Sida 2 av 3
Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 15 juli 2014 kl. 22:12
av Luciiifer
Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 15 juli 2014 kl. 22:12
av Sundblad
Vad är det för snurra i den med lite mindre golv? Noterar dubbla förgasare!
Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 16 juli 2014 kl. 09:15
av Hollywood Vampire
Biltemas spole ska funka! Osar att det sitter en Cooper 998cc motor i den (Iom att det suttit ett Austin Cooper emblem på huven) läs av den lilla koden, på alu.brickan t.v om vattenpumpen på motorblocket och publicera här. Så kan vi tyda det åt dig!
Apple Departement
Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 16 juli 2014 kl. 10:14
av Magna-Flash
Jag har elektronisk fördelare m. spole till salu. Paketpris 500kr. Annars funkar Biltemas spole.
Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 16 juli 2014 kl. 10:22
av Magna-Flash
Om man ohm-mäter mellan dom små kontakterna så ska det vara runt 3ohm. Sen mäter man mellan valfri liten och den stora anslutningen och där bör det vara 6-10kOhm. Alltså betydligt mer motstånd.
Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 16 juli 2014 kl. 10:24
av Luciiifer
Då ska vi se, den minin jag håller på med hade tyvärr ingen bricka på blocket. Skrev av den bredvid kylaren
C-A2S7L - 803944
Den är från 1966 och har 44kw enligt transportstyrelsen.
------------------------
Koja 2
C-A2S7L - 920474
Blocket: 9FD - SA-H 20642
Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 16 juli 2014 kl. 10:27
av Luciiifer
Tack för svaret Magnus, hade 3ohm mellan de små, så ska prova mäta till stora.
Återkommer om den är trasig.
Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 16 juli 2014 kl. 10:44
av Sundblad
En riktig racerspis under huven alltså

Re: Sv: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 16 juli 2014 kl. 13:17
av Magna-Flash
Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 16 juli 2014 kl. 21:07
av Luciiifer
Traskade iväg till Biltema idag och köpte en ny tändspole.
Får dock ingen gnista fortfarande, har ström fram till den också men lyckas inte få stiften och tända till. Har även införskaffat nya stift.
Nån som vet vart jag ska börja felsöka? behöver omgående hjälp då jag har slut på ideer nu.
Hit går den ena kabeln från Tändspolen, som sen går i hop med tändninglåset osv. Säkringarna är hela.

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 16 juli 2014 kl. 23:05
av crowan
Hur ser brytaren ut? Kör lite med smärgelduk och få bort beläggningen mellan kontaktytorna. Hade du bytt kondensatorn?
Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 17 juli 2014 kl. 08:07
av Hollywood Vampire
Notis! Jag kollade tråden via Tapatalk, och såg inte vem som ställde frågan angående motor.. Men jag slänger upp det iaf!
Motor i bil nr 2:
998 Cooper January 1964 onwards
9FD/Sa/H Mk1 Morris up to engine number 1934, Mk2 from engine number 1935-33660 with closed circuit breathing
Dubbla HS2 S.U fuggar. Högkompkolvar och ett markant uppgraderat topplock s.k "295 topp" (gjutnummer 12G295)
Uppgraderat menar jag i jämförelse med org. 998cc topplock. Kamaxeln lämnar jag oskrivet, då jag inte hittar uppgifter.
I mitt tycke en trevlig motor på 55hk som är tillförlitlig, och går att trimma upp ytterligare för lite mer effekt. En motor som lever på varvet så att säga!
Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 17 juli 2014 kl. 13:09
av Luciiifer
Bild på hur fördelarn ser ut, även kolet i locket såg bra ut. Mätte och får ström genom spolen när tändningen är igång.
Vart kan felet ligga?

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 17 juli 2014 kl. 13:14
av Luciiifer
Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1
Postat: 17 juli 2014 kl. 14:07
av Crona
Luciiifer skrev:Bild på hur fördelarn ser ut, även kolet i locket såg bra ut. Mätte och får ström genom spolen när tändningen är igång.
Vart kan felet ligga?
Mät om du har spänning på båda stiften på spolen, vrid sen på motorn och se om spänningen försvinner och kommer tillbaka när brytaren öppnar.
//Thomas