Sida 3 av 3

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 17 juli 2014 kl. 21:11
av Luciiifer
Brytarspetsen! det är den som de är knas med, så har beställt ny samt kondning och rotorn. så nu hoppas jag få fart på de hela :)

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 18 juli 2014 kl. 07:44
av Hollywood Vampire
Lite grejjer jag hittade hemma hos farsan.
Jag blir nyfiken på de grön/gula Mk1/2 Cooper/S dörrarna där. Kan du kolla lite historia bakom dom?
De känns som om de suttit på en tävlingsbil, och är snarlikt lackade Picko Troberg’s bilar (fast han hade blått/gul)

Kul att du funnit felet med brytarna och snart kan ut och testköra kojan lite! :)

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 18 juli 2014 kl. 22:21
av Luciiifer
Känns bra att ha hittat felet, nu kan man börja på med annat,

Fixade det andra framlyset idag, måste dock köpa lite nya lampor till bl.a. Baklyset och skyltbelysning.
Ska skruva fast stolarn i morrn och sen hoppas jag på att förgasarna är i någorlunda skick så det går att köra den nästa vecka.

Nu blir de semester ett par dagar i Varberg!

Trevlig sommar så återkommer jag om ett par dagar med förhoppningsvis en film på första start på måååååånga år!

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 19 juli 2014 kl. 22:48
av Luciiifer
Hann med en stund i kväll i garaget. Monterade nya Armaturer i taket så ajg har lite bättre lyse nu :)

Har sen kollat över hur golv och tröskalr serut. Mycket jobb framöver med rost. Kommer behöva ha förslag och hjälp med vad jag ska beställa för plåtdelar till golvet och trösklarna sen om nån vänlig själv vill hjälpa mig.

Vart köper man plåten billigast för övrigt?


Båda lysena monterade, även huven är på men har inte bild på det.
Bild

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 30 juli 2014 kl. 21:26
av Luciiifer
Dagen man väntat på är här!
Idag fick jag i gång den, känsla går inte att beskriva... det är så sjukt roligt!
tyvärr upptäcktes en del andra fel.
1. kolvarna(?) i förgasarna sitter fast tips på att få loss dom?
2. burken med olja till kopplingen var snustorr och det går ej att koppla trots att jag fyllt upp den. antar att de är nån packning eller nått som är slut? går att trycka ner kopplingen och kolven går upp i burken men den bygger inget tryck så att säga. Åtgärd?

Verkr som de blir till att köpa mer grejjer. ge gärna tips på vad.

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 30 juli 2014 kl. 23:30
av Hollywood Vampire
1. "pass"

2. Beroende på hur länge bilen stått, så brukar hydrauliken "sticka först" så att säga.. Finns renoverings-satser till kopplingscylinder samt slavcylinder för några £... Flong nya cylindrar för några fler £££! :)

Minispares har dessa, eller om du kollar olika "classic mini shops" på Ebay.co.uk!

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 31 juli 2014 kl. 08:33
av EXCEL,PATRIK.
1, Lossa de tre skruvarna i kanten av vacumklockan på förgasaren. lyft och lirka upp klockan med kolv och nål. 5-56 eller CRC eller liknande sprutas i kanten mellan kolv och klocka, låt det verka en stund och lirka sedan lite. Släpper det inte så på med mer rostlösare.

Lycka till med dit skruvande ;-)

Hälsningar
Patrik

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 28 oktober 2014 kl. 04:47
av JC T ONE
Det säkraste är ätt ge huved & slav cylendrene nya gummi.
Det är sällan nått fel på huved & slav cylendrene.
lite rost tas lätt bort m en honings kost typ som på bilden =

http://s3.postimg.org/fnegvtvwf/Brush_Hone.jpg

Se till att använd massor m sprit till at smorja m närr du jobber m den.
Sen tvätta ordentligt, och använd korrekt gummi fett for bröms cylendre närr delarna sättas ihop.


Sen kan du byta dom billiga biltema kabel skor = dom e värdelösa :roll: altid lodda såna vigtiga kabelskor på kablen.
Forsøk ochså att återmontera den originale tändspola, det är MYCKETT sällsynt att såna "går sönder" .


Jens Christian .