Sida 2 av 7

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 19 juni 2008 kl. 08:57
av Hylsan
Ingen som vet svaret på min första fråga nere vid bromspedalen??

Kan säga att det är inte konstigt det blir el-fel när kontakterna ser ut så här;
Bild

Sen undrar jag vad jag ska hitta på för lösning på min backspegel...
Muttrarna på insidan har lossnat då jag skulle skruva bort spegeln. Den ena huvudet skar jag bort med min dremmel den andra åker av med min kraftavbitare. Men hur ska jag sätta dit min nya backspegel???
Bild

/Hylsan

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 19 juni 2008 kl. 16:11
av Danielsson
Jag vill också gärna veta ang backspegeln, vet inte hur jag ska få dit mina speglar.

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 19 juni 2008 kl. 19:01
av El Gringo
Jag köpte mig ett par bulletspeglar för ett tag sen, o det var ju självklart inte alls samma infästning som den gamla...

Så jag gjorde som så att jag vevade ner rutan o tog bort båda listerna, då har du rätt bra med plats o greja på faktiskt. Sen skruvade jag fast speglarna med en fast nyckel med spärrfunktion. Finns billiga såna sett på harald nyborg, grymt användbara faktiskt!
Det var väl lite pilligt ändå iofs, men det gick allt rätt så bra överlag tyckte jag!

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 26 juni 2008 kl. 12:00
av Hylsan
liten uppdatering:
Var ute vid garaget igår och med hjälp av min bror så försökte vi lufta kopplingen.
Det gick inte så bra, det kom inte alls mycket vid nipplen på slaven.
Vid felsökning visade det sig att gummislangen vid slavcylindern hade "packat igen" och det kom ut små gummirester. Fick snabbt åka och köpa en ny ersättare på mekonomen (hade tur då de hade en kvar i lager som var rätt gänga). Sen enades vi om att byta kopparledningen mellan huvudcylindern och slaven då den sett sina bästa dagar. Blev inte jättesnyggt men det får vara så sålänge tills jag renoverar motorutrymmet.
Efter att ha smackat ihop allting så funkade det kanon!
*lärdom* Byt alltid allting när man endå har smutsat ner händerna.

Skulle lufta bakbromsarna också men det gick inte heller så bra, trots lossad nippel hände det ingenting när jag pumpade upp tryck o höll. Fick inte upp så mycket tryck överhuvudtaget men endå nått borde man ju känna.. Skumt....

Ska dit i eftermiddag och prova igen o lufta.

Sen fick jag dit min backspegel!! :)
Stort tack till El Gringo för tipset, även om det ligger en jekla massa brickor nu längst ner i dörren ;)

/Hylsan

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 26 juni 2008 kl. 20:28
av Hylsan
Dagens snabba besök i garaget resulterade i att kopplingen nu funkar (dvs jag provade rucka på bilen med och utan växel i) Sen skulle jag prova starta kojjan och prova i real tid och det vart ingen hit. Med hjälp av 2 optima batterier så startade bilen först, men när jag sedan skulle starta den igen så "smattrar" bara solenoiden.
Vid den tidpunkten var jag hungrig så jag stack hem, men nån som vet vad som kan vara fel????

/Hylsan

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 26 juni 2008 kl. 20:31
av johan_palm
vill inte vara så men vart det nädvändigt med två optima? Fan ett optima startar en V8 lätt....blev bara lite fundersam eller du har 6volt optima?eller?

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 26 juni 2008 kl. 22:45
av El Gringo
Hehe, han kanske lyckades köra slut ett innan han fick igång den!

Ang. brickorna i dörrn, veva runt lite med en magnet däri bara, jag har en sån "pennmagnet", funkar skitbra till sånt...

O smattrandet borde väl vara pga dålig spänning? Prova o ladda upp batteriet fullt först!

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 27 juni 2008 kl. 06:17
av Hylsan
well, problemet är att kojjans batteri är kasst och i garaget så har vi två optima ihopkopplade för just starthjälp etc. Och det var med dessa inkopplade som den "smattrade" så det var lite mysko för den har startat förrut när jag kopplat så här.

Ska köpa en pennmagnet på biltema till helgen.
Barar den inte går emot dörren hela tiden, den är ju också i metall :)

/Hylsan

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 27 juni 2008 kl. 08:49
av El Gringo
Min gjorde precis så som din iaf, o det var just spänningen som sjunkt för lågt, annars vet jag inte vad det kan vara tyvärr!

Klart magneten fastnar i dörrn med, men du får vara lite bestämd! :)

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 28 juni 2008 kl. 13:56
av johan_palm
Är de serie eller parrallell kopplade då?

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 28 juni 2008 kl. 15:30
av Hylsan
blandar alltid ihop det...men de levererar 12v ut.

Satte i mitt batteri som jag hade i civicen och den tuffade igång hur enkelt som helst..
Kopplingen funkar bra också, bromsarna är fortfarande skit dock...man måste pumpad 2-3ggr innan man får stopp på bilen.

/Hylsan

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 28 juni 2008 kl. 15:51
av minimini
Hylsan skrev:
bromsarna är fortfarande skit dock...man måste pumpad 2-3ggr innan man får stopp på bilen.

/Hylsan
tur dom inte går så fort då :mrgreen:

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 28 juni 2008 kl. 20:01
av Hylsan
Ok, efter en lyckad färd på en ca mil eller två så pinka bil på sig av all anträngning.
Började rycka litegrann men när jag sedan skulle dra på i en korsning så sprutade det olja som ur en högtrycksspruta. Så fort jag stannat så var ju oljan slut så jag kunde inte se vart det kom ifrån men det var oljigt neranför förgasaren samt nedanför övre motorfäste som sitter på vänster sida. Hade inte så mycket tid så det blev en bogsering (tur man var förbered med följebil och en sambo) till garaget för att sedan direkt hem.

Nån som råkar ha nån aning om vad det kan vara?
Har inte så stor koll när det gäller motorer tyvärr.
Vanliga slitagedelar på motorn?
Bilen har ju stått ett tag utan att bli motionerat som den borde.

/Hylsan

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 28 juni 2008 kl. 23:07
av bulten08
har du kollat slangen till oljetryckgivarn när den går sönder så trycker den olja i väldans fart./marcus

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Postat: 11 juli 2008 kl. 09:07
av Hylsan
Visst var det slangen till oljetrycksgivaren, tack för upplysningen.

Gäller det bara å hitta en likadan på mekonomen så jag kan byta den i helgen.
Ska även ta o köpa ett batteri till kojjan, nått ni kan rekommendera?
Skriv gärna storlek också då jag glömde mäta baljan. :roll:

Behöver seriös hjälp med att ta bort avgasreningen också.
Är det bara att ta bort kolfiltret och plugga de slangar som gick till den?
(se bild i första inlägget)

/Hylsan