkelt.

Sen har man fixat en flippfront till lilla räsern med, behöver lite omsorg men det går ganska lätt att fixa
Så nu behöver jag bara delarna från minispares, så kan jag bygga ihop ett rullande chassie till och börja med. Ja efter att man slipat, svetsat, slipat, putsat, svetsat, slipat och åter igen svetsat. När delarna väl kommer kan jag börja bygga ihop framvagnen och bakvagnen igen................Det går framåt iaf

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 6 november 2013 kl. 17:27
av mojoman
under 5mm färg och spackel gömmer sig vad ?
En skadad baklucka, tataaaa

. Nu vet jag anledningen till att den inte satt bra på bilen, vart en glipa på nästan 1cm uppe i ena hörnet när man stängde luckan och lite mindre i det andra. Men måste berömma den som "lagat" luckan. Måste ha gått åt mer spackel, tid och slippapper än vad det hade gjort att köpa en ny. Inte lätt att få en stor och jämn yta med spackel.
Få se om denna går att rikta och banka till lite utan större besvär, Annars blir det och beställa en baklucka i glasfiber, några kilon till som försvinner

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 6 november 2013 kl. 23:00
av sorin
Jag har ett baklucka i glas fiber om du är intresserad .
Sorin
Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 6 november 2013 kl. 23:59
av mojoman
Klart man är intresserad

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 8 november 2013 kl. 17:38
av sorin
Den har varit bara provmonterat
Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 10 november 2013 kl. 20:53
av mojoman
Ja då kom paketen från minispares i fredags, allt va med som beställdes och rätt mängd. 4 dagar tog det att få hem grejerna från england.

Så gott som alla lister och pinaler för att få karossen komplett när den är klar, känns som ett evighetsjobb. Slipa lite och blästra så går man vidare till nästa hörn

Ja och lite ny plåt till bettan, samt en ny bakvagn då dessa verkar rosta falla i bitar rätt fort. Rostskyddas först och sen på med rejäl lager färg för att öka livslängden
Ja och förutom detta så slipade man lite på fronten msn skaffat o slängde på ett lager glasfiber för att stadga upp den
Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !
Postat: 14 november 2013 kl. 19:45
av mojoman
demonterade, kontrollerade och rengjorde naven. Allt såg bra ut och inget onormalt slitage så dessa grejer åker på bilen igen tills jag beställer ett skivbromskit till kojan

Nästan helt demonterad, kulorna har varit loss för att se lagerbanan bakom dessa, lagerbanorna i navet tog jag inte ens ut eftersom dessa såg ok ut.

Efter 1.5 timmar stod det 2 färdiga nav på bordet, det jobbigaste var att få till kullederna med schimsen, ett jäkla bök och skuva dit o bort tills man hittade rätt, speciellt de övre lederna (eller va de de nedre, den utan fjädern).

Oj, är dessa ens värda att reparera då nya är såpass billiga ?
Imon börjar man nog o plocka ihop framvagnen lite lätt, få se hur man gör