Har börjat bli svårare och svårare att få i backväxeln. Känslan i spaken är oprecis och rätt fladdrig (fladdrigare än vanligt med den lååånga växelspaken) och det känns som att ändläget för spaken "inte räcker" för att få i växeln. Det är en liknande känsla på 2an så jag funderar på om det är något med länkagen. När jag väl får i backen så hoppar den inte ur.
Jag kan ingenting om hur spak / växellåda interagerar utan har bara erfarenhet av motorcykellådor som ser helt annorlunda ut.
Vart kan jag börja felsöka? Känns det som felet kan ligga i "spaken"?
Svårt att få i backväxeln
Re: Svårt att få i backväxeln
Börja med att kolla gummibussningarna till upphängningen av själva spaken. Alltså rakt under spaken. Slitna eller trasiga bussningar där ger precis det resultat som du nämner. Enkelt o billigt att byta. 

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: Svårt att få i backväxeln
Hej!
Undrar hur det gick här? Har själv svårare och svårare att få i backväxeln, och den hoppar ofta ur, når man börjar backa, så behöver nog också byta dessa bussningar? Någon som vet, om dom finns på Minisport?
Hoppas det är ok, att jag lånar tråden
Undrar hur det gick här? Har själv svårare och svårare att få i backväxeln, och den hoppar ofta ur, når man börjar backa, så behöver nog också byta dessa bussningar? Någon som vet, om dom finns på Minisport?
Hoppas det är ok, att jag lånar tråden

Austin Mini 1000 '73 MKIII Special
Re: Svårt att få i backväxeln
Den längst ner i högra hörnet på bilden.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: Svårt att få i backväxeln
Kanon! Kanske en dum fråga, men då jag inte har bilen hemma just nu, kan jag inte kolla hur många som behövs? Vet du hur många där sitter?
Austin Mini 1000 '73 MKIII Special
Re: Svårt att få i backväxeln
Kan nog variera beroende på vad tidigare ägare gjort. På min sitter det 2 st.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k