Sida 3 av 3
Postat: 24 november 2007 kl. 19:11
av grozzny
Cooper-74 skrev:grozzny skrev: blyad 98.
Köper gärna några tiotal liter,vet du nån mack som har?
Blyersättningsmedel då

Inte jätte nyttigt för miljön det heller..?
Postat: 25 november 2007 kl. 18:42
av Cooper-74
Blyersättning är nog mindre farligt.
Ingen kemi-ingenjör som dräller runt här som vet?
Finns ett lämpligt objekt enligt önskemålet som började denna tråd,sök efter "Bmc mini -70" på blocket så får man fram en påbörjad rakning..

Postat: 25 november 2007 kl. 22:30
av schlyter
Cooper-74 skrev:Finns ett lämpligt objekt enligt önskemålet som började denna tråd,sök efter "Bmc mini -70" på blocket så får man fram en påbörjad rakning..

Jo visst har man lagt ett extra öga på den bilen. Enda nackdelen var ju att taket var buckligt, tror ni att det är lätt att fixa?
EDIT: En annan fråga jag har: Är det lätt att fixa en bil plåtren? Ungefär hur många timmars slipande behöver man?
Vad för slags verktyg behöver man? Hur fint ska sandpappret vara?
tack på förhand
Postat: 30 november 2007 kl. 13:22
av schlyter
schlyter skrev:Jo visst har man lagt ett extra öga på den bilen. Enda nackdelen var ju att taket var buckligt, tror ni att det är lätt att fixa?
EDIT: En annan fråga jag har: Är det lätt att fixa en bil plåtren? Ungefär hur många timmars slipande behöver man?
Vad för slags verktyg behöver man? Hur fint ska sandpappret vara?
tack på förhand
BUMP
Någon som tror sig kan svara på dessa frågor är underbar!
En till fråga: Om man gör hundkojan plåtren och sedan sprutar på lite rostskydd på karossen, fastnar spackel på detta? Eller ska man spruta på rostskyddet ovanför spacklet (det låter ju lite konstigt)?
Postat: 30 november 2007 kl. 14:31
av John Doe
schlyter skrev:
En till fråga: Om man gör hundkojan plåtren och sedan sprutar på lite rostskydd på karossen, fastnar spackel på detta? Eller ska man spruta på rostskyddet ovanför spacklet (det låter ju lite konstigt)?
Ungefär som att grisar kunde flyga (NEJ skjuta grisar ur kanoner räknas inte) Först så sprutar du på, sen spacklar du!
Eller om jag frågar såhär; Vad känns mest lovande, spruta sen spackla, eller spackla och sen spruta

Postat: 30 november 2007 kl. 16:00
av schlyter
Kirill skrev:
Ungefär som att grisar kunde flyga (NEJ skjuta grisar ur kanoner räknas inte) Först så sprutar du på, sen spacklar du!
Eller om jag frågar såhär; Vad känns mest lovande, spruta sen spackla, eller spackla och sen spruta

Min egentliga fråga var väl egentligen om spacklet fäste på rostskyddet. Vad jag har hört så skulle rostskyddet bilda lixom ett hårt skal ovanpå metallen.
Postat: 30 november 2007 kl. 16:09
av Ola

håller inte med. har alltid gjort tvärt om och då med lyckat resutat.
Har där imot haft problem när man fått rost skydd under spacket då spacklet fastnat och ej härdat riktigt.
men men.... jag e ju bara en glad nybörjare på rostlagning

Postat: 30 november 2007 kl. 17:47
av Manne
Normalt brukar man ju ej ha rostskyddsfärg uppe på själva karossen. Ang. spackling så bör man grunda först, sedan spackla och efter färdigslipning grunda igen (man slipar ju bort färgen i närheten av spacklet). Det är viktigt att kolla att färgerna funkar ihop om man använder annan grund(rostskyddsfärg eller av annan fabrikat/typ) än den som är avsedd för "täckfärgen". Annars kan man få en härligt krackelerad bil där färgen reser sig här och där. Om man använder zinkfärg och dylikt funkar det oftast bra att lägga en vanlig grundfärg på zinkfärgen som "låser" alltihop innan täcklacken läggs.
Kanske finns någon lackerare på forumet som kan säga hur det verkligen skall gå till?
Postat: 30 november 2007 kl. 17:54
av E.T.
schlyter skrev:schlyter skrev:Jo visst har man lagt ett extra öga på den bilen. Enda nackdelen var ju att taket var buckligt, tror ni att det är lätt att fixa?
EDIT: En annan fråga jag har: Är det lätt att fixa en bil plåtren? Ungefär hur många timmars slipande behöver man?
Vad för slags verktyg behöver man? Hur fint ska sandpappret vara?
tack på förhand
BUMP
Någon som tror sig kan svara på dessa frågor är underbar!
En till fråga: Om man gör hundkojan plåtren och sedan sprutar på lite rostskydd på karossen, fastnar spackel på detta? Eller ska man spruta på rostskyddet ovanför spacklet (det låter ju lite konstigt)?
Hej
plåtren... blästra e väl bäst men, men inte så bara... annars finns så kallade "negerkrull" skivor både till borrmaskin och vinkelslip. tar bra och kladdar inte igen och man slipar inte bort plåten i ett nafs. rostskydda...de e väl bara spruta på en riktig grund färg (2-komp) direkt.Den går att spackla på. Så slipper du hålla på å tvätta bort bort nå annan kladdigt nöd rostskydd senare...
Postat: 2 december 2007 kl. 21:10
av G13B
borrmaskin och 80 papper funkar fint, sedan kör man lite med vibrerande slipdyna för att få bort sliprosorna, så gjorde jag… kanske att karossen blev något lättare på köpet

förr i tiden så fanns ju "riktiga" färgbortagningsmedel "häxan" mf. då hade det ju gått lite snabbare…
Mackan
Postat: 3 december 2007 kl. 11:02
av johan_palm
har man tillgång till bläster så går det fort men då får man vara JÄVLIGT försiktig
Men annars är det sliprondellerna till borrmaskin
Blåa bilen
Postat: 9 december 2007 kl. 00:17
av karki
Hej det är jag som är ägare till den blåa bilen!
den är taksänkt 4cm med uppflyttat golv 6cm
org bredd med flippfont spårvidd i regget 153cm tror jag om jag inte minns fel.
har bytt från 13X6 till 13x7 i höst & skrotat div spacers
framrutan är org men bakåtlutad mkt smart kille som byggt bilen (kjell ulricehamn)/peter