1380cc förgas/ tändning
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
- Ort: Ullånger
1380cc förgas/ tändning
hej ja har nyss reoverat min 1380 å funderar på vad jag borde ha för tändning och förgasare.
ja har funderat på nån slags weber men jag vetint om de är bästa valet eller om jag borde välja något annat har nämligen en nikki liggandes men jana sa att de va som å "kissa i ett vattenfall"
sen har ja hört nått om en brytar löst elfördelare som visst va vara lättat jobba med.
typs tack
// Tommyhedstrom
ja har funderat på nån slags weber men jag vetint om de är bästa valet eller om jag borde välja något annat har nämligen en nikki liggandes men jana sa att de va som å "kissa i ett vattenfall"
sen har ja hört nått om en brytar löst elfördelare som visst va vara lättat jobba med.
typs tack
// Tommyhedstrom
Re: 1380cc förgas/ tändning
Kruxet med Weber är ju att de tar stor plats, och vill du inte kapa i torpedväggen, så är du hänvisad till det dåliga "svan-nacke-insuget", något som inte rekommenderas effektmässigt.
Jag hade en HS6 på min 1380, och den funkade utan krångel, och fordrade inte någon åverkan på bilen. Fördelen med SU är att de ger bättre vrid än Weber, jag tycker det är mer användbart med högre vrid än 3-4 hästar extra på toppvarv.
Nikki har jag ingen erfarenhet av. det får någon annan svara på.
Jag körde med standardfördelare på min, och det funkade bra. En elektronisk är troligen bättre, har inte provat dem.
Jag hade en HS6 på min 1380, och den funkade utan krångel, och fordrade inte någon åverkan på bilen. Fördelen med SU är att de ger bättre vrid än Weber, jag tycker det är mer användbart med högre vrid än 3-4 hästar extra på toppvarv.
Nikki har jag ingen erfarenhet av. det får någon annan svara på.
Jag körde med standardfördelare på min, och det funkade bra. En elektronisk är troligen bättre, har inte provat dem.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
- Ort: Ullånger
Re: 1380cc förgas/ tändning
tackar då ska ja kika efter nån HS6a då kanske 

-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
- Ort: Åseda
Re: 1380cc förgas/ tändning
Ska själv köra med dubbla hs4:or till min 1380. Blir väl bra mycket dyrare i inköp än en hs6, och lite svårare att komma över ett par. Men det är ju ett alternativ.
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
- Ort: Ullånger
Re: 1380cc förgas/ tändning
vad haru din 1380 i då? vad är fördelarna med dubbla hs4:or mot en singel hs6a?
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
- Ort: Åseda
Re: 1380cc förgas/ tändning
Fördelen är väl att det ger mer soppa och ser snyggt ut
. Nackdelen är väl att det blir svårare att ställa in och som sagt dyrare.

Re: 1380cc förgas/ tändning
Om man kan välja, tar en HIF6 eller dubbla HIF4, de är de bästa SU förgasare som finns.
Modern cars are nothing but visual pollution !
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
- Ort: Ullånger
Re: 1380cc förgas/ tändning
vad är att rekomendera då singel eller dubbel? kan ju tänka mej att de bror på ändamål men vad är skillnaden då?RAINIER skrev:Om man kan välja, tar en HIF6 eller dubbla HIF4, de är de bästa SU förgasare som finns.
Re: 1380cc förgas/ tändning
Fördel enkel förgasare: biligare, enklare att justera
Fördel dubbla förgasare: ser coolare ut, bättre luftflöde i grenrör som är ganska rakt, jämfört med ett grenrör till en enkel förgasare.
Till en std till lätt trimmat 1275 skulle jag nog välja en enkel HIF6, men till en ordentligt trimmat 1380 skulle jag vilja ta ut så många hästar som möjligt genom att montera dubbla HIF4.
Fördel dubbla förgasare: ser coolare ut, bättre luftflöde i grenrör som är ganska rakt, jämfört med ett grenrör till en enkel förgasare.
Till en std till lätt trimmat 1275 skulle jag nog välja en enkel HIF6, men till en ordentligt trimmat 1380 skulle jag vilja ta ut så många hästar som möjligt genom att montera dubbla HIF4.
Modern cars are nothing but visual pollution !
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
- Ort: Ullånger
Re: 1380cc förgas/ tändning
okey man kanske måst satsa på dubbla dåRAINIER skrev:Fördel enkel förgasare: biligare, enklare att justera
Fördel dubbla förgasare: ser coolare ut, bättre luftflöde i grenrör som är ganska rakt, jämfört med ett grenrör till en enkel förgasare.
Till en std till lätt trimmat 1275 skulle jag nog välja en enkel HIF6, men till en ordentligt trimmat 1380 skulle jag vilja ta ut så många hästar som möjligt genom att montera dubbla HIF4.
