Roligast mini?

Prata om vad du vill
schlyter

Roligast mini?

Inlägg av schlyter »

Tjenixen
Jag tänkte fråga er miniexperter om vilken mini man ska börja med om man nu är en mininybörjare som vill göra något ballt projekt. Jag har hört att man måste i de flesta bilarna lägga blytillsats i tanken och det verkar ju inte allt för smidigt. Men det borde väl inte vara så i de nyare modellerna, kanske 97-99, eller? Vilket år ändrade de lagen? Jag hade också velat slippa betala skatt, så bäst ahde ju varit om det fanns någon 76 eller äldre fast med en lite modernare motor, så man slipper allt meck med blytillsatser.

Är det någon mini som är mer eller mindra lätt att karossmodifiera eller har en mindre stabil kaross? Jag hade nämligen tänkt att ta bort alla skarvar på bilen.

Och om jag ändå berättat några av mina framtida planer kan jag likaväl berätta resten. Efter att bilens skarvar är väck tänkte jag skaffa mig en smooth-huv, smooth-baklucka och sedan på med ett fränt kjolpaket. Bilen ska lackas i ferrarirött och sedan med vita stripes. Mycket annat i krom på bilens exteriöra ska också lackas antingen till det röda eller det vita, för krom är inget jag är någon speciell fantast av.

Interiören ska vara röd-vit/creme med mycket läder/vinyl. Lite sportaktiga säten, dörrsidor där man kan placera högtalare och en mittkonsol som går i resten av bilens tema. Jag ska inte ha någon mega stereo med baslåda och så, det har jag redan tröttnat på. Utan jag ska ha två 6x9" vid fötterna på baksätet och förhoppninsgvis två stycken 6x9" i hatthyllan och naturligt vis två stycken 6,5" eller större högtalare i dörrsidorna. Huvudenheten ska placeras i mittkonsolen. Instrumentpanelen ska ha tre stycken stora mätare och några andra såsom oljetemp-, oljetryck-, voltmätare lite mer döljt. Ventilerna ska ersättas med Audi TT's ventiler. Vet någon förresten hur det fungerar med mittkonsol i en svensk bil? Det ser lite tight ut med gaspedalen.

Jag är väl medveten att det både komemr ta tid, pengar och framför allt extremt mycket jobb. Men jag ska försöka göra allt för att fixa mina drömmars hundkoja.

Jag ahde helst velat ha en hundkoja där man slapp betala skatt (med tanke på mina inkomster) och slapp mecka med blytillsatser och fortfarande ha en relativt stark motor (kanske 1000-13000cc). Så vad är era tips till mig? Vad ska jag leta efter för bil när det sedan blir aktuellt? Vad ska jag tänka extra noga på? Fyll gärna på med fler frågor och svar, då jag är ganska newbie inom ämnet.

tack för mig
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Om du renoverar toppen på en "gammal" motor så kan du be att de sätter i ventilsäten till avgasventilerna som klarar blyfritt.
Användarens profilbild
johnson

Inlägg av johnson »

Härligt och ha sina planer så klara!
Då har du lite att kämpa för.. Låter som de blir en fin bil iaf :)
angående olika karosser tror jag mer eller mindre är samma stomme på alla modeller.
schlyter

Inlägg av schlyter »

Manne skrev:Om du renoverar toppen på en "gammal" motor så kan du be att de sätter i ventilsäten till avgasventilerna som klarar blyfritt.
Det låter avancerat! Om jag hade bett någon att fixa det, hur mycket hade det i sådana fall kostat att fixa till ventilsätena?

Och när var det i sådana fall de bytta till motorer som klarar blyfritt i hundkojorna?
johnson skrev:Härligt och ha sina planer så klara!
Då har du lite att kämpa för.. Låter som de blir en fin bil iaf :)
angående olika karosser tror jag mer eller mindre är samma stomme på alla modeller.
Hehe, jorå om jag inte lyckas, kan jag ju fortfarande drömma i varje fall.

Angående karossen var det precis som jag tänkte. Tack för all hjälp, båda två!
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Det är inte så avancerat med tanke på allt annat du räknat upp. Kostnaden är beroende på hur mycket motorfirman måste byta. Kolla med Crowan. Tror att han gjorde den operationen på sin. Alternativet är att göra som jag och använda en topp från en nyare Koja. Vet inte när de bytte till blyfritt. Gissningsvis så funkar alla kojor med katalysator att köra på oblyad soppa. Det är dock inte så jobbigt att köra med blyersättning (fast jag är ju van att blanda 2-taktsolja till Vespan).
schlyter

Inlägg av schlyter »

Tack så jättemycket Manne! Jag ska höra med Crowan imorgon, då jag är lite trött jut nu.

