Sida 6 av 7
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Postat: 2 augusti 2009 kl. 18:38
av John Doe
Hehe förstår det ;D
Såg väldigt stabilt ut för framsystemet ditt måste jag säga

Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Postat: 2 augusti 2009 kl. 21:01
av Hylsan
tycker du är petig...men jekla va det vickade när man körde
kör utan bilstereo, därav förstärkarna. pluggar i min handdator med pocket-tunes o vips har jag en fullfjädrad bilstereo som inte syns
/Hylsan
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Postat: 2 augusti 2009 kl. 21:04
av John Doe
Nice =)
Får se hur jag löser mitt ljudsystem senare... Inte så aktuellt i dagsläget om jag säger så ^^
Men vill gärna ha något terapiarbete under vintern!
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Postat: 24 augusti 2009 kl. 09:39
av Hylsan
huh, efter en svettig helg i garaget (ok, det var varmt därav svettigt...och jag var bara där 5h totalt) så har jag kommit liiiite närmre en ombesiktning. Fick ju en 2:a p.g.a. bromsarna där bak som inte fungerade. Köpte ny All-included-sats i England och satte mig till verket. Förberede lite med 5-56 på muttrarna så när jag hade plockat bort de gamla beläggen etc så lossnade muttrarna utan problem. När jag kollat läget med dessa så vände jag min uppmärksamhet mot fett-koppen (hub-cap). Det var ett sorgligare kapitel då förra ägaren, eller jag när jag renoverade för 10år sedan, hade målat allt svart så innan jag hittade var fogen var så hade jag fått slipa bort all färg. Naturligtvis var ju koppen också fast-rostad men efter en halv burk 5-56 och en massa bändande så fick jag loss skiten. Resten gick hyfsat smidigt att plocka bort, men när jag skulle sätta på den nya skölden så passade inte skiten. Som tur var hade jag hittat min dremel-kopia så jag gick lös med den och sedan var det inga problem där. Lite kopparpasta på bultarna och det var dax att montera ihop allt. Två bultar gick hur bra som helst, men när jag skulle spänna de en sista gång så sket det sig med en bult. Den "knackade" till och vips var det inga gängor på muttern.
Gick över till andra hjulet och lossade beläggen etc men den jekla fettkoppen satt som berget. Fick ge upp då magen kurrade mer än viljan att få loss skiten. Bankade lite med en gummiklubba och dränkte den med 5:56 så får jag se nästa gång jag kommer dit om den är mer villig.
Fråga;
Sitter det fettkoppar på framhjulen också?
Har inget där så jag blev lite osäker...
/Hylsan
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Postat: 24 augusti 2009 kl. 10:01
av G13B
nä det är andra lager där

båda sidor är även gängade åt samma håll av någon underlig anledning (inte som bak vänster/höger)
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Postat: 24 augusti 2009 kl. 10:25
av Hylsan
Så det sitter inte något skydd där alls?
Kan inte hitta något på minispares heller förrutom där bak (som dessutom var slut naturligtvis).
Nån som vet dimensionen på den mutter som håller fast bromsskölden?
/Hylsan
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Postat: 25 augusti 2009 kl. 12:54
av Hylsan
var o knackade o slet med min skruvmejsel på fettkåpan igår men den vägrar att lossna.
Tips någon?
/Hylsan
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Postat: 25 augusti 2009 kl. 14:11
av Ola
stor polygrip , funkar alltid
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Postat: 25 augusti 2009 kl. 15:50
av Hylsan
gnagde med rörtången men den klämmer ju sönder den....ska prova med poly...den kanske är mildare.
/Hylsan
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Postat: 25 augusti 2009 kl. 15:54
av Ola
vicka på den.
snurra inte.
blir den bucklig så e det ju bara å rikta den när den e lös .
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Postat: 26 augusti 2009 kl. 21:49
av crowan
Kan man inte bara slå in en mejsel i skarven och vrida runt? Det gjorde jag på mina, funkade utmärkt. De är ju bara knackade på plats sen, det är inte gängade dit.
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Postat: 27 augusti 2009 kl. 07:58
av Hylsan
njae...förvisso är den bara knackad men om den inte är borttagen sen fabriken på 70-talet så sitter den fast
Försökt med mejsel men får inte tillräckligt med grepp. (plus att jag tog sönder en mejsel....)
Ska försöka vicka lite till på den med min rörtång så får vi se...
ska fira min gud-son i helgen så det blir inget mekande nu men nästa vecka ska jag göra ett tappert försök.
Måste besikta den i september om jag ska slippa betala extra.
Hur är det förresten om jag ställer av den under vintern....måste jag besikta den igen på våren?
Så är det väl normalt man gör eller? ...har en tendens att inte besikta mina bilar så jag är lite rostig på området
/Hylsan
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Postat: 27 augusti 2009 kl. 08:06
av makervall
En kolega hade köppt någon frys-rostlösare på biltema. Den var både rostlösande och frös ner saker till -40 tror jag. Den hade funkat kanon på muttrar där 5-56 inte hjälpte.
Kanske kan vara värt att testa?
Hittade den
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=116288
/Magnus
Edit. tog och gjorde den öppningsbar i nytt fönster så man är kvar på forumet
//Kirill
Re: Äntligen Garage! projekt 2008-2009
Postat: 14 september 2009 kl. 07:55
av Hylsan
Ok, efter mycket bankade och 5-56 fick jag faktiskt bort fettkoppen (om än något bucklig).
Därefter gick allt smidigt med bytet av bromsköld etc etc.
MEN när jag skulle lufta skiten så hände ingenting nästan. Frugan satt i bilen och tränade vaderna medans jag lossade nippeln. Gick knappt att få upp något tryck, bara ett liiiitet tryck och det verkade inte vara någon luft i systemet. Gick inte heller att ställa in bromsarna...oavsett vad jag justerade så tog inte bromsarna.
Tidigare har jag inte haft mycket till bromsar där bak, men jag har kunnat lufta dem iaf.
Där fram går det bra att lufta och de bromsarna tar hyfsat.
Kan det vara bromsfördelaren (den som sitter vid kopplingsens slavcylinder och fördelar bromsen fram/bak)??
Tacksam för all hjälp!
/Hylsan
Re: Äntligen Garage! projekt 2008-2009
Postat: 15 september 2009 kl. 06:35
av MinMorris
När frugan har pumpat upp ett litet tryck och du öppnar ventilen, sjunker pedalen ner något då? Detta hände inte på min. Fick upp ett tryck inne i bilen men ute vid hjulen kom bara lite fesigt med vätska. Enligt Optus så måste man pumpa lugnt och försiktigt annars "låser bromsfördelaren sig och släpper inte genom mer bromsvätska", så fattade ajg det som iaf, har jag rätt?
Att du inte kan justera bromsarna vet jag inget om. har du glömt distansskenorna mot justerskruven?
