Mk1 -67
Mk1 -67
Så långt för denna gången... Dags att åka till sjöss igen snart men mitt projekt har äntligen fått lite vind i seglen. Det är en mk1 67:a som är ganska risig. Inte så mycket rost men en del fula lagningar att ta hand om. Många lister är också borttagna och jag tänker låta de vertikala listerna vara avrakade på Downton-vis. Övriga yttre modifikationer innefattar en flippfront i plåt. Börjar med karossen så får vi se vad det blir för mekanik. Planerat är det dock för coilovers och metro 4-kolvs.
Coilovers ger ju chansen att ta bort en del i bakvagnen. Någon som byggt en egen "beam"? Verkar ju inte alltför svårt.
Coilovers ger ju chansen att ta bort en del i bakvagnen. Någon som byggt en egen "beam"? Verkar ju inte alltför svårt.
- Bilagor
-
- 20090811081.jpg (45.87 KiB) Visad 9737 gånger
Senast redigerad av Dr_Cotton den 8 oktober 2009 kl. 15:00, redigerad totalt 1 gånger.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: Mk1 -67
Har rivit lite i trösklar, som är bytta, och har insett att de behöver bytas. Mycket lapptäckekänsla över det hela. Nåväl, ekonomiplåt är billigt...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: Mk1 -67
Köpte förresten en Honda ZC1-motor (nästan identisk med D16A1) igår.
Helt oanvänd!!! Fick inte fram hur en 20 år gammal japansk bilmotor klarat sig utan att puffat en enda rökpuff fram tills nu. 1600cc twin cam och 125 pållar. Väger inte mycket heller. Måste dock köpa en Honda CRX för att komma åt resten av mekaniken.

Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: Mk1 -67
Kul.
Lycka till
Jag håller också på med en D16Z5 eller ZC som dom kallas i USA.
Jag köpte min i bitar borrad och klar tillsammans med en låda Mugen grejor.
Så enligt mugen katalog från 80-talet skall detta ge 176hk
Denna skall vara klar till sommarn 2010 hoppas jag. jag håller på med ramen nu.
//Henrik
Lycka till
Jag håller också på med en D16Z5 eller ZC som dom kallas i USA.
Jag köpte min i bitar borrad och klar tillsammans med en låda Mugen grejor.
Så enligt mugen katalog från 80-talet skall detta ge 176hk
Denna skall vara klar till sommarn 2010 hoppas jag. jag håller på med ramen nu.
//Henrik
Re: Mk1 -67
Har äntligen kommit hem från sjön till 84 kg engelskt minigodis! Men kolla vilken stilig kepa man fick när beställde SPAX!
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: Mk1 -67
ok, lite off men då jag håller på med 80-tals hondor så måste jag bara säga BLÄÄ på er. Vill också hitta en ZC-motor som inte rullat nått
hade inte varit fel med mugen-grejjer heller, men jag hade chansen faktiskt så jag kan inte gnälla så mycket om den biten.
Lycka till med ditt bygge, hoppas på att få se den nästa år då
/Hylsan

hade inte varit fel med mugen-grejjer heller, men jag hade chansen faktiskt så jag kan inte gnälla så mycket om den biten.
Lycka till med ditt bygge, hoppas på att få se den nästa år då

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Mk1 -67
Schyssta polisonger!Dr_Cotton skrev:

Re: Mk1 -67
Haha, nej, inte Onedin-linjen...
Apropå Honda-motorn så vet jag ju inte om SBP kommer att godkänna den, då det inte finns några papper på den. Alltså, det är inget fuffens med den men den har ju aldrig suttit i en bil och har som så en lite vag identitet. Ska ta kontakt med Honda och se om de kan ge mig något slags intyg.
Hylsan: Jobbar du med 80-talsHondor? Du råkar inte ha en CRX mkI till salu i södra Sverige?
Apropå Honda-motorn så vet jag ju inte om SBP kommer att godkänna den, då det inte finns några papper på den. Alltså, det är inget fuffens med den men den har ju aldrig suttit i en bil och har som så en lite vag identitet. Ska ta kontakt med Honda och se om de kan ge mig något slags intyg.
Hylsan: Jobbar du med 80-talsHondor? Du råkar inte ha en CRX mkI till salu i södra Sverige?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: Mk1 -67
Tyvärr så är det väldigt ont om 1gen CRXer i södra sverige. Har funnits 2-3st till salu under de senaste året.
Du kan ju kolla här om det finns något;
http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=search&ggl=s13&searchmode=1&vc1=144&vc%5B0%5D=144102100&vcx1=2715&vcx2=1841
Hylsan
Du kan ju kolla här om det finns något;
http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=search&ggl=s13&searchmode=1&vc1=144&vc%5B0%5D=144102100&vcx1=2715&vcx2=1841
Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Mk1 -67
Har lokaliserat en lämplig CRX som organdonator, får väl se om där blir plats till den nästan vecka...
MEN, nu till dagens fråga, varför har jag en längsgående "vinge" på min droppränna? Har inte sett det på en koja innan, vare sig i verklighet eller på bild. Om det är ditsatt i efterhand så är det väldigt snyggt gjort. Slutar lite abrupt i bägge ändarna...
MEN, nu till dagens fråga, varför har jag en längsgående "vinge" på min droppränna? Har inte sett det på en koja innan, vare sig i verklighet eller på bild. Om det är ditsatt i efterhand så är det väldigt snyggt gjort. Slutar lite abrupt i bägge ändarna...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
- blacksaabrules
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
- Ort: Öland
Re: Mk1 -67
"Vingen" är original! Sitter likadant på frugans cooper -69.
/ Erik
/ Erik
Re: Mk1 -67
Slutar den tvärt av i ändarna på hennes också?blacksaabrules skrev:"Vingen" är original! Sitter likadant på frugans cooper -69.
/ Erik
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
- blacksaabrules
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
- Ort: Öland
Re: Mk1 -67
Joops! Engelsk design, nästan precis lika genomtänkt som italiensk, finns inga linjer utan en tanke....
/ Erik

/ Erik
Re: Mk1 -67
Du har inga "bättre" bilder på vingen?!
Får lite vibbar på att även jag har så på min koja, och tyckte också det var skumt eftersom jag inte hade så på mina tidigare kojor
Får lite vibbar på att även jag har så på min koja, och tyckte också det var skumt eftersom jag inte hade så på mina tidigare kojor

Re: Mk1 -67
Det finns 4 annonser om CRX på Blocket just nu. (reservdelar).
Optus
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965