Men ni? Innan jag går och lägger mig har jag också en annan fråga. Om man vill lackera om bilen, ska man plocka bort allting och hänga upp bilen på ett grillspett? Eller kan man bara plocka ur inredning och motorn och lacka den ståendes på hjulen, och skita i undersidan? Är det lätt att fixa loss chassit och sedan fixa dit det igen?

Jag ska försöka göra det mesta utan att betala företag att göra det. En duktig svetsare som antagligen kan fixa skarvarna åt mig gratis känner jag, så det blir nog inga problem. Lackningen fixar jag nog ihop något också.

Tack för all hjälp än så länge!
Användarens profilbild
Ola
Kontakt:

Inlägg av Ola »

en liten fundering.. om du tycker att blanda in blyersättning vid tankning är ett " meck" så skulle du allvarligt fundera på om koja är det rätta för dig ... som de flesta som använder sin koja att ÅKA med så vet de köra koja innebär att skruva å det ganska mycket.

varför inte en japansk bil istället ;-)

inte för å låta negativ men jag kunde inte låta bli ...
mvh
Pappa Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

Jag kör 95 i min utan ersättning och den går riktigt bra och då är min från -72!

Funderar (Observera FUNDERAR) på att konvertera om min till en E85:a istället, ger 40% mer kraft och du får parkera gratis i det flesta städerna som har sånt :D
Användarens profilbild
Ola
Kontakt:

Inlägg av Ola »

ja just nu så funkar det nog jätte bra. men vänta lite till så ventilerna få jobba sig in i säterna.... så får vi se.
mvh Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
lennie

Inlägg av lennie »

Kirill skrev:Jag kör 95 i min utan ersättning och den går riktigt bra och då är min från -72!

Funderar (Observera FUNDERAR) på att konvertera om min till en E85:a istället, ger 40% mer kraft och du får parkera gratis i det flesta städerna som har sånt :D
Det är väl inget att fundera över, det är väl bara att tanka, min fiesta klagade inte ens på den konverteringen.
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Kirill skrev:Jag kör 95 i min utan ersättning och den går riktigt bra och då är min från -72!

Med så stor tank som Kojorna har blir det till att tanka ännu oftare då. Bilen drar ju mera bränsle om du kör på E85

/ m
johan_palm

Inlägg av johan_palm »

liten tanke på det att du sa schlyter att om det vart svårt att skilja chassiet från karossen....ja du får skära i sönder det...
Bilen är ett ända skal men en fram och en bakvagn som är dit bultade...
schlyter

Inlägg av schlyter »

Ola skrev:en liten fundering.. om du tycker att blanda in blyersättning vid tankning är ett " meck" så skulle du allvarligt fundera på om koja är det rätta för dig ... som de flesta som använder sin koja att ÅKA med så vet de köra koja innebär att skruva å det ganska mycket.

varför inte en japansk bil istället ;-)

inte för å låta negativ men jag kunde inte låta bli ...
mvh
Pappa Ola
Visst visst, det är jag medveten om, men om jag fixar bort blytillsatsen så är det ju ändå ett "meck" mindre, inte sant? Och, jo jag har också funderat på det här och jag är väl kanske inte världens motornisse, men jag klarar mig förhoppningsvis. Självklart har man lite föräldrar, kompisar och bekanta som kan tänkas hjälpa till.

Det är bara bra att du är lite kritisk till mitt val, men det ändrar ändå inte min uppfattning om vilken min första bil ska vara. Självklart ska det fortfarande vara en hundkoja!
johan_palm skrev:liten tanke på det att du sa schlyter att om det vart svårt att skilja chassiet från karossen....ja du får skära i sönder det...
Bilen är ett ända skal men en fram och en bakvagn som är dit bultade...
Fel av mig, det var ju fram- och bakvagnen jag menade. Tack för alla svar.
grozzny
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Tveksamt om du får ut 40% mer i effekt enbart genom att konvertera till E85. Då skall det till en avancerad konvertering samt för att få sådan ökning krävs nog en turbo--> då turbomotorer trivs väldigt bra med E85.

Ang, gratis parkering så stämmer detta tyvärr inte :( . Det gäller bara nya "miljöbilar", konverterar du själv kan du inte få p-tillstånd. Däremot kan en ändring av detta komma att ske, men då skall konverteringen skett på firma för många 1000kr.

Men en välkonverterad bil brukar ge bättre effekt och en bränsleförbrukningsökning på 25-35% SAMT betydligt miljövänligare avgaser!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

problemet är ju att etanolen kommer från sydamerika så speciellt miljövänligare blir det inte i långa loppet.

Bättre konvertera till el-drift eller komprimerad luft. :lol:

/Hylsan
Skriv svar