Japps nu har man suttit och funderat o klurat en hel del på hur man ska lösa komp problematiken med motorn och cooper toppen. Plockar jag ihop motorn som den är i dagsläget med detaljerna som jag har kommer kompet att landa på ca7.9, vilket är ruskigt lågt. Så vad kan man göra för att få upp den lite. Decka blocket, plana toppen och köra med flat top kolvar.
Enbart blocket
Så lite matematik och uträkningar så försvinner det 3,4cc för varje millimeter man skulle skala av blocket. Men att ta mer än 0.5mm vågar man inte för då har man risken att kolven slår i taket, för en standarn cylinderpackning ligger på 0,65mm . Tar jag bara 0,5mm av blocket får jag en komp som landar på ca 8,0:1. Ingen större förändring där efter som man tar bort en del av stora volymen som skall komprimeras
Enbart toppen
Sen har man toppen men där är det en annan femma pga förbränningsrummets utformning som inte fyller ut hela cylinderytan, hur mycket vågar man skala av här ? tar man 0.5mm av denna med så kommer man inte landa på 1,7cc kanske får ner 1,2cc (en gissning bara) med tur men det får man mäta sen. Då skulle kompet landa på 8,1:1
Enbart kolvarna
Nästa steg skulle bli flat top kolvarna men detta blir aktuellt om man borrar upp den ett steg till så att det blir 060 kolvar, då skulle kompet landa runt 9,6:1 med tanke på att totala volymen blir större samt att förbrännings kammaren blir mindre
Skulle man kombinera alla dessa delar så skulle kompet ligga på 10,6:1, vilket skulle vara helt ok. MEN skulle man välja att köra på kolvarna med "dish" så skulle kompet landa på 8,7:1 vilket skulle fungera att ha en lättrycks turbo till
Får nog ta en funderare på hur man skall göra, sätter man dit en turbo kommer det att bli en dyr historia för då är det inte bara själva motorbygget som kostar utan sakerna runt om, som tex bromsarna måste uppgraderas och eventuellt svår att få godkänd för gatbruk. Hur mycket man kan ladda när kompet ligger 8.7 låter jag bli osagt för det är lite annorlunda med förgasar motor utan diverse sensorer.
Men det är lockande för vid 1 bar så har man fördubblat de vilda åsnorna under huven
Sifrorna jag har fått fram genom googlande läst trimmar bibeln och åter googel och hjälp här på forumet
Toppen 28,3cc
cylinder packningen 2,2cc
cylinder 1030/4 (1050/4 för flat top kolvarna 060)
piston dish 6cc
kolv till cylinder kant 0,8cc (instruktioner och tabeller finns i trimmarens bibel) Detta värde blir negativt då blocket deckas
Har jag fel får ni mer än gärna rätta mig.....imon blir det mer
