Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja det kan du, koppla samman plusutgången (D) med utgången för laddningslampan (F) jorda generatorn och koppla plussen till byglingen mellan D och F då skall generatorn fungera som elmotor.EMP371 skrev:Tog isär generatorn igår kväll. Ett av kolen satt fast. Smorde upp det och gjorde rent. Putsade även av kopparn på kollektiorn, tror jag det heter, och blåste rent. Ska sätta ihop och prova. Frågan är om man kan provköra generatorn som elmotor på bänken?
Tog äntligen första turen med bilen, eller ska vi säga racet, igår. Allt mekaniskt fungerade jättebra, men motorn var nog mer trimmad än vad jag mindes. Råkade köra om en Skoda Octavia på 70-vägen. Tyvärr var vägen lite guppig precis vid omkörningen. Landade fint och stumt i drygt 100. Så nu blir det till att fixa framljusen och framblinkers innan besiktning. Dessutom gungar hastighetsmätaren.EMP371 skrev:Behöver lite hjälp. Har likströmsgenerator och laddningslampan slocknar vid ca 1000 rpm.
Har mätt genratorn med laddregulatorn bortkopplad och den fungerar.
Batteriet ger 12,8 V med motorn avslagen och 12,6 V när den är igång vid ca 1000-1500 rpm. När börjar det visa över 12,8 och hur mycket ska det visa?
Är jag bara säker på att den laddar blir det en tur på vägen imorgon.
Har kört fram och tillbaka på lagårdsbacken och bromsar och koppling verkar fungera.
Det är ju den ideella föreningen Mini Seven Club Sweden som arrangerar Brommadagen.EMP371 skrev: Målet för i år är besiktning och Brommadagen om ni fortfarande kör den.