Cooper Killen skrev:Eller så gör man som jag ger upp det där med framhjulsdrift och bygger mittmotor och bakhjulsdrift istället!!!!
Hva slags motor skal du bruke?
Jag kommer köra med en Saab 9-3 motor med lite annan turbo samt modifierat sprut vilket bör ge mellan 250-300hk. Men min bil är radikalt ombyggd för detta så det bör bli lite annat än att stoppa i en hondamotor i en org-bil. Visst finns det charm i en trimmad kojamotor men ska man upp i effekter över 100hk så börjar det bli dyrt och ingen bra livslängd. samt att skillnaden i precition mellan tex en suzuki och en bmc A maskin är grymt stor både i vrid och hållbarhet. När det handlar om motoreffekt så va 100hk enormt mycket på 60-80 talet att plocka ur en 1,3L motor medans idag så plockar man nästan 200hk med mycket bättre driftsäkerhet och vridmoment mm. Så jag tycker att gäller det en org bil så är ett motorbyte tveksamt, men om det handlar om race eller så är det helt ok.
Jo min super koja blir inte så mycket org koja längre, från början tänkte jag bygga på en kadett 2,0L 16v motor och framhjulsdrift men eftersom min nuvarande koja med trimmad kojamotor har greppsvårigheter så tror jag att en framhjulsdriven koja med säg 200hk blir rätt svår med greppet trots diffspärr. Dessutom så är bakhjulsdrivna bilar roligare om jag får tycka till.
Jag har byggt en ny fiaklassad racingbur som dessutom är delvis bärande i konstruktionen. Bakvagnen är helt ombyggd och baksäte, en bit av golvet samt bagagegolvet är borttaget för att rymma det nya drivpaketet. Framvagnen är just nu under byggnation, karossen är maxlättad och alla sömmar är helsvetsade, front och baklucka är i glasfiber. Framtill hamnar tank, batteri och kylare. Bromsarna består av sierra v6 skivor och ok bak, fram blir det volvo 240 turbo bromsar på modifierade spindlar. Bilen kommer rulla på 13" 205/60 R-däck men kan även åka på 15" lågprofil om jag vill det. Motorn är en Saab 2,0T som med annat aggregat modifierat sprut mm bör lämna mellan 250-300hk med god driftsäkerhet. Bilen kommer att SFRO besiktigas som hembyggt fordon och sedan köras på bana och dragstripp.
Bilder samt hela bygget går att följa på rejsa.nu se länken nedan!