Sida 2 av 3

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 6 september 2014 kl. 09:16
av DrKassler
Jag får som sagt ha upp till 43 hk i min bil, finns det något hundkojevariant (eller a-motor) som har just 43 hk?
Typ 1100? 998 Cooper? 997 Cooper?
Om jag går på 43 hk's spåret ska jag ju motivera att maskinen innehåller just 43 hk och inte 40 eller 50hk etc.


Med vänlig hälsning
C

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 6 september 2014 kl. 09:48
av Hollywood Vampire
Nej! Det betyder reg.besiktning och, mot förmodan, uppge att motorn är trimmad 5hk! Kanske i första rum ringa Opus och kolla med dom hur deras "uppskattning" går till vid en ev. reg.besiktning?

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 6 september 2014 kl. 09:54
av HerrSlentrian
43hk stämmer ju bra med 39hk +10% effekt ökning

Clubman 998 70-tals räser 1972 (Projekt)
Clubman 1275GT replika 1972 (Projekt)
Clubman 1100 1972 (Skrot)
MG MGB GT 1969 70-tals räser (Projekt)

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 6 september 2014 kl. 15:49
av DrKassler
998cc A+ motorer i mini city ligger på 42 hk enligt wikipedia. Vad är visuella skillnader mellan A och A+ motorerna?

Med vänlig hälsning
C

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 6 september 2014 kl. 19:12
av Hollywood Vampire
Skillnanden ser du emellan växellåda och frostpluggarna, sedan har ju A+ en annan koppling och således annorlunda slavcylinder! Annars är det ju inte så mycket visuellt för en besiktningsman att gå på!(?)
A +
Bild

Pre A +
Bild

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 16 september 2014 kl. 09:06
av Mini Turbo
Ett tag sedan man var på detta forumet....
Min bil är registrerad med 77kW/103hk (på den tiden var maxgränsen 10kW/100kg) och turbo, så nog går det.

Bygga om bilen är bara halva jobbet, att få den besiktigad och godkänd är andra halvan :-)

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 18 september 2014 kl. 19:25
av Fekkeman
Min är också omtypad med 51 kW som effekt, med skivbromsar om det nu spelar nån roll.
Detta gjordes troligtvis i slutet på 80, början på 90 nån gång av förra ägaren och förmodligen innan
uppborrningen till 1301cc.

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 22 september 2014 kl. 22:32
av RAINIER
Jag har en kund med en Cooper S och 97kW på pappret.
Sen kan man montera en enkel HS2 förgasare med std filterhus inför besiktningen på sin trimmade Mini, då är den båda strypt och ser std ut.
Till sist tycker jag att den där 10% regel en väldig märklig sak. Hur mäter SBP hur många HK din motor har? Kollar de hur trimmat den ser ut och gör en bedömning baserat på det? :roll:

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 23 september 2014 kl. 11:09
av Hollywood Vampire
Det ä r en djungel det här med höjd effekt, och hur åtgärda när du besiktigar bilen med högre motoreffekt. Jag talade nyss med en idiotsäker källa (min bror) som jobbar på Opus (f.d SBP) Han sa som följer;

Besiktnings-kontrollant har rätten, om nu denne upptäcker och/eller misstänker att det är högre effekt på en kojamotor, att antingen:
-Ge en anmärkning om ombesiktning, och således ett s.k återställande till ursprungsskick
-Ge en anmärkning om att det är högre motoreffekt med reg.besiktning som följd, dvs upplysa bilägaren att hon/han ska infinna sig för registreringsbesiktning inom en månad

Den sistnämnda blir således en flerstegs-raket! Dvs hur många kusar, ingrepp i motorn och vad som behöver åtgärdas med bromsarna. Vägning per axel etc!
Jag kommer få kopior på dessa akter, som jag kommer publicera här. Det är gamla SBP dokument, som enligt min bror
fortfarande gäller. Dvs har inget ändrats så gäller alltjämt de gamla reglerna.

Visst är det roligt med fakta! :D

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 23 september 2014 kl. 11:49
av RAINIER
Så i Sverige blir man dömt baserat misstanke istället för bevis, scary !!! :shock:

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 23 september 2014 kl. 11:58
av Hollywood Vampire
Så i Sverige blir man dömt baserat misstanke istället för bevis, scary
Men det där känns ju baserat på om du chansar att rulla igenom med en trimmad motor. Och att bes.mannen märker att
motorn är trimmad eller utbytt!

Jag presenterade bara fakta, och de kan tolkas på olika sätt! ;)

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 23 september 2014 kl. 13:48
av RAINIER
Bra att min 59:a står registrerat med 60HK (istället för 30HK) sedan 70-talet. Så att trimma den till 120HK blir nog inget problem för misstänksamma besiktningsmän ;)

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 23 september 2014 kl. 17:45
av Hollywood Vampire
Tja, vi har lite olika uppfattningar kring detta! Men jag dömer ingen för det! Antingen köra korta och billigaste vägen igenom besiktningen, eller köra den "långa" och lite dyrare vägen och kunna fnissa åt både bilprovning och flygande besiktning i framtiden! Sova gott om natten utan mardrömmar om ondskefulla besiktningsmän! :wink:

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 23 september 2014 kl. 20:37
av mojoman
Inte fått en enda ombesiktning på min förra projekt bil, audi S2. På papper hade bilen 220hp och 360Nm, när jag sista gången körde in den i besiktningshallen låg den runt 330Hp och runt 430Nm med sakerna som installerats i den.

De enda de klaga på var mina 345mm frambromsar då dessa inte va original, tills jag visade ingjutna audi emblemet på oken.

Och ja jag spelade dum varje gång och sa att bilen var i detta skick när jag köpte den :mrgreen:

Så kommer jag även göra med kojan

Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt

Postat: 25 september 2014 kl. 20:49
av lalaw
Hej,
finns en lista på SFRO hemsida med bilar som har special intyg:
Från den listan gäller för Mini:
BMC 850 32 KW DIN
BMC Cooper 65 KW DIN
BMC Cooper S 93 KW DIN