Sida 3 av 4
Re: Mk1 -67
Postat: 12 oktober 2009 kl. 18:21
av Dr_Cotton
Kaross färdig för blästring! Eller färdig och färdig... Det går ju att kapa bort hur mycket skit som helst innan jag skickar in den men som det ser ut nu så är hela frampartiet väck (ska ju bli flipp-front). A-panelerna med bakomliggande panel är väck och den del av inre skärmen som skapar ett utrymme nedanför A-stolpen. "Rear valance" är borta, inre och yttre trösklar likaså stora delar av golvet. Ska bara demontera det sista på framvagnen så ska den få följa med till farbror bläster.
Kikade genom den nyinförskaffade Honda CRX:en men hittade inget mer spännande än original servicebok. Sista servicen gjord vid 8000 mil och den har precis slått över 20.000 nu... Den verkar dock gå bra i motor och låda.
Hoppas på att få fint väder så att jag kan köra till blästring innan jag åker till sjöss igen!
Re: Mk1 -67
Postat: 13 oktober 2009 kl. 08:58
av Hylsan
ska du bara ta motorn från CRX:en??
kan hända att jag önskar tjinga lite andra detaljer från den om det blir något över.
Bra att du har kommit så långt med karossen, men det är som du säger ju mer man tittar ju mer man hittar.
/Hylsan
Re: Mk1 -67
Postat: 13 oktober 2009 kl. 12:34
av Dr_Cotton
Hylsan skrev:ska du bara ta motorn från CRX:en??
kan hända att jag önskar tjinga lite andra detaljer från den om det blir något över./Hylsan
CRX:en är ganska risig men hojta till om du behöver något så kan jag kolla skicket på aktuell pryl. Jag ska ta hela drivlinan (motor, koppling, insprutning med elektronik, fördelare, Hedman-grenröret som sitter på, växellåda, motorfästen och drivaxlar) och den delen av "tunneln" som växelspaken går ner i. Som det ser ut nu

Den fina kylaren är nog för stor för kojan.
Nu är även framvagnen övertittad och klar för blästring. Eld är en av mina bästa vänner:
Re: Mk1 -67
Postat: 13 oktober 2009 kl. 12:37
av Hylsan
Jag hojtar
/Hylsan
Re: Mk1 -67
Postat: 13 oktober 2009 kl. 15:20
av Drutten
Dr_Cotton skrev:Hylsan skrev:ska du bara ta motorn från CRX:en??
kan hända att jag önskar tjinga lite andra detaljer från den om det blir något över./Hylsan
CRX:en är ganska risig men hojta till om du behöver något så kan jag kolla skicket på aktuell pryl. Jag ska ta hela drivlinan (motor, koppling, insprutning med elektronik, fördelare, Hedman-grenröret som sitter på, växellåda, motorfästen och drivaxlar) och den delen av "tunneln" som växelspaken går ner i. Som det ser ut nu

