bromsar vid bilprovningen.
bromsar vid bilprovningen.
nu är bromsarna fixade och det enda som återstår är att få en diagnos av bilprovningen.. det här är första bilen jag äger som har trumbromsar runt om. och jag tycker dom tar riktigt dåligt om man jämför med min volvo v40. är de någon som tycker lika? eller måste jag fixa bromsarna ännu mer innan bilprovningen?
det är en sak till som oroar mig. jag har bytt ut den gamla reducerings ventilen med nån slags fjäderhistoria i mot en ny reduceringsventil som bara är en vanlig T-koppling.. betyder det att bromsarna kommer ta 50%fram och 50% bak nu?
// Tommy
det är en sak till som oroar mig. jag har bytt ut den gamla reducerings ventilen med nån slags fjäderhistoria i mot en ny reduceringsventil som bara är en vanlig T-koppling.. betyder det att bromsarna kommer ta 50%fram och 50% bak nu?
// Tommy
condoms prevent minivans
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: bromsar vid bilprovningen.
Att trumbromsarna på en Hundkoja tar sämre än en V40 tror jag de flesta här på forumet skriver under.
Sedan det här med 50/50, 60/40, 70/30% bromsverkan fram/bak! Känns som det råder olika uppfattningar kring detta om du söker på bromsar/reduceringsventil/t-rör här på forumet! Har du 1 eller 2-kretssystem? Vi kan börja där, sedan hoppas jag att idel medlemmar fyller på med svar i din tråd, så du kan åka och besiktiga bilen!
Sedan det här med 50/50, 60/40, 70/30% bromsverkan fram/bak! Känns som det råder olika uppfattningar kring detta om du söker på bromsar/reduceringsventil/t-rör här på forumet! Har du 1 eller 2-kretssystem? Vi kan börja där, sedan hoppas jag att idel medlemmar fyller på med svar i din tråd, så du kan åka och besiktiga bilen!

Re: bromsar vid bilprovningen.
Det är helt klart befogat att oroa sig övertusselago skrev:det är en sak till som oroar mig. jag har bytt ut den gamla reducerings ventilen med nån slags fjäderhistoria i mot en ny reduceringsventil som bara är en vanlig T-koppling.. betyder det att bromsarna kommer ta 50%fram och 50% bak nu?

Om du har 1 kretssystem så är det garanterat 50/50 utan reducering och det är lindrigt sagt inte optimalt, om du har 2 krets så vet jag inte med säkerhet hur huvudcylindern ser ut men oftast har den ena kretsen en annan diameter och med detta så får du olika bromskraft till de båda axlarna.
MEN om bilen hade reduceringsventil original så finns det en anledning, vad var det för fel på den gamla reduceringsventilen läckte den eller satt den fast?
Beträffande bromseffekt relaterat till en modern bil så kan du bortse från detta, kolla bara om den går rakt fram när du bromsar och släpper ratten gör den det och du har kännbar bromseffekt bak så bör den gå igenom besiktningen.
Ps: om du monterar skivbromsar utan bromsservo så får du sämre bromseffekt jämfört med trumbromsar med samma pedalkraft så trumbromsar är inte så dåligt vid "normala" driftförhållande som de oftast uppfattas.
Men detta förutsätter att de är rätt justerade vilket betyder att man regelbundet måste kolla och tajta till justeringarna lite.
//Thomas
Re: bromsar vid bilprovningen.
tack för svaren 
det är 1 kretssystem på kojan. jag bytte ut den gamla reduceringsventilen för jag kunde inte få ur all luft ur bromsledningarna. så jag tog bort den gamla reduceringsventilen och skruvade isär den och den var helt tom! någon måste ha slarvat rejält som skruva på den sist. annars sitter det nya bromsslangar runt om nya hjulcylindrar och backar runt om samt en nyrenoverad huvudbromscylinder.

det är 1 kretssystem på kojan. jag bytte ut den gamla reduceringsventilen för jag kunde inte få ur all luft ur bromsledningarna. så jag tog bort den gamla reduceringsventilen och skruvade isär den och den var helt tom! någon måste ha slarvat rejält som skruva på den sist. annars sitter det nya bromsslangar runt om nya hjulcylindrar och backar runt om samt en nyrenoverad huvudbromscylinder.
condoms prevent minivans
Re: bromsar vid bilprovningen.
Ingen kolv ingenting?tusselago skrev:så jag tog bort den gamla reduceringsventilen och skruvade isär den och den var helt tom!
Jo då är den rensad och fungerar endast som ett stort T-rör

