Clubman "That 70s Show"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Runken

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Runken »

Helt underbar tråd att följa :D
Måste ta tag i min kojja också, man blir ju lagom inspirerad av ditt bygge. Keep up the good work :rivstart:
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
Användarens profilbild
Hollywood Vampire

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tackar tackar! Ja, kan jag så kan definitivt du ru..fräsa vidare i ditt projekt! :D

Nu hittade jag en "ghost" som engelsmännen kallar det! Oljans väg från sump via pump ut till vitala smörjpunkter i A-motorn!
Var ett helskotta att konvertera bilden på min dator från tiff till JPG vidare till "invalid image" på forumbilder?? Så ni får stå ut med den något skabbiga bilden som jag skakade fram tillsvidare!
(gröna pilar indikerar pluggar jag tog bort, röda dom som vart min fråga)
Tack Malmberg för tfn-assistans i fredags kväll, du hade rätt! ;)

Bild
Användarens profilbild
Jonas Garage
Kontakt:

Inlägg av Jonas Garage »

Här kan man läsa lite om A-seriens smörjsystem, artikeln avser en Spritemotor,
men det mesta är likadant som en tvärställd.
http://www.nonlintec.com/sprite/lubrication/

/// Jonas
Användarens profilbild
Hollywood Vampire

Förra gången jag gjorde rent oljegalleriet + övriga oljekanaler på ett A-motorblock stack jag till min dyre faders jobb. Där har dom tvätthall och en "riktig" högtryckstvätt, dvs en som du kan justera gradantalet på och som har riktigt jävla tryck! Då hällde jag gamla dryga YES i kanalerna och sprayade loss!

Med detta block vill jag göra det grundligt så jag googlade på motorborstar, men hamnade på en obskyr norsk motorrenoveringssida! (förmodligen jag som är kass på sökord när jag googlar) ;) Efter ett tag hittade jag en antagonist-länk (Opel forum) där många nämnde vapenborstar som ett bra alternativ.. Sagt och gjort!

Bild

Klev in på en jaktaffär med min dotter i vagn idag och sonderade terrängen. Men.... Jag som typ endast skjutit kaliber 4,5 El Fucking Gamo! Och klantig som jag var mätte jag aldrig kanalerna innan. Hur mäter man kaliber? Bland eluppvärmda sockor och flottiga oljerockar kom en brallis knallandes med butiksbricka. Hon kändes malplacerad på den här jaktaffären, och skulle ha platsat bättre på H&M. Men jag bad om hjälp kring kaliber VS mm.. Brallisen slog ut med armarna och sa;
-Inte jag heller, vi frågar Thomas... Tompa kom knallandes och såg gravt förbryllad ut han också, när brallisen rabblade min fråga. Så jag körde lite ögonmått, rafsade åt mig ett gäng vapenborstar, betalade till brallisen och lämnade leende butiken. :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Djupt besviken - ingen bild på brallisen?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Användarens profilbild
HerrSlentrian

Inlägg av HerrSlentrian »

Ska för övrigt finnas vapenborstar på biltema har jag fått tips om.

Skickat från min HTC EVO 3D X515m med Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
mojoman

Inlägg av mojoman »

Ett litet tips vid rengörning av motorn om den är extremt skitig, Stoppa ner blocket i nån balja fyll på med konc avfettning och låt nån liten pump pumpa avfettning på blocket. Gjorde så med S2:ans motor.

En slang ner i baljan sen till pumpen från pumpen en en slang jag la på blocket som jag korka igen. På den slangen från pumpen gjorde jag ett gäng hål åt sidorna så att blocket blöttes ner hela tiden av avfettning. Använde en pump från mitt gamla akvarium, den gillade inte avfettningen men blocket vart rent från gammal skit och olja iaf efter en natt.

Kanske kan göra nått likande och köra in slangen i oljeröret/rören

Gamla kol rester i typ avgas kanalerna i toppen kan man få bort med ugnsrengörning, vet inte hur det reagerar med ventilsäterna på dessa blybensinsmotorer.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire

Re: Clubman

minijanne skrev:Djupt besviken - ingen bild på brallisen?

Nope! Men du kan besöka affären: Walter Borg Jakt & Fritid Kungsgatan 57 STHLM! ;)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Blir en sväng i morgon, detta måste utredas!

