huh, efter en svettig helg i garaget (ok, det var varmt därav svettigt...och jag var bara där 5h totalt) så har jag kommit liiiite närmre en ombesiktning. Fick ju en 2:a p.g.a. bromsarna där bak som inte fungerade. Köpte ny All-included-sats i England och satte mig till verket. Förberede lite med 5-56 på muttrarna så när jag hade plockat bort de gamla beläggen etc så lossnade muttrarna utan problem. När jag kollat läget med dessa så vände jag min uppmärksamhet mot fett-koppen (hub-cap). Det var ett sorgligare kapitel då förra ägaren, eller jag när jag renoverade för 10år sedan, hade målat allt svart så innan jag hittade var fogen var så hade jag fått slipa bort all färg. Naturligtvis var ju koppen också fast-rostad men efter en halv burk 5-56 och en massa bändande så fick jag loss skiten. Resten gick hyfsat smidigt att plocka bort, men när jag skulle sätta på den nya skölden så passade inte skiten. Som tur var hade jag hittat min dremel-kopia så jag gick lös med den och sedan var det inga problem där. Lite kopparpasta på bultarna och det var dax att montera ihop allt. Två bultar gick hur bra som helst, men när jag skulle spänna de en sista gång så sket det sig med en bult. Den "knackade" till och vips var det inga gängor på muttern.
Gick över till andra hjulet och lossade beläggen etc men den jekla fettkoppen satt som berget. Fick ge upp då magen kurrade mer än viljan att få loss skiten. Bankade lite med en gummiklubba och dränkte den med 5:56 så får jag se nästa gång jag kommer dit om den är mer villig.
Fråga;
Sitter det fettkoppar på framhjulen också?
Har inget där så jag blev lite osäker...
/Hylsan