Men du bör försöka få tag på en så du inte får bakhjulslåsning när du minst anar det.
Ibland så kan det vara trixigt att få ut luften genom reduceringen men då luftar man först röret fram till reduceringen sen så funkar det för då är det inte bara luft som skall röra kolven utan då vätskan är framme och trycker på kolven.
//Thomas
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: bromsar vid bilprovningen.
Det här blev lite intressant! Det här med att lufta 1-krets system med reduceringsventil alltså!
Hoppas det inte blir OT!
Jag hade ett aber med detta för många år sedan vid en luftning, tills jag likt Champagne & Västerbottenost, råkade "begå ett misstag" när jag luftade. Och det vart så rätt istället! (jag tackar min polare som var helt slut i foten/benet vid luftningstillfället och råkade lätta lite på pedalen)
Försökte sätta ord på det i en annan tråd (luftning-problem-bromsar-bak) där jag kände igen mig i symptomen.
Med reduceringsventil på 1-krets:
-Medhjälpare pumpar upp tryck, när denne har tryck uppe, släpp på nippeln vid bakre hjulcyl.
-Tjoa till medhjälpare att försiktigt lätta på foten/pedalen (som dittills alltjämt är i tryck)
-Då ska ett metalliskt klick ljuda ifrån red.ventilen, medhjälparen märker att pedalen sjunker, vilket resulterar i att vätska med förhoppningsvis luft ska strömma ur nippeln.
-Låsa nippel och göra om proceduren!
Jag renoverade bromsarna vid flera tillfällen på den kojan och körde den luftningsmodellen.
Kanske är smidigare att lufta enligt Crona-modellen?? Eller så har jag haft tur bara?

Jag hade ett aber med detta för många år sedan vid en luftning, tills jag likt Champagne & Västerbottenost, råkade "begå ett misstag" när jag luftade. Och det vart så rätt istället! (jag tackar min polare som var helt slut i foten/benet vid luftningstillfället och råkade lätta lite på pedalen)
Försökte sätta ord på det i en annan tråd (luftning-problem-bromsar-bak) där jag kände igen mig i symptomen.
Med reduceringsventil på 1-krets:
-Medhjälpare pumpar upp tryck, när denne har tryck uppe, släpp på nippeln vid bakre hjulcyl.
-Tjoa till medhjälpare att försiktigt lätta på foten/pedalen (som dittills alltjämt är i tryck)
-Då ska ett metalliskt klick ljuda ifrån red.ventilen, medhjälparen märker att pedalen sjunker, vilket resulterar i att vätska med förhoppningsvis luft ska strömma ur nippeln.
-Låsa nippel och göra om proceduren!
Jag renoverade bromsarna vid flera tillfällen på den kojan och körde den luftningsmodellen.
Kanske är smidigare att lufta enligt Crona-modellen?? Eller så har jag haft tur bara?

Re: bromsar vid bilprovningen.
Alla sätt är bra utom de dåliga
funkar det som du beskriver så är det bara ytterligare ett alternativ som med fördel kan användas när rören rostat fast och inte vill rotera i nippeln.
Problemet som jag beskriver uppstår oftast när reduceringen kärvar eller sitter fast, komprimerad luft orkar inte flytta kolven i reduceringen så ingen luft passerar igenom reduceringen och när man släpper pedalen så går luften/trycket tillbaka.
Om man då först luftar fram vätska så finns det ingen luft att komprimera utan bromsvätskan trycker rakt på kolven i reduceringen och den kommer att röra sig oavsett om den vill eller inte.
Problemet är om den kärvar riktigt ordentligt då kommer fjädern inte att orka trycka tillbaka kolven utan den stannar i öppet läge och då har man ingen reduceringsfunktion utan då får man den omtalade T-rörs funktionen även med reduceringsventil monterad
//Thomas

Problemet som jag beskriver uppstår oftast när reduceringen kärvar eller sitter fast, komprimerad luft orkar inte flytta kolven i reduceringen så ingen luft passerar igenom reduceringen och när man släpper pedalen så går luften/trycket tillbaka.
Om man då först luftar fram vätska så finns det ingen luft att komprimera utan bromsvätskan trycker rakt på kolven i reduceringen och den kommer att röra sig oavsett om den vill eller inte.
Problemet är om den kärvar riktigt ordentligt då kommer fjädern inte att orka trycka tillbaka kolven utan den stannar i öppet läge och då har man ingen reduceringsfunktion utan då får man den omtalade T-rörs funktionen även med reduceringsventil monterad

