Sida 2 av 3
Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 18 februari 2009 kl. 23:31
av n.trane
vad e de för fel på loctite?
har använt detta sätt på vår rejs bil i flera år, med stor framgång.
aldrig tappat vänster nav mutter sedan vi började med detta

jag utgick ifrån att allt annat va i ordning.
vi köper alltid rullager med separat spacer för att eventuellt
kunna slipa denna till en glappfri montering.
har använt både med o utan haynes metoden, tycks inte spela någon roll
men föredrar givetvis att göra det för att va säker
e allting riktigt slitet kan man fylla hela splinesen med lås gukka
men då krävs avdragare o värme om man ska ta isär det.
även lager banor kan låsas med loctite nr:648, om de glappar.
Niklas
Riviera Racing.se
Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 19 februari 2009 kl. 11:07
av Tulka
Anledningen till att muttern lossnar är att navflänsen har tappat inre passningen mot drivknuten.
Första tecknet på detta brukat vara att hjullagerfett letar sig ut,och visar sig runt centrummuttern.
Riktiga åtgärden om delarna är slitna är ny fläns,mutter,konbricka och kanske ny knut,tyvärr.Som Bossebildoktorn säger;det blir dyrt,dyrt,dyrt.Locktite skadar inte heller att använda,men bitarna måste vara i ganska bra skick för att det skall bli en bestående reparation.
Tulka
Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 19 februari 2009 kl. 11:16
av Tulka
Tillägg; DEt är farligt att köra eftersom allt enbart hänger och glappar och bänder på yttre muttern.
Går axeltappen av kan skivan brista och bromsverkan försvinna på ena framhjulet.
Titta på länken hur det kan se ut.
http://i23.photobucket.com/albums/b385/ ... Snap01.jpg
Tulka
Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 19 februari 2009 kl. 11:29
av Tulka
Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 19 februari 2009 kl. 11:52
av Tulka
Mera tillägg vid eftertanke;
Eventuell spacer mellan lagren tar ju också stryk(som sas här ovan),men lagren till
1100/1300 förbättrades i mitten på 80talet och är numera del av lagerbanorna.
Tulka
Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 19 februari 2009 kl. 12:13
av minijanne
Det här tycker jag var ett bra argument för att göra det ordentligt
Är det inte en Clubbe man ser i övre hörnet - fast jag har ju haft fel förut

Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 19 februari 2009 kl. 12:59
av lalaw
Ok.. Jag är övertygad!
Bilen får stå tills jag kommer till Gotland och kan hjälpa min Pappa att fixa det.
Vilka hjullager skall man ha?
Det är ju samma lager på Hundkojan som på 1100/1300 men det finns ju de av kullager typ och de koniska(rullager?), är de senare en uppgradering?
lars
Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 19 februari 2009 kl. 14:18
av minimini
minijanne skrev:
Är det inte en Clubbe man ser i övre hörnet - fast jag har ju haft fel förut

yes det är det
Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 19 februari 2009 kl. 14:59
av tallefjanten
n.trane skrev.vad e de för fel på loctite?
har använt detta sätt på vår rejs bil i flera år, med stor framgång.
Är nog fint med locktite,men man måste leta felet först.
tycker det ger en falsk trygghet med sådana "genvägar" med förödande följder det kan få.
drivknutsmuttern ska ju inte lossna iallafall. är delarna i bra skick
behövs ingen locktite.
Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 19 februari 2009 kl. 15:36
av Ola
Så som den gula bilen gjorde har team N.trane redan provat på .... hi hi ... (eller hur Niklas ? )
ja ja.. nästa gång blir det kanske vår tur

så man ska inte skriva för mycket .... jag har limmat en lagerbana med med loctite med

Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 19 februari 2009 kl. 18:54
av n.trane
lås gukkan använder vi för att skapa extra trygghet på banan,
INTE TVÄRT OM !!!!!!!!!
och även fina hela delar kan lossna om oturen e framme.
Länge leve loctite

Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 19 februari 2009 kl. 19:51
av Tulka
Skillnaden när man kör tävlingsbil är att man sitter fastspänd med fyrpunktsbälte i en djupt skålad stol. Bur finns i bilen,alla kör åt samma håll,banan har räcken och avåkningszoner. På allmän väg är chansen att överleva ett tappat hjul eller ett bromsbortfall betydligt mindre.Volta ut i diken eller köra in i fasta eller mötande föremål är inge bra.
Tulka
Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 19 februari 2009 kl. 21:38
av n.trane
får nog ut och skrapa bort lås gukkan från alla mina skruvar på gat bilen,
verkar ju otroligt farligt att köra med loctite.

Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 19 februari 2009 kl. 22:46
av Kavia
Vad är loctite ??
Jag kör racing också men jag använder enbart lin och olja när jag ska dra fast en bult och få det så att säga vattentät..
Svetsa kan man ju göra.... men det är inte rätt !!
Är loctite något nytt påhitt??

Re: klurigt fel:Drivaxelmutter lossnar
Postat: 19 februari 2009 kl. 22:48
av MinMorris
Tulka skrev:Riktiga åtgärden om delarna är slitna är ny fläns,mutter,konbricka och kanske ny knut,tyvärr.Som Bossebildoktorn säger;det blir dyrt,dyrt,dyrt.
Tulka
Drivknut inklusive "damask" med mutter och sånt har jag sett på minisport för £26. Vet dock inte om den passar din kärra =) men annars är det inte farligt dyrt.. Mer bara vad en damask kostar i vanliga fall.
http://www.minisport.com/acatalog/info_GCV1105.html
[bild]
http://www.minisport.com/acatalog/GCV1105.jpg[/bild]