Den fina kylaren är nog för stor för kojan.
Nu är även framvagnen övertittad och klar för blästring. Eld är en av mina bästa vänner:
fire good.jpg
Hallå!
Lycka till med blästringen, ska själv blästra nästa vecka
Men... till elden.. exakt vad gör du med lågan i framvagnen?? Nyfiken
MVH/Drutten
Re: Mk1 -67
Postat: 13 oktober 2009 kl. 15:37
av Hylsan
värmer väl något fastrostat...har en fotogenbrännare som är oumbärlig mot fastrostade bultar o muttrar
/Hylsan
Re: Mk1 -67
Postat: 13 oktober 2009 kl. 16:27
av Dr_Cotton
Drutten skrev:
Men... till elden.. exakt vad gör du med lågan i framvagnen?? Nyfiken
MVH/Drutten
Värmde lite på muttrarna till "bump-stop"en. Det resulterade förvisso bara i att gummit lossnade från plattan men det visade sig att skallarna som höll plattan bara var vanliga spårmejselskruvar, som gömte skallarna i gummit... Värme/eld är fantastiskt när det gäller att ta loss fastrostade skruvar o.d. Bytte spindellederna på kompisens Corolla i förra veckan. På ena sidan slet vi förgäves i en timme med de rostiga skruvarna, sen åkte gasbrännaren fram och vips! Alla skruvar lossnade, sen var det en barnlek på andra sidan...
Bäst effekt får man om man koncentrerar värmen till den bit som man vill ska "växa", i de flesta fall muttern, då den sitter på utsidan. Samma princip som när man t.ex. ska pressa på nya kullager på en axel (fast ingen öppen låga då förståss).
Re: Mk1 -67
Postat: 14 oktober 2009 kl. 15:09
av Dr_Cotton
Chassiet och framvagnen är skickade till blästring. Hurra! Alla små delsteg på vägen är sköna att uppnå. Tänkte få gjort alla stora och små transporter nu innan vintern så att jag kan låsa in mig i garaget när kylan slår till och svetsa mig varm på ett eländigt minichassi...
Re: Mk1 -67
Postat: 15 oktober 2009 kl. 14:48
av Dr_Cotton
Re: Mk1 -67
Postat: 18 oktober 2009 kl. 13:52
av Dr_Cotton
Blästrad och grundad.
Mini subframe på en Honda!
Chassi och främre ram blästrade och grundade. Som vanligt med allt jag gör på chassit så dyker det upp bevis på hur usla lagningar som varit utförda tidigare. Men nu kan jag iallafall börja lappa ihop det, hoppas på att det kommer att se åtminstone hyffsat ut i slutändan. Dags att fara till sjöss och jobba, fortsättning följer i mitten på november.
Re: Mk1 -67
Postat: 10 november 2009 kl. 20:49
av Dr_Cotton
Nytt lass med delar beställda. Förhoppningsvis ligger de och väntar på mig när jag kommer hem från havet! Det börjar bli en respektfull hög med delar som det ska bli bil av till slut... Har börjat knåpa ihop något slags gångjärn till min flip-front här ombord. Är tänkt att man ska dra fronten framåt en liten bit och sen tippa upp den med leden i fram/nederkant. I tillägg så ska hela fronten gå att lyfta rätt av (om man är stark nog att slita loss ledningarna till lamporna) om man inte drar den hela vägen fram.
Re: Mk1 -67
Postat: 26 november 2009 kl. 21:38
av Dr_Cotton
Då har man hemma i garaget igen! Vinkelslipen har nått nästan orgasmiska höjder och jag som trodde att det var nästan färdigkapat... Nåväl. Förargolvet, golvet i baksätet på vänster sida, all plåt under a-stolpen, tröskeln på vänstersidan och... Det var nog allt som fick offras till den kapande demonen.
Punktade i nytt golv vid föraren och började snickra ihop en ny dörrkarm. Insåg att jag kapat så friskt att jag inte mindes exakt hur det skulle vara...

Men, det blev nog inte så illa. Mitt nyinförskaffade kombinerade fals/stansningsverktyg från Biltema var en guldklimp! Tur att tryckluften i garaget numera är just luft och inte vatten!
Se på fan, dörren verkar passa! Den slutliga domen kpmmer när jag fått plåtarna som ska hålla dörrgångjärnen på plats och kan testa dörren på riktigt.
Nu tar jag nog helg, nästa vecka nästa match.
Re: Mk1 -67
Postat: 26 november 2009 kl. 21:45
av Dr_Cotton
Tunnel kapad från CRXen, tänkte sätta den i kojan.
Allt detta ska bytas! Och det bara på vänster sida...
Re: Mk1 -67
Postat: 2 december 2009 kl. 21:40
av Dr_Cotton
Har fått lite gjort... Efter två försök med att mäta upp dörren och få till en dörram så tänkte jag om, efter det så tejpade/spände jag sonika upp dörren på den plats som jag antog att den skulle ha och byggde ramen runt dörren, eller under/framför iallafall. Det var mycket enklare och blev nog bra.
Det läskigaste momentet hittils, att kapa upp ett stort hål i sidan på kojan :O Skönt att få bort månlandskapet som mot allt sunt förnuft fastgjort sig på sidan på min koja!
Den nya biten, kapad från en hel sidopanel, blev nog bra. Kände att koncentrationen svek mig med bristen på kolhydrater så jag lämnar svetsandet till imorgon.
Förresten. Någon som vet om mkI-gångjärn till dörrarna är olika uppe och nere? Eller är alla fyra gångjärn lika? Jag får inte de att sitta rakt, så när jag öppnar dörren så "rätar" gångjärnen upp sig och drar plåten i karossen med sig... Använder man nägot speciellt mellanlägg för att rikta upp gångjärnen så att de ligger i samma plan?
Re: Mk1 -67
Postat: 3 december 2009 kl. 08:35
av blacksaabrules
Gångjärnen är olika uppe och nere vill jag minnas.
Dom ska följa karossens rundning, om du har dom lösa kommer du se skillnaden.
/ Erik