//Thomas
Re: bromsar vid bilprovningen.
Enkelkrets har en bromstrycksbegränsare på bakramen.
Dubbelkrets har en bromstrycksfördelare på tvärbalken i motorrummet.
Jag luftar Mini bromsar alltid med EasyBleed.
Man kan paja huvudbromscylindern genom att lufta bromsarna med att pumpa. Då trampar man pedalen hela vägen till botten och kommer kolven/tätningen på delar av cylindern där den aldrig kommer. Det kan finnas rost på den där delen och så trampar man sönder tätningen och börja huvudbromscylindern läcka...
Dubbelkrets har en bromstrycksfördelare på tvärbalken i motorrummet.
Jag luftar Mini bromsar alltid med EasyBleed.
Man kan paja huvudbromscylindern genom att lufta bromsarna med att pumpa. Då trampar man pedalen hela vägen till botten och kommer kolven/tätningen på delar av cylindern där den aldrig kommer. Det kan finnas rost på den där delen och så trampar man sönder tätningen och börja huvudbromscylindern läcka...
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: bromsar vid bilprovningen.
nu är kojan besiktad men blev underkänd för ojämn bromsverkan fram. bilen drar inte åt något håll när jag bromsar och släpper ratten.
någon som har något smart tips? gubben som besikta trodde det fanns lite luft kvar i systemet som tydligen kunde komma från bromsslangarna eftersom dom var nya? låter helmysko tycker jag...
måste bara säga TUSEN TUSEN TUSEN TACK FÖR ALLA SVAR SOM JAG FÅTT
någon som har något smart tips? gubben som besikta trodde det fanns lite luft kvar i systemet som tydligen kunde komma från bromsslangarna eftersom dom var nya? låter helmysko tycker jag...
måste bara säga TUSEN TUSEN TUSEN TACK FÖR ALLA SVAR SOM JAG FÅTT

condoms prevent minivans
Re: bromsar vid bilprovningen.
Ojämn bromsverkan fram då drar bilen om du nyper till ordentligt på bromsen annar tar den ju inte ojämt
Om pedalen tar högt upp och är stum så är det inte luft utan en ren justeringssak.
Vad hade du för bromsvärden står på protokollet, den sidan med lägst värden lufta den sidan en gång till för säkerhetsskull (lufta några gånger men glöm inte fylla på vätska i mellan) och sätt sen åt justeringarna först den främre tills hjulet inte går att snurra lossa sen bara precis tills hjulet precis går runt och gör sen samma sak på den andra justeringen och ut och provkör.
//Thomas

Om pedalen tar högt upp och är stum så är det inte luft utan en ren justeringssak.
Vad hade du för bromsvärden står på protokollet, den sidan med lägst värden lufta den sidan en gång till för säkerhetsskull (lufta några gånger men glöm inte fylla på vätska i mellan) och sätt sen åt justeringarna först den främre tills hjulet inte går att snurra lossa sen bara precis tills hjulet precis går runt och gör sen samma sak på den andra justeringen och ut och provkör.
//Thomas
Re: bromsar vid bilprovningen.
nu har kojan klarat bilprovningen!. de visade sig vara lite olja på ett av bromsbackarna på vänster fram... först tog jag bort det och gjorde rent med bromsrengöring men de blev ingen skillnad i bromstestet på bilprovningen. så jag åkte hem o beställde nya backar och bytte trummor oxå för att vara på säkra sidan...
tack för alla svar
tack för alla svar

condoms prevent minivans
Re: bromsar vid bilprovningen.
vad står OT för?Hollywood Vampire skrev:Det här blev lite intressant! Det här med att lufta 1-krets system med reduceringsventil alltså!Hoppas det inte blir OT!
Jag hade ett aber med detta för många år sedan vid en luftning, tills jag likt Champagne & Västerbottenost, råkade "begå ett misstag" när jag luftade. Och det vart så rätt istället! (jag tackar min polare som var helt slut i foten/benet vid luftningstillfället och råkade lätta lite på pedalen)
Försökte sätta ord på det i en annan tråd (luftning-problem-bromsar-bak) där jag kände igen mig i symptomen.
Med reduceringsventil på 1-krets:
-Medhjälpare pumpar upp tryck, när denne har tryck uppe, släpp på nippeln vid bakre hjulcyl.
-Tjoa till medhjälpare att försiktigt lätta på foten/pedalen (som dittills alltjämt är i tryck)
-Då ska ett metalliskt klick ljuda ifrån red.ventilen, medhjälparen märker att pedalen sjunker, vilket resulterar i att vätska med förhoppningsvis luft ska strömma ur nippeln.
-Låsa nippel och göra om proceduren!
Jag renoverade bromsarna vid flera tillfällen på den kojan och körde den luftningsmodellen.
Kanske är smidigare att lufta enligt Crona-modellen?? Eller så har jag haft tur bara?
condoms prevent minivans
Re: bromsar vid bilprovningen.
Off topictusselago skrev:vad står OT för?

//Thomas