Användarens profilbild
Hollywood Vampire

Börjat jobba på nytt schema, så denna vecka idkar jag hederlig sjutillfyra knegare! Igår var det allmän rensning & städning i garaget. Men idag vart det lite mer dekaltrimning. Petig och något miljöskadad från min tid som grafiker så ville jag ha just dom där siffrorna, eller snarare typsnittet på siffrorna. Plöjde gamla bilder på nätet förra veckan från svensk SSK-racing under 1970-talet. Utöver polisonger & utsvängda jeans och en och annan sjysst teamjacka i ill-grönt och/eller gul, hittade jag några riktmärken på siffror! Plöjde Ebay på siffror/dekaler ca 20 min och fick en träff. Buy Now.knappen smattrade och siffrorna trilla ner i lådan igår. :) Åkte förbi en gammal kollega i branschen igår och fick en spillbit med gräddvit folie! (Tolla; hälsa din bättre hälft och tacka för det) ;)

Bild
Bild

Siffror och symbolik då? Förvisso är jag snart 46, men det är lite mer än tre år dit. Och 73 (årsmodellen på bilen) vill jag inte ha då många brukar smiska dit siffra efter årtal på sin entusiastbil. Fyra får symbolisera våran dotters födelsedatum förra året. Den 6:e Augusti 2010 träffades jag och min tjej på The Cult’s konsert på Gröna Lund i STHLM.... Så vi får ju av förklarliga skäl ha sex! (höhöhö) :wink:

Bild
Hade min bil varit grön, och jag lagt detta på taket, hade vi genast fört tankarna till den 17 mars & S:t Patrick’s Day :mrgreen: ... Tänker anamma den gamla hederliga klöverplåten och låta "fälla in" plåten i befintlig grill. Hade en flipfront (Mini) som suttit på en racekoja för många år sedan, där de hade mattsvart klöverplåt som grill. Så om någon har en hopplös, klantigt hottad, kört en vinkelkap i! Ja helt enkelt om ni har en Clubmangrill bortom all räddning så kan ni tjoa till! Imorgon ska jag tvätta motorblock! :D
Användarens profilbild
Hollywood Vampire

Jag har varit mycket pappa och lite projekt-drivare senaste veckorna! Men blocket tvättades flitigt, sånär vattenkanalen på baksidan av blocket som krävdes en tunn skruvmejsel för att få loss skiten där inne! Jag kommer ta en av vapenborstarna och rensa rent det sista när det nu har torkat, och blåsa det sista med tryckluft. Övriga kanaler, t.ex oljekanaler vart tokrensade efter min framfart. Detta utan vapenborstar! ;) Lyste med en ficklampa in från alla möjliga håll, vilket såg rent och fint ut från oljegucka och annat elände! :)

Bild
Till trots bra bromsar i dagsläget så är intentionen att kunna "ställa bilen på bana" i framtiden. Så jag gled in igår kväll på de främsta Mini-försäljarna i England, jämförde priser och slog till! 7,5" S disc-kit! Jaja! Jag har aldrig missunnat den enformiga smaken; Blodpudding (närmaste månaden) har fött mer än det haft ihjäl! ;)
Användarens profilbild
minitokig
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

oj oj, nu går det undan och då gälletr det att kunna bromsa! ;-)
Alltid bra med fräscha bromsar som klarar av sitt jobb.
mojoman

Inlägg av mojoman »

Att du inte tog ventilerade skivkittet istället om du ändå kommer att köra på bana med bilen. Man kan iof slitsa bromskivorna och få en markant skillnad mot skivor utan slitsar
Användarens profilbild
Hollywood Vampire

mojoman skrev:Att du inte tog ventilerade skivkittet istället om du ändå kommer att köra på bana med bilen. Man kan iof slitsa bromskivorna och få en markant skillnad mot skivor utan slitsar
Med all respekt, och med risken att få en massa luttrade race-folk här på forumet över mig. Slitsade och/eller ventilerade skivor känns lite överkurs för mig! Kommer funka ypperligt med dessa S skivor. Jag har ju "bara" haft org.trummor, Minifins, och 7" Cooper skivor igenom åren på mina kojor.
mojoman

Inlägg av mojoman »

Iof så vet jag inte hur dessa kojor beter sig på vägen med trumbromsar i dagsläget, så kanske borde väntat tills jag provat en koja på vägen med min kommentar :oops:

Men har testat lite olika bromsar på bilarna man har haft förut och skillnaden på ventilerade släta och ventilerade med slitsar är som dag o natt när man kommer i höga hastigheter och göra snabba inbromsningar. Men då va det bilar som vägde allt ifrån 1200kg till 1600kg.

Man kan se det som nått possitivt, räcker inte bromsarna på banan sen får du skruva lite koja igen :D
Skriv svar